Ik verdiep me momenteel behoorlijk in social media en de mogelijkheden ervan. Veel van de huidige brouwerijen hebben nog geen huwelijk gesloten met social media. Een aantal beginnen mondjesmaat toe te treden. De belangrijkste les is, om niet zomaar een twitteraccount te activeren en te beginnen. Van belang is om te weten wat je doet en je ermee wil! Wel is duidelijk dat als je straks nog deel wilt uitmaken van de communicatiestromen het belangrijk is om nu iets te ondernemen. Vandaag kreeg ik een bericht via twitter van Gulpener. Dit bracht me op een idee om een rondgang te doen bij de brouwers op het gebied van social media. Bekijk al mijn bevindingen.. best schokkend. Bij Gulpener hebben ze sinds kort het Gulpener TV-kanal met filmpjes over het laatste nieuws op hun website. Ook lanceerden ze onlangs een compleet nieuwe site die echt fancy 3D is. Gulpener pakt het goed op! Ze hebben zelfs al een Gulpener ning-omgeving. Dit is een afgesloten deel voor Gulpener-aanhangers, zegmaar. Ik verkondig het al vaker, de regionale brouwers gaan het maken in 2010. Als ze de kans pakken om allemaal massaal twitter in te zetten.
In mijn rondgang door de website van de grotere brouwers kon ik maar 1 conclusie trekken. Ze hebben allemaal een virtuele tour, veel acties die met veel reclamemateriaal worden gelanceerd. Aan muziek ook geen gebrek. En zeker ook hypermoderne 3d omgevingen bij binnenkomst op de site. Niet bij allemaal trouwens. Bij Amstel word je bier zelfs getapt en lijkt het alsof je de kroeg binnenloopt. Alleen jammer dat je dan niet het gevoel hebt dat ze dichtbij je staan. Social media hebben alle grote brouwers nog niet van gehoord. Niets te vinden op de website!
Ik kan niet anders zeggen, en dat is niet omdat ik nu ineens een Gulpener fan ben, dat zij echt goed bezig zijn. Dat is leuk om te zien! De grote brouwers zijn vaak te laat. De twitteraccounts zijn door de bierdrinkers ingenomen in plaats van dat de brouwerijen er nog iets mee kunnen. Neem nou Heineken… http://twitter.com/heineken, Amstel http://twitter.com/amstel. Gelukkig was Grolsch nog op tijd http://twitter.com/grolsch. Die is alleen nog aan het zoeken hoe het werkt. En ook Bavaria kan het twitter imperium nog onder zijn eigen naam starten http://twitter.com/bavaria. Dus Gulpener http://twitter.com/gulpener petje af!! Zouden de grote bierbrouwers dit nog goed kunnen maken? Als de regionale en lokale brouwers zich hierin allemaal massaal verdiepen. Zijn ze een wereld voor.
Lees ook:Social Media Bier?
Lees ook:Heineken sluit wereldwijde marketingdeal met Facebook
Lees ook:Onderzoek: Social media interessant voor bierbrouwers
Lees ook:Grolsch lanceert nieuwe wervingssite voor personeel
Lees ook:Amstel Bier investeert in online
Hi Fiona,
Leuk dat je bezig bent met het in kaart brengen van de social media mogelijkheden voor bierbrouwers!
Wij van Grolsch werken vanuit het centrale thema ‘Grolsch Live’, dit thema hebben wij in al onze social media activiteiten doorgevoerd.
De reden dat wij nog niet vanuit het twitter.com/grolsch account twitteren is omdat we dit account met andere doelstellingen beheren.
Op dit moment zijn wij op twitter bereikbaar via: http://www.twitter.com/grolschlive (@Grolschlive).
We zouden graag met je in contact komen via twitter, wanneer je ons volgt kunnen we onze vragen per DM stellen.
Groet Stef namens Grolsch
Aha… Duidelijk… ik volg jullie inmiddels… misschien overigens dus voor de twitteraar niet zo helder… Die kijkt wellicht toch als eerste naar Grolsch.
Hallo Mevrouw de Lange,
Graag zou ik met u in contact willen komen voor mijn scriptie ,om een email/of telefonisch itnerview of te nemen met u .
Met vriendelijke groeten,
CM Brink
Beste CM Brink,
Kan je mij een mail sturen met telefoonnummer en gegevens naar [email protected]? Dan gaat het helemaal goed komen!
Groeten,
Fiona de Lange