Lokale en regionale producten doen het goed. Veel mensen trekken zich in economische tijden terug in hun schulp en zoeken alles dichtbij huis. Dit blijkt niet alleen uit de teruglopende vliegtrips, het afnemend autoverkeer maar ook aan de verkoop van lokale en regionale producten. De grote bierconcerns hebben het moeilijk. Daar zijn uiteraard verschillende redenen voor echter ook de ‘lokalisering‘ speelt een rol. Op tv zijn ook een tijd commercials geweest om mensen te stimuleren het dichtbij huis te zoeken. Bierliefhebbers zijn vaak toch nog geneigd om voor brouwijeren te kiezen die ver weg liggen. Meestal wordt dit gevoed door media of goede promotionele acties. Heb je weleens gekeken welke brouwerijen er eigenlijk in de buurt liggen? Als Nederlander ben je geneigd om al heel gauw naar Belgisch bier te kijken. Uiteraard zijn diverse brouwerijen bekend in Nederland echter je wordt vaak verrast met de hoeveelheid kleine brouwerijen in je omgeving. En je wilt toch op zijn minst dat de bedrijven bij jouw in de buurt het economisch goed blijven doen. Dit zorgt immers voor regionale en lokale werkgelenheid. Hieronder vijf tips om echt lokaal te denken en brouwerijen te ondersteunen. Hiermee voldoe je echt aan de slogan ‘think global act local’:
1. Zoek naar de bierwinkels, supermarkten en kleine winkels die bier verkopen in de buurt. Je hoeft het niet ver te zoeken. Word de lokaalbekende waardoor je samen met de winkel een deal sluit dat zij de lokale en favoriete bieren van jou gaan inkopen en dus verkopen.
2. Bekijk welke regionale en lokale brouwerijen er in de omgeving aanwezig zijn. Ga deze eens een bezoek brengen. Proef de bieren en bepaal je favorieten. Deze kunnen dan weer via de lokale winkels ingekocht en aan jou verkocht worden.
3. Zoek naar een van de dichtstbijzijnde kroegen. In de meeste gevallen hebben ze daar zeker een van de lokale of regionale bieren op de tap of op fles. Is dit niet het geval? Moedig ze aan om een van jouw lokale of regionale bier op de tap te zetten.
4. Bezoek de lokale restaurants en moedig aan als zij nog geen lokaal bier schenken om dit wel te doen. Ook gerechten met bier nemen steeds meer een vlucht. Een idee voor het restaurant om samen met de lokale brouwerij een biergerecht op de kaart te zetten.
5. Koop in de supermarkt en op plaatsen waar je boodschappen doet zoveel mogelijk of alleen maar lokaal bier. Dit is best nog een uitdagende hobby aangezien veel supermarkten op dit moment vaak alleen de grotere merken voeren. Reden is uiteraard het centale inkoopbeleid van supermarktketens. In sommige gevallen mogen ze ook lokale merken voeren. Overleg is met de supermarktmanager naar de mogelijkheden.
En eigenlijk de allerbelangrijkste tips is: zorg dat vrienden op de hoogte worden gebracht van de lokale en regionale bieren die je drinkt. Raad en beveel ze aan. Laat zoveel mogelijk mensen erover weten. Van buren tot sportclubs.
Ik werd geïnspireerd door een Amerikaanse bierliefhebber. Ook goed om te weten hoe ze momenteel blijkbaar daar ook de aandacht vestigen op de lokale biermarkt. Dit betekent uiteraard dat de vraag lokaal en regionaal wellicht gaat toenemen en de export wellicht iets terugloopt. Op de Belgische markt is te zien dat veel naar Amerika wordt geëxporteerd. Als bierliefhebbers lokaal de vraag verhogen is dit ook niet meer nodig. Beperkt export en importkosten. Echter een belangrijk probleem bestaat dan wel: ik kan niet meer die heerlijk Flying Dog Raging Bitch proeven! Het is wel op en top lokaal denken en acteren. Als iedereen meewerkt aan een goede middenweg helpt dit de lokale markt ook al.
Lees ook:Wispe, een krachtig lokaal biertje
Lees ook:Regionale producten en brouwerijen breken door
Lees ook:Begin bij de thuismarkt met bier
Lees ook:Scheveningse brouwer maakt van culinair festival een feestje
Lees ook:Lokale brouwerijen in Engeland doen het goed!