In januari 1935 is het bierblikje door de voormalige Amerikaanse brouwerij Krueger met een speciaal bier geïntroduceerd. Mede dankzij Ball Corporations, een van de grootste bierblikjes leveranciers in de wereld, ging het bierblikje de hele wereld over en is nu een van de meest gebruikte verpakkingen voor drank. Sinds de bewuste dag heeft het bierblikje nog vele veranderingen ondergaan.
Niet alleen in materiaal maar ook de vorm. Zo was het eerste blikje van staal en in 1958 kwam het lichtgewicht aluminium blikje op de markt. In de doorontwikkeling van het bierblikje werd lichtgewicht een van de belangrijkste innovatieve items. Kijk bijvoorbeeld maar naar de introductie van de Heineken Slim Can vorig jaar maart. Het is ook een van de meest gerecyclede producten. In de V.S. wordt 54% van de blikjes in 2008 gerecycled en in Europa ligt dit percentage in 2007 zelfs op 70%. Een gerecycled blikje bespaart energie en milieu.
Het is wel apart aangezien je er normaal echt niet over nadenkt waar een bierblikje vandaan komt. Het is er gewoon. Ook niet alle brouwerijen gebruiken het. 65 brouwers over de hele wereld bottelen bier in blik. Het is in verband met de kosten eigenlijk ook alleen maar weggelegd voor de grotere brouwerijen. Ik begrijp wel ineens waarom bierblikjes altijd duurder zijn dan flesjes. De markt van bierblikjes lijkt nog steeds te groeien. Apart, de volumeafname zouden ook zij zeker moeten merken. Wereldwijd werken er bij Ball Corporation 14.500 mensen in de blikjes. Ongelooflijk!
Lees ook:In bierblikje steeds minder blik
Lees ook:Budweiser introduceert nieuwe vorm bierblikje
Lees ook:Biertrend: steeds meer speciaalbier in blik!
Lees ook:Zoektocht naar witte Heineken blikjes
Lees ook:Irritatie over bierblikjes
Aardig te melden dat in Europa het Felinfoel uit Wales was die voor het eerst in december 1935 bier op blik bracht en veel succes zou krijgen met bier in blik. In 1936 was de Phoenix brouwerij uit Amersfoort de eerste die een proeflevering deed aan haar klanten. Het zou echter met de Nederlandse markt niets worden. Na de proefmarketing kwam men met de conclusie dat ‘wij het bierfleschje voorlopig nog wel niet zien verdwijnen’.
Wel voor de export en de cone top Mill blikken zijn momenteel de ultieme droom van de verzamelaar!
In Vancouver verkoopt een brewpub zn bieren in blik via slijters. Dus zo duur zal het niet zijn
ben ik nu aan het antwoorden bij een bericht uit 2010? Ach ja.
Ja, ook weer eens goed. Dan schrik ik mij rot over ‘t feit hoe lang ik hier alweer mee bezig ben…