Opmerkelijk: Koop je ‘eigen’ kroeg of brouwerij

kopenHet lijkt wel dé nieuwe trend te worden van vandaag de dag. Het kopen van je eigen brouwerij of kroeg die door de crisis in de problemen is gekomen. Op facebook proberen diverse brouwerijen ervoor te zorgen dat liefhebbers van het bier ’aandelen kopen’ in de brouwerij om zo te blijven voortbestaan. Deze trend wordt nu ook in Engeland toegepast om de Britse pub die om de hoek ligt te redden.

De klanten konden hun lokale pub niet missen. Voor een bouwproject werd de pub gesloten. Twee klanten verzamelde handtekeningen en stopten al hun spaargeld in de pub. Een van de twee vaste klanten kwam er al sinds 1973 en kon de sluiting niet aan. Toch een fantastisch fenomeen, iets dat je hier nog niet echt hebt gezien. De Globe Inn heeft het in Swindon gered.

Klagen we hier in Nederland over de slecht renderende horeca dan is in de UK een serieus probleem. Iedere dag sluiten daar vijf Britse pubs de deuren. Dit komt door het rookverbod, het goedkope bier bij de supermarkt, de macht van de grote bierketens en de harde economische crisis. Er zijn grote opstanden aan de gang en Red de pub verenigingen actief om zoveel mogelijk pubs open te houden.

Overigens staat dit Britse initiatief dus niet op zichzelf. Ook The Old Crown in Hesket Newmarket is inmiddels al zes jaar in handen van honderd ‘pub aandeelhouders’ uit de buurt. Iedereen investeerde 1.500 pond ongeveer 1.800 euro. De pub is hiermee gered en doet het inmiddels weer goed. Het is een fenomeen waarbij de gemeenschap het sociale aspect niet verloren wil laten gaan en blijkt dat het collectivisme nog niet dood is!

Bron: o.a. De Pers

Lees ook:Britten drinken 70 miljoen liter minder
Lees ook:Britten introduceren mogelijk toezichtsorgaan op horecamarkt
Lees ook:Waarom niet scherfloos glas in Maastricht?
Lees ook:Britse band Elbow lanceert eigen bier
Lees ook:Iron Maiden komt met eigen bier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.