Speciaalbierbrouwers bedenken verkeerde biernamen

De laatste tijd probeer ik steeds vaker te bekijken waar het nu aan kan liggen dat Nederlandse bieren het toch over het algemeen in het buitenland, de export, niet zo goed doen. Er zijn natuurlijk ongelooflijk veel elementen die hiervoor zorgen. De kwaliteit, het aantal gebrouwen hectoliters, de (internationale) contacten en de mate waarop de marketing en verkoop wordt ingezet. Er is echter één belangrijk punt dat mij opviel waarbij ik mij afvraag of menigeen speciaalbierbrouwer erbij stilstaat.  

 

De namen die de brouwers aan hun bieren geven zijn bijna altijd onmogelijk om uit te spreken in het buitenland. Natuurlijk hebben heel veel brouwers wellicht ook helemaal geen ambitie om te gaan exporteren. Hoe kunnen ze in het buitenland het bier ‘Graaf van Heumen’ onthouden of Lazarus, Springbok, Huttenkloas, Rode Toren, Blauwe Bijl en JubelJoop. Zo zijn er nog talloze voorbeelden te bedenken.

Een naam is niet altijd van doorslaggevend belang echter het werkt wel mee in het succes als de consument het bier makkelijk kan onthouden. Daarmee wil ik niet zeggen dat we nu direct Engelse namen moeten bedenken echter iets dat goed uit te spreken is in het Engels is toch wel handig! Toch?

Lees ook:Symposium PINT: ‘Vrouwen aan het bier?’
Lees ook:Bud Light brengt social networking bierfles op de markt
Lees ook:Gratis bier op Nederlandse school
Lees ook:Irritatie over bierblikjes
Lees ook:Kleine brouwerijen krijgen het moeilijk

8 reacties op “Speciaalbierbrouwers bedenken verkeerde biernamen

  1. Jan

    Lazarus is geen goed voorbeeld: Lazarus is als bijbels figuur onder die naam wereldwijd bekend in heel veel talen. Springbok is voor de Engelstalige bierdrinker ook goed te begrijpen want dat betekent immers lentebok en is zelfs nog heel goed bedacht!
    Er zijn echter heel veel Nederlandse biernamen die inderdaad moeilijk in het verre buitenland verkocht zullen worden. Dat moeten we in die gevallen dan ook maar niet doen. Emelisse is trouwens een brouwerij die er (wel) goed over nagedacht heeft, maar laat nou net Emelisse één van de brouwerijen zijn die ook daadwerkelijk exporteren naar het buitenland. Good thinking, Kees!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jeroen Carol-Visser

    Volgens mij hangt het ervan af wat de brouwerij wilt bereiken. Bekendheid in Nederland, dan is een mooie Nederlandse naam prima. Of wilt hij export, dan moet hij wel een Engelse naam bedenken.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Jan

    Ach, Heineken bekt ook niet lekker, maar verkoopt ook als een tierelier in het (verre) buitenland, maar of de Rode Toren een vergelijkbare toekomst heeft betwijfel ik….

      /   Beantwoorden  / 
  4. Bierproevers.nl

    Zou het de naam zijn? Ik vraag het me af. Ik ken de cijfers niet, maar volgens mij zijn namen als “Dulle Teeve”, “Gouden Carolus”, “Gulden Draak”. Nou niet echt namen van wereld formaat lijkt me. En toch in ieder geval wereldwijd bekend. Heeft het niet te maken met de kwaliteit? Westvleteren is niet echt een naam die je leker in het Engels of Japans uitspreekt. Toch heeft het bier (nog) zijn naamsbekendheid. Heeft het ook niet te maken dat als een buitenlander aan Nederland denkt, hij of zij niet direkt aan bier denkt? Met onze zuiderburen is dat anders… Hoeveel Cafe’s hebben wij in Nederland nu eigenlijk waar je meer dan 50 Nederlandse bieren op de kaart hebt?? En Jan, Heineken, als je er maar genoeg geld tegenaan smijt wordt je vanzelf bekend….. Tot slot, Boschebol is niet een gemakkelijk woord om uit te spreken. Toch weet men in binnen en buitenland wat je in Den Bosch bij bakkerij Jan de Groot kunt kopen. Zonder dure marketing en zonder makkelijke naam….

      /   Beantwoorden  / 
  5. Fiona de Lange

    Super al die reacties! Dan wordt erover gesproken. Zoals ik aangaf zijn er inderdaad meer factoren die meespelen en hangt het inderdaad af van de wensen van de brouwerij zelf. Ik heb bij een paar grote speciaalbierbrouwers in België polshoogte genomen waarom zij denken dat ons bier nog weinig geëxporteerd wordt. Wat continu werd genoemd zijn: de biernamen, niet bekend als echt bierland, kwaliteit en nog weinig gericht op marketing. Nu wil dit niet zeggen dat alle merken in België dit wel goed doen. Toch is ook in België zichtbaar dat bieren met een goede naam het overall sneller goed doen in de export! Kijk maar eens naar Delirium of Hopus (erg snel opgepakt in export) etc.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fred Schiphorst

      Wordt ons bier zo weinig geëxporteerd? ik heb ooit begrepen dat een grote Nederlandse brouwerij nog steeds tot de grootste exporteurs ter wereld hoort. Voor speciaalbier ligt dat misschien iets anders.Maar daar vraag ik me af of brouwers wel allemaal zo nodig willen exporteren. Ik ken tenminste één brouwer die bier verkopen naar de vaste wal in Nederland al export vindt… Ook anderen zijn in eerste instantie lokaal bezig. Misschien vinden velen export naar de VS helemaal niet het hoogste doel waar we naar moeten streven.
      Ik wil tenslotte niet onvermeld laten dat er een brouwer is die na zijn verhuizing naar een locatie vlak over de grens trots vertelde dat hij nu Belgisch bier brouwt. De naam doet blijkbaar in dat opzicht ook iets.

        /   Beantwoorden  / 
  6. Edo

    Het hangt er inderdaad vanaf waar de brouwer zijn bier kwijt wil. Richt je je specifiek op Twente, dat werkt een naam als Huttenkloas of Dubbel Kloat goed. Wil je je bier echt exporteren, dan is een in het Engels goed bekkende naam de juiste weg. Raak je je bier vanwege de combinatie goede kwaliteit en lage productie toch wel kwijt, dan kun je experimenteren met namen. En laten we eerlijk zijn: “Mooi & Meedogenloos” (Beautiful & Ruthless voor onze Engelse vrienden) is toch een prachtige naam voor een bier.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Martin

    Ik denk dat zowel de kwaliteit van de Nederlandse bieren als de mogelijkheid om grotere partijen te produceren veel belangrijker zijn dan een goed bekkende naam. Ik denk dat het voor de export (naar Amerika) juist bevordelijk is om zo’n apart mogelijke naam aan het bier te geven. Import bieren zullen daar al gauw 5 dollar kosten, dan moet ten eerste de kwaliteit super zijn en ten tweede de uistraling zo Europees mogeljk. Europees is voor een Amerikaan vaak “buitenissig.”

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.