Van de vier grote bierconcerns Heineken, AB InBev, Carlsberg en SABMiller heeft Heineken in West-Europa voor de 22ste keer de meeste hectoliters verkocht. In 2009 was dit 11 miljoen liter. Carlsberg volgt op plaats nummer twee met 8 miljoen hectoliter. Dit blijkt uit een onderzoek van Plato Logic.
Over de gehele linie was 2009 voor de bierproducenten geen makkelijk jaar. De West-Europese markt daalde met 2,5 procent en de premium-merken zelfs met 3 procent. De belangrijkste reden is de economische crisis waardoor consumenten over gingen op goedkopere en lokalere biermerken.
Op de vierde en vijfde plaats stonden Foster’s en Amstel, beiden van Heineken. Kronenbourg van Carlsberg op zes en dan volgt ‘pas’ Stella Artois van AB InBev op zeven.
Lees ook:Heineken daagt Olm voor de rechter
Lees ook:Bierconsumptie West-Europa daalt sterker
Lees ook:Carlsberg heeft pijn in Rusland
Lees ook:Heineken koopt twee Ethiopische brouwerijen
Lees ook:Carlsberg gaat concurrentiestrijd aan met Heineken?