‘Gast kijkt naar merk, niet naar prijs pils’
‘Een lagere prijs voor een pilsje leidt niet tot meer verkoop’, aldus Erik Thuis. De eigenaar van Café Victoria in Woerden startte vorig jaar met diverse diverse pilsmerken op de tap. ‘Ik verkoop 10 tot 15 procent meer pils en mensen komen echt voor hun merk.’
Nadat zijn contract bij brouwer ABInbev afliep, december 2013, besloot Eric Thuis ‘vrij’ te worden en zich niet te binden aan één brouwer. Misset Horeca interviewde Erik Thuis begin 2014 toen hij net was begonnen met zijn project, nu een jaar later kijken we terug op het eerste jaar.
Korting bepaalt prijs
Hij bedong flinke kortingen bij diverse brouwers, en op basis van die kortingen bepaalde hij de prijs voor een vaasje van het merk. Momenteel staan van de grote merken Jupiler (€2,20), Hertog Jan (€2,50), Heineken (€2,50) en Grolsch (€2,70) op de tap. Ook verkoopt Erik Thuis Valk, voor slechts €1,60.
Merk versus smaak
‘Gasten komen écht voor hun merk. Ze vragen ook niet langer om ‘een pilsje’ maar om ‘een Jupiler’, of ‘een Grolsch’.’ Volgens Thuis zijn gasten echt merkgebonden, minder smaakgebonden: ‘Want bij een blindproeverij, waarbij ik bijvoorbeeld vijf merken in merkloze glazen schenk, scoort de allerbeste hooguit drie uit vijf.’
Prijs weegt minder
De merken die het best verkopen zijn Jupiler, Hertog Jan en Heineken. Thuis: ‘Afwisselend, de ene maand het ene, de andere maand het andere.’ Het goedkopere Valk-bier loopt helemaal niet zo snel, ondanks de aantrekkelijke prijs van €1,60. Thuis: ‘En dat ligt niet aan Valk, maar aan de merkgebondenheid. Ik heb ook wel eens andere goedkopere merken op tap gehad, maar dat verkocht ook niet.’
Bron: missethoreca.nl
Lees ook:Grolsch wint biermerkenstrijd
Lees ook:Hertog Jan-bier een merkwinnaar in de supermarkt
Lees ook:Kassa pilstest: Heineken wint
Lees ook:Ook dit jaar minder bier voor ons geld, alleen Bavaria verhoogt bierprijs niet
Lees ook:Jupiler online meest genoemde biermerk, terecht?