Het premium pils Heineken is de laatste jaren in Amerika in een vrije val geraakt. De Amerikaan laat het anderhalf keer duurdere premium pils links liggen, net als de light versies van Heineken en Amstel. De Amerikaan gaat voor goedkoper bier van kleinere brouwerijen. De speciaalbierbrouwers doen het bovendien erg goed en de Amerikaan is erg chauvinistisch en kiest massaal voor het product van eigen bodem, dichtbij huis. Toch dacht Heineken de strijd te winnen door de focus te leggen op de zwarte Amerikaan. Helaas werden ze hiermee belachelijk gemaakt door komiek Stephen Colbert.
Het gevolg is dat de twee jaar geleden aangestelde marketingtopman Christian McMahan het veld moet ruimen. De vraag is nu hoe lang de Nederlandse topman van Heineken VS, Dolf van den Brink nog aanblijft. Hij begon nog geen jaar geleden aan deze moeilijke missie en is ook al de vierde topman van de VS in vijf jaar. De marketing van Heineken kan gewoonweg niet opboksen tegen de marketing van de V.S. rondom het ‘buy local beer’ en zeker niet in combinatie met de prijsstelling. Ook is op weblogs en vele bierplatforms in Amerika een duidelijke aversie ontstaan tegen de grote pilsgiganten. Steeds vaker keren restaurants en horeca de pilsbrouwers de rug toe. Niet alleen Heineken maar ook Bud kent dit probleem.
Het Mexicaanse bier Dos Equis van het aangekochte Femsa doet het in de V.S. daarentegen wel weer goed. Echter is dit niet gewoon te danken aan de populariteit van Mexicaanse bieren op dit moment. Feit is dat er echt een compleet andere koers gevaren moet worden en naar mijn idee de brouwers zich moeten verenigen in de marketing om het ‘local brand-principe’ tegengas te geven.
Lees ook:Heineken wil hippe Mexicaanse jongvolwassenen verleiden
Lees ook:Mexicaanse griep speelt niet voor Heineken
Lees ook:Heineken boekt betere resultaten dan verwacht
Lees ook:Flink hogere biervolumes Heineken
Lees ook:Heineken komt met premium bier in Brazilië
Ook al gaat het om Heineken ;p
Belachelijk hoe chauvinistisch en protectionistisch de Amerikanen bezig zijn—-niet alleen met bier—-ik dacht dat hier een internationale wet voor was om deze praktijken tegen te gaan
Als je het artikel goed leest zie je dat de Amerikanen niet zozeer de europese bieren links laten liggen, maar de grote merken als Heineken, en ook het Amerikaanse Budweiser. Dit komt de kleinere brouwerijen, die al jaren campagne voeren om een eerlijk product te kunnen verkopen, dat om smaak draait en niet om het grote geld, ten goede!
Verder is het volgens mij zowieso beter voor iedereen om je producten, dus ook bier lokaal te drinken. Komt vaak de versheid, en dus de smaak ten goede, om over de transportkosten en dus het milieu nog maar te zwijgen. (al kan ik niet zeggen dat ik dat zelf doe, want veel amerikaanse bieren zijn simpelweg te geweldig om links te laten liggen)
Mooi Jan—als ze de grote merken links laten liggen, dan kunnen ze meteen aan de Bavaria
Ik kan niet zeggen dat je gelijk hebt mbt de versheid van het product. Bier heeft een uitstekende houdbaarheidsdatum—mits met de goede grondstoffen (en hygienisch) gebrouwen !
Mwja, dat van die Bavaria zou jammer zijn natuurlijk
Verder;
Er zijn bieren die je het leifst drie jaat na het verstrijken van hun houdbaarheidsdatum drinkt, andere drink je liefst zo dicht mogelijk bij de brouwketel.
Juist hoppige bieren, iets waar ze nogal goed in zijn in Amerika wil je het liefst vers drinken, na twee a drie maanden oxideert te hop te sterk, en krijg je een weliswaar bitter bier, maar ook een onaangename caramellige bijsmaak.