Bierkwaliteit belangrijk voor imago brouwerij

christoffelbierJoyce van den Elshout, directeur van brouwerij Christoffelbier vindt het geen goede zaak dat Jan en alleman maar bier gaat brouwen. Hierdoor zijn niet alle bieren die op de markt komen van goede kwaliteit. En dit is schadelijk voor het imago van de kleine brouwerijen. Het artikel is ook te lezen in AdFundum.

Wat is jouw visie op de biermarkt?
“Grote en kleine brouwerijen passen perfect naast elkaar. Pils en speciaalbier zijn twee totaal verschillende producten. Als je als kleine brouwerij 1% van de hele wereldmarkt in handen hebt, heb je een (meer dan!) goed bestaan. En de speciaalbiermarkt groeit nog steeds. De pils brouwers leggen, zeker de laatste jaren, de focus op het hoofdproduct pils. Dus ontstaat er meer ruimte voor speciaalbieren. Kleine brouwerijen schieten daarom als paddenstoelen uit de grond. Nadeel is wel ‘Jan en alleman’ denkt bier te kunnen brouwen. Niet alle bieren zijn van goede kwaliteit waardoor kleine brouwerijen een slechter imago krijgen.”

Waar liggen de groeikansen?
“Brazilië en India zijn twee nieuwe werelddelen die echt booming zijn in speciaalbier. Dit begon al te lopen tijdens de crisis. Verder is de markt voor speciaalbier vele malen groter dan je ooit als brouwer aan zou kunnen. Door ambachtelijk bier te maken en het wereldwijd goed te blijven positioneren komt het met de groei helemaal goed. Overigens dien je daarbij de vrouwelijke speciaalbier drinkster ook niet over het hoofd te zien. Bier wordt vaak nog steeds als mannenproduct gezien. Dat is jammer echter niet verrassend als je de marketingfocus van de grote bierjongens ziet. Een mooie kans zou zijn als speciaalbier brouwers de vrouw ook benaderen. Mijn ervaring is dat als vrouwen in aanraking komen met speciaalbier ze dit vaak erg lekker vinden. Echter hier denken ze vaak niet aan aangezien speciaalbier en pils over een kam wordt geschoren. Een mooie groeikans!”

Waar liggen de verbeterpunten in de biermarkt?
“Zowel kleine als grote brouwerijen zouden vast moeten houden aan hun principes. Blijf bij je core bierproduct. Het ingaan op al die hypes leidt juist af van het eigen product en de kwaliteit. Bovendien laat je ook een visitekaartje achter op het imago van bier. En dat zouden we met zijn allen meer moeten bewaken en ook promoten. Doe verder omwille van geld geen concessies aan grondstoffen. Dit leidt altijd tot een slechtere kwaliteit. Zeker in deze tijd is dit laatste punt iets dat ik een brouwerij nog wel eens zie doen. Het kan het biermerk serieus kapot maken.”

Welke brouwers worden de winnaars van de toekomst?
“Brouwerijen die gaan voor kwaliteit, ambachtelijk brouwen en niets geks doen zijn ook op de lange termijn een winnaar,” aldus Joyce van den Elshout van Christoffelbier.

Christoffelbier
Joyce van den Elshout is directeur van Christoffelbier. De geboren en getogen Oosterhoutse had al op jonge leeftijd een voorliefde voor speciaalbieren en alles wat met bier te maken had. Ze wist het zeker: ze zou later de eigenaresse worden van een brouwerij. En zo geschiede.
Haar droom is verwezenlijkt. Sinds augustus 2009 is zij, samen met brouwmeester Steven van den Berg, de trotse eigenaresse van Christoffelbier. Op bevlogen wijze zorgen zij ervoor dat het ambachtelijke, ondergistende speciaalbier dagelijks wereldwijd verkrijgbaar is. Voor meer informatie kijk ook op www.christoffelbier.nl.

Lees ook:Ambachtelijke brouwers: let op kwaliteit!
Lees ook:Grote offers om bitterheid in bier weg te nemen
Lees ook:In gesprek met… Joyce van Christoffelbier!
Lees ook:60 procent vindt Nederlands speciaalbier van goede kwaliteit
Lees ook:Kwaliteitslabel voor speciaalbieren nodig?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website