Vandaag presenteerde Heineken de cijfers over 2009. Het biervolume nam af met 5,4%. Dit is echter door Heineken gecompenseerd door kostenreductie en een verhoogd prijsbeleid. De nettowinst steeg met 18% en autonome EBIT-groei nam toe met 14%. Ook in 2010 verwacht Heineken een afname van de bierconsumptie.Naast een groei is de vrije operationele kasstroom verdrievoudigd van 550 miljoen euro in 2008 naar 1.741 miljoen euro in 2009. Het totaal aantal besparingen bedroeg 155 miljoen euro voor belasting.
Volgens Jean-François van Boxmeer, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van Heineken N.V. is de groei vooral te danken aan de internationale spreiding van activiteiten. Dit levert een goed concurrentievoordeel op. Ook de winstgevendheid van de markten in Rusland, Zuid-Afrika en UK zijn verbeterd.
Voor 2010 staat uiteraard de verdere integratie van Femsa op het programma en wordt sterk ingestoken op het vermarkten van het product Heineken. Het prijsniveau zal lager liggen dan in 2009 echter getracht wordt om accijnsverhogingen wel door te berekenen. Uiteraard zal ook in 2010 leiden tot een lagere bierconsumptie.
Lees ook:Heineken boekt betere resultaten dan verwacht
Lees ook:Zuid-Afrikaanse brouwer stopt groei Heineken?
Lees ook:Heineken doet overname in Nigeria
Lees ook:Grolsch gaat verder buiten Nederland!
Lees ook:Heineken heeft moeilijk eerste kwartaal