Wie wordt de grote bierwinnaar dit jaar?

Hoe gaat het bierjaar er in 2010 uitzien? Opnieuw een groei in het kleinere, lokale/regionale speciaalbiersegment en een afname bij de grote brouwconcerns? Wat denk jij hierover? Vul de poll in op de site!Heineken heeft grote plannen en is druk met de integratie van de vele aangekochte brouwerijen. Zij hebben de pijlen gericht op de ciders. Zelf denk ik dat de brouwerij die de pijlen richt op de vrouw, zonder daar een speciaal bier voor te ontwikkelen en zich richt op light bieren hoge ogen kan gooien in omzet. Ik zie met name de markt van Light bieren in Amerika echt explosief groeien. Verder geldt uiteraard dat het echt de emotie van lokale en regionale producten is die aanslaat. Dit betekent geen massaproduct maar een product van eigen bodem en/of regio! Hoe zien jullie dit?

Lees ook:Budweiser zakt steeds verder weg
Lees ook:De light biermarkt in US heeft ‘t moeilijk
Lees ook:‘Light’ bier: nieuwe trend?
Lees ook:Flink hogere biervolumes Heineken
Lees ook:Biercijfers geven trends aan

10 reacties op “Wie wordt de grote bierwinnaar dit jaar?

  1. Rick Kempen, Bier&Co

    BierBlog, we zijn het helemaal met je eens.

    De winnaars van 2010 zijn die bieren met authenticiteit, herkenbaarheid (lokaal zowel als qua emotie)en natuurlijk een eerlijke smaak.

    Of men zich per se op de vrouw moet richten, of moet stoppen met zich alleen op de man te richten en dus op de mens (gaap?) weten we niet, maar kwaad kan het niet. Light? Mwah.

    Mogen we merken noemen? Dan:
    * De Molen (Bodegraven). Verwacht daar vuurwerk van in 2010!
    * Flying Dog Raging Bitch, een Belgische stijl India Pale Ale uit de Verenigde Staten. En qua naam: ‘t richt zich op de vrouw ;-)
    * Mongozo fruitbieren. Vanwege de exotische look and feel.
    * Weihenstephan Hefeweissbier. Is al jaren aan het opklimmen en dit jaar wordt een topjaar!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Ron Kwiethoven

    Voor mij zijn de speciaalbieren de grote winnaars. Flying Dog steekt daar met kop en schouders bovenuit. Hun Dogtoberfest is echt een feest, Garde Dog een aangename afwisseling en Old Sckatch een toppertje! Jammer dat het brede assortiment slechts in beperkte mate verkrijgbaar is, maar zoiets moois wordt vanzelf een succes door haar klanten. Niet alleen Flying Dog, maar ook ander bieren zijn het proeven waard, dus mocht u eens in Amsterdam zijn, breng dan eens een bezoek aan de Beertemple (www.beertemple.nl). Aardige mensen en een super verrassend assortiment! En ik raad niet snel iets of iemand aan! ;-)
    Wat vrouwen betreft denk ik dat iedereen het in de verkeerde hoek zoekt. Zet 20 vrouwen bij elkaar en laat ze BS’en, weet je meten waarom ze nu niet en in de toekomst misschien wèl bier zullen drinken. Vlgs mij begint het met een vrouwelijk glas en een vrouwelijke geur. De rest zoeken jullie zelf maar uit!

      /   Beantwoorden  / 
  3. basluistert

    Ik verwacht dat de trend van regionaal en kwaliteit (niet per se biologisch) wel verder door zal zetten. Ik ben voor 2010 vooral ook benieuwd hoe de brouwers om zullen gaan met de veranderende verhoudingen in de media. De mediamacht komt meer en meer bij de consument, hoe gaan brouwers daar mee om? Ander punt is de regelgeving van de overheid ten aanzien van de communicatie/het adverteren over alcohol. Het lijkt er op dat die strijd de laatste tijd steeds harder wordt en ben benieuwd hoe dat zich zal ontwikkelen. Misschien gaan we wel naar dezelfde beperkingen in communicatie toe als die de farmaceutische industrie kent.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Ruud van Essen

    2010 zal n.m.m. een jaar worden waarin men de voorkeur gaat geven aan kwaliteitsbieren. De lokale- en regionale microbrouwerijen zullen -als voortzetting van 2009- een toenemende vraag zien,waaraan ze soms niet kunnen voldoen. Dankzij de geweldige promotie van de Amerikaanse speciaal-(kwaliteits)bieren zullen ook die hoge ogen gaan gooien. Wanneer we een mooie zomer krijgen zal uiteraard het Weizenbier nauwelijks aan te slepen zijn. De pogingen van Heineken met cider is volgens mij ook een noodgreep om haar marktaandeel te behouden. M.a.w. men kiest voor kwaliteit en speciaal en dat zal ten koste gaan van de pilseners. Persoonlijk vind ik dat als speciaalbierlief-hebber geen ramp.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Mark

    Ik verwacht niet dat er in supermarkten meer speciaalbieren bijkomen. In ieder geval niet die van onafhankelijke (lees: niet van grote megabrouw consortiums, lees: slecht bier) brouwerijen.
    Ik hoop dat mensen wel meer moeite gaan doen om speciale bieren te vinden in de speciaalzaken zoals in Bodegraven bij Brouwerij de Molen in de winkel (+ hun eigen inmiddels wereldwijd bekende bieren, maar onbekend in eigen land), sommige Mitra’s en zaken in Amsterdam zoals de Bierkoning en Cracked Kettle.

    Er komen nu steeds meer goede Amerikaanse IPA’s, en Imperial Stouts op de Nederlandse markt tegen goede prijzen (maar wel alleen in de speciaalzaken) + er is zelfs al een biercafe met speciale Amerikaanse bieren (Beertemple, Amsterdam). Ik hoop dat deze bittere bieren het smaakpalet van de NL’ers eindelijk zullen doen smelten van genot. NL’ers houden alleen van zoet en zijn namelijk nu niets gewend..

      /   Beantwoorden  / 
  6. Mark

    Wat betreft de Light bieren. Die is niet echt booming. Er is al jaren een overvloed aan (slechte, industrieel gemaakte) light bieren van mega concern Anheuser Busch waar de gewone man niet meer omheen kan. Low-carbs en Light doet het al jaren goed daar. Ook in Australie overigens. Nederland zal daar niet voor vallen. Mark my words ;)

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Toch komen er steeds meer bij… Amerikaanse cijfers wijzen uit dat er een strijd gaande is tussen brouwers om light bieren op de markt te brengen die nog ‘gezonder’ zijn en minder calorieën bevatten. Tja en hoeveel meest idiote dingen uit Amerika zijn uiteindelijk toch doorgebroken? En in Australië zie ik in de supermarkten niet de halve schappen met light bieren staan… ;-) .Zelfs Obama drink Bud Light…

        /   Beantwoorden  / 
  7. Fiona de Lange

    Ha Mark, Zat me gisteren te bedenken dat wij over twee verschillende zaken praten wellicht. De Light bieren zijn niet nieuw. De caloriearme bieren nemen echter wel hun vlucht. Dan heb ik het dus over bieren met laag alcoholpercentage, in V.S. ook wel besproken al de ‘lite’ bieren.

      /   Beantwoorden  / 
  8. bAVkito

    Laat die lokale/regionale brouwerijtjes maar booming worden in 2010. Is leuk.
    (die paar litertjes die ze produceren in een grote soeppan :)
    In een dalende biermarkt, weet Bavaria toch nog te groeien. Dat moet dus ten koste gaan van anderen uit de POLL :)

      /   Beantwoorden  / 
  9. Fiona de Lange

    Ha bAVkito! leuk dat ik je weer mag begroeten! Ik heb je gemist!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.