Zou de Take Zero actie werken?

Stiva heeft in samenwerking met MTV Networks het project Take Zero opgericht om het thema alcohol en jongeren onder de aandacht te brengen. Het doel van het project is om jongeren na te laten denken over alcoholconsumptie voor hun 16de en overmatig alcoholgebruik. Studenten van de filmacademie hebben filmpjes gemaakt waarmee ze alcoholgebruik onder de aandacht brengen. Ze zijn echt schokkend maar wel de realiteit. Is er geen samenwerking mogelijk met een bioscoop? Laat de filmpjes daar anders ook tonen. Naar mijn idee zou ziets veel groter en breder moeten. 

 

Een weergave van realiteit en beleving gecombineerd met situaties die jongeren wekelijks meemaken. De vraag is echter of ze zich hier nu door geraakt voelen. Ze denken toch vaak ‘zover was ik nog niet’. De oproep aan jongeren om elkaar te filmen en dit openbaar te maken is wellicht de meest confronterende werkende methode. Op www.takezero.nl zijn de filmpjes te zien. Wellicht is een onderzoek na afloop van belangrijk.

De belangrijkste graadmeter is natuurlijk het nog steeds stijgende alcoholprobleem onder jongeren. En daar werken van die video’s van de wereldkampioen Binge drinken niet aan mee. Ik vind dat dit soort dingen echt te ver gaan. Laten we nu stoppen met dit soort gedrag te stimuleren.

Lees ook:Heineken start met ‘Know the Signs’ alcoholcampagne
Lees ook:Nieuwe Drank- en Horecawet een feit
Lees ook:Beloning voor jongeren die niet drinken
Lees ook:Oh oh ‘zuip’ Tirol
Lees ook:Jongeren de grens over voor bier?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.