SABMiller gaat Grolsch verder over de grens brengen. De komende maanden wordt het merk buiten Nederland gepositioneerd en om te beginnen uiteraard bij het WK-voetbal in Zuid-Afrika. Volgens Bestuursvoorzitter Graham Mackay is het nu de tijd om Grolsch ook internationaal te gaan verkopen.
In 2007 kocht SABMiller Grolsch voor 816 miljoen euro. Naast Zuid-Afrika tijdens het WK-voetbal gaan ook de landen Roemenië en Polen kennismaken met Grolsch. De markt van Grolsch is in Nederland over 2009 met 2 procent gedaald. Een nieuwe markt voor Grolsch is uiteraard belangrijk.
Overigens is volgens de bestuursvoorzitter het marktaandeel van de top vier brouwers in de wereld in 10 jaar gestegen van 15% naar 50%. Deze cijfers geven duidelijk aan dat de belangrijkste consolidatieslag in de bierbranche voorbij is. Ik ben erg benieuwd hoe groot de markt voor Grolsch in Zuid-Afrika nog zal zijn. Dit ligt toch sterk in handen van het Heineken-concern met Amstel en Heineken.
Wel lijkt het mij inderdaad heel zinvol dat Grolsch eindelijk ook buiten Nederland aan haar merk gaat werken. Naar mijn idee is dit wellicht wat laat aangezien inderdaad de consolidatieslag grotendeels heeft plaatsgevonden en markten nu zijn verdeeld.
Lees ook:Druk op de ketel bij Grolsch
Lees ook:Consolidatieslag in nieuwe bierlanden
Lees ook:SABMiller sluit strategische alliantie met Turken
Lees ook:AB InBev plukt vruchten van WK Zuid-Afrika
Lees ook:Meer bier verkocht door SABMiller