Het biermerk Amstel bestaat dit jaar 140 jaar. Het symbool van Amstel, het vaasje, krijgt daarom een nieuwe variant. Het nieuwe glas krijgt de naam Amstel Nucleation dat helemaal in het teken staat van beleving. Aan de vorm is weinig veranderd. De bodem des te meer.
In de bodem wordt geregeld dat een continue stroom aan koolzuurbelletjes ontstapt. Vandaar de naam ‘Nucleation’. Het resultaat is dat de schuimkraag langer blijft bestaan. Volgens de brouwer is dit glas in Nederland een primeur. Het materiaal is dunner dan het oorspronkelijke vaasje en voorzien van een gouden rand. Iets dat we dus overigens ook bij Hertog Jan zien. Binnenkort is uitprobreren of de schuimkraag inderdaad beter bewaard blijft.
Bij navraag bij Heineken over wat er nu precies in de bodem zit: ‘Wij hebben het logo van Amstel ingegraveerd in de bodem en we zijn in de pilsmarkt de eerste brouwer die dit doet.” Bij speciaalbier gebeurt het inderdaad langer via een krasje onderin. Het krasje bij Amstel is het logo. Overigens meldde ze mij ook dat het glas al sinds medio 2009 op de markt is. Van een nieuw jubilieumglas kan je dus niet meer spreken. Goede interne afstemming….
Lees ook:Amstel glas met je eigen naam
Lees ook:Amstel lanceert 0.0
Lees ook:Brouwerij Bockor in een nieuw jasje
Lees ook:Nooit een goed getapt bier?
Lees ook:Amstel in nieuw jasje
Dus een krasje in de bodem,dat koolzuur activeert. Iets wat we oa. ook bij Duvel al jarenlang kunnen bewonderen
In het buitenland wordt het al gedaan inderdaad. Echter bij een Nederlandse brouwer is het volgens Heineken nog niet eerder geïntroduceerd. Tripel Karmeliet heeft dit ook al in het glas…