Interessant: Rusland een groeimarkt voor bier?

Vandaag was het bericht te lezen dat AB InBev is gestart met de verkoop van het bier Budweiser in de Russische winkels. Het bier kwam ’net’ op tijd binnen voor het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika. Voor AB InBev is Rusland een groeimarkt? Huh. Sinds vorig jaar staan de kranten er al vol van. De afzet- en omzet aantallen van het eerste kwartaal zakken ver weg. Waar bazeren ze zich op?  

In het FD was te lezen: ‘Omzetverlies Heineken door Rusland’. Ook Carlsberg heeft een flinke klap gehad door de Russische markt. AB InBev heeft onderzoek gedaan onder de Russische doelgroepen. Daaruit blijkt dat met name mannelijke consumenten tussen de 20 en 30 jaar die graag naar sportevenementen komen open staan voor nieuwe, internationale kwaliteitsbiermerken. Ook de economie trekt in Rusland weer iets aan dus AB InBev stelt dat er een goede markt bestaat voor Bud in Rusland.

Ik ben heel erg benieuwd! Door de accijnsverhogingen op bier hebben de brouwers het moeilijk in Rusland. De overheid heeft maatregelen genomen om het grote drankprobleem van de Russen aan te pakken. Dit zal in drie stappen gaan waarbij de eerste stap begin dit jaar is gezet met een eerste forse accijnsverhoging.

Budweiser wordt in Rusland als premium-bier in de markt gezet. Hopelijk bevestigen de Russen het onderzoek en kopen ze straks massaal Bud. Nog net op tijd ligt het bier in de winkels voor de start van het WK. In ieder geval zal dat zorgen voor een vliegende start en hopelijk voor AB InBev blijven ze ook op de lange termijn Bud trouw.

Bron: De Morgen

Lees ook:Carlsberg pakt nog winst
Lees ook:Bierbrouwers hebben ruzie met Russische staat
Lees ook:Russische Imperial Stout wint terrein
Lees ook:Bier behoort nu tot Russische alcohollijst
Lees ook:AB InBev plukt vruchten van WK Zuid-Afrika

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.