Opmerkelijk: Eigen bier voor een jeugdclub!

bierOpmerkelijk als je leest dat er voor een jeugdclub een eigen speciaalbier wordt gemaakt. Het kan in België. Jeugdhuis Lodejo uit Lochristi gaat de veertigste verjaardag van de club vieren met een eigen bier. De jongeren hebben op basis van een verlanglijstje brouwer Dirk Naudts van de Proefbrouwerij Lochristi de ‘keuken’ ingestuurd om een mooi bier te brouwen.

Het idee om een bier te maken kwam uit het bestuur waarop vervolgens iedereen enthousiast instemde. Het bier dat de proefbrouwerij heeft gemaakt is ‘Old Joe’.  Nu dacht ik aangezien het voor jongeren is dat het bier dan vast niet zo zwaar zou worden. Fout. Old Joe is een meergranen bier van maar liefst 8 procent.

Het uitzonderelijke van dit bier is dat naast gerst ook tarwe en haver verwerkt is in dit bier. Ook is koriander terug te vinden in het bier. Het bier is bitter, toch apart voor jongeren!, en door een fruitige gist is de bittere smaak iets naar de achtergrond verdrongen.

Vanavond, 25 juni 2010, wordt het bier officieel gelanceerd en starten om 19.00 uur de feestelijke festiviteiten. Het blijft toch apart. Zou in Nederland een jeugdclub überhaupt een eigen bier kunnen krijgen? Ik denk het niet.

Bron: Nieuwsblad.be

Lees ook:Bejaarden ‘maken’ nieuw bier
Lees ook:Bier proeven: Viven Bruin
Lees ook:Overjarige Eem Bitter: Verrassend goed!
Lees ook:Jessenhofke: een biologisch biertje
Lees ook:De Molens’ Rijn en Veen bier vandaag op de tap

7 reacties op “Opmerkelijk: Eigen bier voor een jeugdclub!

  1. Alexander

    Beste Fiona, als je de website van Ledojo had bekeken dan had je kunnen zien dat het een club voor mensen van 15 tot 25 jaar is. Me dunkt dat een gemmiddeld studententoko in .nl eigen bier kan laten maken.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Fiona de Lange

    beste Alexander, uiteraard heb ik deze bekeken. Officieel is het geen alcohol onder de 16 en het gaat meer om de associatie. In Nederland proberen ze op alle manier geen alcohol in verband te brengen met jongeren. Leuk en goed om te zien dat dit in België anders gaat…

      /   Beantwoorden  / 
  3. Martijn Planken

    “In Nederland proberen ze op alle manier geen alcohol in verband te brengen met jongeren. Leuk en goed om te zien dat dit in België anders gaat”
    Hieruit maak ik op dat je graag bier zou marketen onder jongeren? Ik denk dat je daar toch tegen de mening van velen ingaat. Jongeren en alcohol gaan nu eenmaal niet samen. Dus is het niet (quote:) “goed” dat dit in Belgie anders gaat.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Enerzijds vind ik het goed dat ze bier onder ‘jongeren’ marketen aangezien dit belangrijk is voor de toekomst van bier. Anderzijds word ik er dan weer niet goed van dat ze straks zeggen “hoe kan het nou al die problemen met alcohol en jongeren?” Vroeger was er nooit een probleem. Dus misschien moet er bij de basis gekeken worden waar het probleem ligt. En die ligt niet bij de brouwers….

        /   Beantwoorden  / 
  4. Martijn Planken

    Je stelt dat producenten bier best kunnen promoten onder jongeren, ondanks dat men weet dat dit de ontwikkeling en groei remt, maar dat de hieruit voortvloeiende problemen de brouwer niet zijn aan te rekenen?

    Als je bier onder jongeren gaat markeren en zo de consumptie bevordert ben je als branche onethisch bezig. Iedereen is zich bewust van de risico’s van alcohol bij jongeren. Ook bij het CBK en KHN is dit gedachtegoed gemeengoed.

    De basis van het probleem ligt bij het feit dat we het jongeren, als maatschappij, te makkelijk maken om te drinken. Gemiddeld starten jongeren op 12jarige leeftijd met het drinken van alcohol. In het tegengaan van deze problemen speelt iedereen een rol. Ook de industrie speelt hierin een rol van betekenis en niet onverdienstelijk (zie BOB-campagne). Laat zien dat je in de maatschappij staat en pak je rol op net als ieder andere die het beste voor heeft met jongeren.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Martijn, ik heb het hier uiteraard niet over jongeren van 12 jaar. Waar ik wel echt niet tegen kan is dat men hier altijd één belangrijke doelgroep vergeet. De ouders! Die moeten namelijk ook de verantwoordelijkheid oppakken om hun kinderen op te voeden! In plaats van dat wij als maatschappij maar continu overal voor moeten zorgen. En laat verder duidelijk zijn dat ik achter alle campagnes en initiatieven sta om jongeren van de drank te houden. Echter vroeger was dit toch ook niet nodig? Dus waar is het dan misgegaan…….

        /   Beantwoorden  / 
      1. Martijn Planken

        Ik begrijp wel dat je het niet over 12 jarigen hebt en dat je initiatieven ondersteund. Ook signaleer je duidelijk een probleem.
        Dat probleem ligt bij het feit dat alcohol in de Nederlandse samenleving in de laatste 20 jaar verworden tot een normaal product waar mensen (waaronder ouders) dagelijks van genieten. Deze normalisering van alcoholgebruik gecombineerd met de toegenomen welvaart onder jongeren sinds de jaren 90, maakt dat ze veel kunnen drinken en dit ook doen! (Ik heb het hier over de tijd van het TV programma: “‘t is hier Fantastisch”). Dit is te laat door alle betrokken partijen onderkent. De trend was niet meer te stoppen.
        Nu loopt het uit de hand en zal iedereen een bijdrage moeten leveren om het gebruik onder jongeren onder de 18 terug te dringen:
        Ouders zullen regels moeten stellen in de opvoeding.
        Scholen moeten kinderen onderwijzen,
        horeca en supermarkten moeten zich houden aan de leeftijdsgrenzen
        Producten moeten afzien van productmarketing gericht op jongeren.

        In het kort het probleem is gegroeid, nu moet iedereen meehelpen dit probleem op te lossen, geen blamegame, geen zwarte pieten, maar aanpakken ieder binnen zijn eigen “span of influence”.Vandaar dat een bier speciaal voor jongeren in een land met een groot drankprobleem onder jongeren een slecht idee. Vast omzettechnisch erg interessant, maar niet handig.

          /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.