Voor het Magazine Bier! heb ik een artikel geschreven over de inzet van een website, social media en video materiaal. Ik ben de hele wereld over geweest. Online wel te verstaan. Het is enorm fascinerend om te zien dat brouwers internet in verschillende werelddelen heel anders inzetten. Ook maakt het duidelijk wat de nieuwe trends zijn en wie er voor of achter lopen. Een paar jaar geleden was je enorm hip als je als brouwer een 360 graden beeld had van de brouwerij. Tegenwoordig zijn dit soort technieken weer verdwenen!
De brouwers proberen hun bier in West-Europa en Amerika vooral persoonlijk te maken. Ze filmen steeds meer en laten de persoon achter de brouwerij zien. In Azië houden ze ook nog wel erg van tekenfilm en animatie. Je ziet dat dit dan ook weer centraal staat in commercials of op de website. Een andere belangrijke trend is Merchandising.
Steeds meer brouwers beginnen online artikelen te verkopen. Mensen vinden het blijkbaar fantastisch om in een shirt of met een cap op te lopen van hun favoriete biermerk. Uiteraard ga ik niet alles verklappen en is het artikel in het Bier! Magazine compleet te lezen.
Een duidelijke conclusie is wel dat de Nederlandse brouwers en met name de speciaalbierbrouwers hopeloos achterlopen op collega’s over de hele wereld. Die hebben een website die geïntegreerd is met twitter, facebook en online webshops. Overigens ook in België is het op iets minder uitzonderen ook een drama. Nu verkoopt speciaalbier erg goed. Ik zou zeggen maak daar gebruik van door ook online je ‘imperium’ verder uit te bouwen. Als het straks wat minder mocht gaan dan ben je goed vertegenwoordigd op internet en is er geen enkel probleem. Buiten het feit dat je lekker profiteert van de online ontwikkelingen en hierop meegroeit. Straks is het niet meer in te halen….
Lees ook:Nieuwe website Bier! Magazine
Lees ook:Wereldwijde promotie van bier via internet
Lees ook:AB InBev geeft horecaondernemers inspiratie
Lees ook:Amstel Bier investeert in online
Lees ook:Bier! Magazine op ipad en Android-tablets