Vandaag, 25 augustus, presenteerde Heineken de halfjaarcijfers. Op zichzelf geen spannende resultaten in biermarkten. Zoals verwacht profiteert Heineken in Afrika, Azië en Zuid-Amerika en doen de Europese en Amerikaanse markt het een stuk minder. Het bierconcern boekt veel meer winst door de overname van Femsa, weet 104 miljoen euro kosten te besparen en profiteert van lagere rentelasten.
Heineken verkocht 7,52 miljoen bier tegen 7,147 miljoen euro over dezelfde periode in 2009. De nettowinst steeg autonoom met 17% en bedroeg 621 miljoen euro tegen 483 miljoen vorig jaar. Heineken verkocht 63,9 miljoen liter bier, een daling van 3,9 procent. De sterke groei in Azië en Afrika heeft veel goedgemaakt van de Europese en Amerikaanse markt. De brouwer verwacht dat de nettowinst over geheel 2010 “in de minimale lage dubbele cijfers” zal komen, aldus de Voorzitter van de Raad van Bestuur Jean-François van Boxmeer.
Het komende halfjaar ligt de focus op het profiteren van de overnames en het verder integreren van de bedrijven in het bierconcern Heineken. Met name in Latijns-Amerika zit volgens de topman nog voldoende groeivolume.
Lees ook:Strategie Heineken effectief in afnemende biermarkt
Lees ook:Femsa zorgt bij Heineken voor goed kwartaal
Lees ook:Heineken doet overname in Nigeria
Lees ook:Stop de discussie over prijsstijgingen
Lees ook:Druk op de ketel bij Grolsch