Symposium: Stop mannenreclames in biermarketing

Een van de uitkomsten van het PINT-symposium ‘Vrouwen aan het Bier’ was dat doelgroepsegmentatie in biercommercials uit de tijd is. Dus geen rosébier specifiek voor vrouwen of alleen pils voor mannen. Hoe we de vrouwen samen aan het bier krijgen? Geen reclames op mannen en ook niet op vrouwen maar maak de commercial rondom een beleving zoals een feest, een activiteit of situatie uit het dagelijks leven die vrouwen en mannen aan elkaar verbindt. Een van de belangrijkste conclusies van cultuurdeskundige Fons Trompenaars.

Uit onderzoek op basis van meerdere cultuurwaarden bij mannen en vrouwen blijkt dat in het dranksegment marketing via doelgroepsegmentatie (man of vrouw) niet effectief is. Een andere mooie uitkomst van Angelique Schmeinck, een van de twee meesterkoks in Nederland, is dat in smaak geen onderscheid gemaakt moet worden tussen man en vrouw. Zeker ook de situatie en beleving maakt deel uit van de smaak die een man of vrouw graag wil niet het geslacht.

Ariël Meeusen van Puur Zeeuws had als belangrijkste speerpunt dat er aandacht moet komen voor de presentatie van bier. Mooie ronde glazen van het juiste formaat zorgen voor bierbeleving. Ook de verpakking en met name de kratten kunnen veel aantrekkelijker gemaakt worden voor mannen en vrouwen!

De hele zaal hing aan de lippen van Melissa Cole, bierkenner en één van de vijf invloedrijke biervrouwen in Engeland. Het grootste punt dat zij maakte is dat vrouwen geen les bier drinken moet krijgen. Ze kunnen smaken beter proeven dan mannen en daarom is meer werk aan de winkel om ze te verleiden verschillende biersmaken te proberen. Een mooie kans is om die informatie over te brengen tijdens het eten of bij de verkoop van bier. 

Groot respect moest er wel zijn voor de marketing topman van Heineken Hans Böhm. Alle bieren zoals Wieckse Rosé en Jillz werden ten overstaan van het publiek finaal ‘afgemaakt’. Daarin had ik zelf ook een aandeel met de opmerking “Ik ga naar huis” toen ik een slok van deze appelcider moest proeven. In de volksmond wordt dit ook wel het vrouwenbier genoemd!

De conclusie:
En dat is met alle reclames en commercials naar mijn idee een belangrijk punt. De grote handicap in Nederland is dat men niet weet wat er allemaal onder bier wordt verstaan. En dat er naast pils dus ook fruitbieren, dubbel, tripels, trappisten en abdijbieren zijn. De grote brouwers bepalen met hun commercials de markt. En die wordt nu gemaakt door de boodschap ’pils is een mannenproduct’ en Wieckse Rosé en Jillz is heerlijk voor de vrouw! En dat is het enige dat in de bierwereld te krijgen is! Dit beeld moet dus doorbroken worden door andere marketingcommercials voor pils en meer aandacht voor de diversiteit aan smaken in bier! En of je nu man of vrouw bent dat maakt niet uit. Je kiest de smaak waar jij op dat moment zin in hebt en wat je lekker vindt.  

Het was een fantastisch symposium dat ook in de media veel aandacht heeft gekregen. Zo was er een uitgebreid item in Hart van Nederland op NOS Headlines en op radio één bij WNL. Zie hieronder de links!  

Publiciteit bij:
NOS Headlines
Hart van Nederland

Lees ook:Mannen vinden bierdrinkende vrouw aantrekkelijker
Lees ook:Hoe ze in de V.S. vrouwen aan ‘t bier krijgen!
Lees ook:Rosé of roze?
Lees ook:Heineken mikt op vrouwen met cider
Lees ook:Nieuwe Amstel commercial: vrouw drinkt ook bier

0 reacties op “Symposium: Stop mannenreclames in biermarketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.