De sluiting van brouwerijen en de groei in Rusland zorgen dat ook Carlsberg 18% winst boekt. Dus meerdere brouwers kunnen door kosten te besparen en met de juiste strategie, lees in de juiste markt te zitten, een goede winst te behalen. Al diverse malen schreef ik over de eerste accijnsverhoging in januari 2010 in Rusland. Duidelijk is dat iedereen in Rusland nog even snel bier heeft ingekocht in het laatste kwartaal 2009. http://bier.blog.nl/biernieuws/2009/12/17/in-2009-zijn-ze-nog-the-man-maar-in-2010.
Carlsberg verkocht 4% minder bier, de totale bierverkoop groeide wel met 6% naar 116 miljoen hectoliter. De Deense brouwer verwacht ook voor 2010 een positief resultaat. Echter alles is afhankelijk van de reactie van de accijnsverhoging met 200% in Rusland. En om eerlijk te zijn, dit gaat er volgens mij heel hard inhakken. Carlsberg verwacht hier alleen het eerste kwartaal last van te hebben. In totaal zal de Russische markt krimpen met 15%. Hopelijk maakt de Aziatische markt voor Carlsberg in 2010 nog wat goed. Met een verder terugloop van ook West-Europa is het erg spannend. We volgen ‘t op de voet.
Lees ook:Carlsberg doet goede zaken
Lees ook:Deense brouwer Carlsberg verbetert resultaten
Lees ook:Carlsberg heeft pijn in Rusland
Lees ook:Winst Duvel zet niet verder door
Lees ook:Interessant: Rusland een groeimarkt voor bier?