Begrijpt Heineken het nu wel echt?

In het blad Retail Actueel en op Proostmagazine staat een interview met de Brand Manager van Heineken over het inleveren van marktaandeel. Volgens Coen Dekker heeft Heineken zich teveel beziggehouden met marketing en te weinig met bierbrouwen. Jupiler en Hertog Jan hebben inderdaad wel marktaandeel gewonnen ten koste van Heineken. Hopelijk trekken ze daarbij voorzichtig toch ook de conclusie dat die malle commercials het bierimago op den duur ook echt geen goed doen.

De eerste was nog leuk en daar kon iedereen om lachen. Dat ze vervolgens jarenlang op hetzelfde succes proberen door te borduren vind ik onbegrijpelijk. Iedereen kan dan toch bedenken dat iets maar een keer zo succesvol kan zijn. Dan moet je weer wat anders en nieuws bedenken. En daardoor werd bovendien de vrouw zoals zo vaak al geroepen steeds gekker weggezet.

Hierdoor is de conclusie snel te trekken hoe het met de beeldvorming rondom de vrouw binnen Heineken gesteld is. Een goede conclusie dus dat de bierbrouwer zich weer gaat toeleggen op de ambacht. Daarbij ben ik erg benieuwd of ze dit ook doortrekken in de vermarkting van het product. Iets dat bijvoorbeeld door Hertog Jan uitstekend is opgepakt. Dekker gaf ook aan dat ze mogelijk alternatieve dranken lanceren die de markt stimuleren. Als ze nu maar niet weer komen met drankjes voor vrouw.

Hopelijk beginnen ze langzaam te begrijpen waarom de consument is weggelopen. Je kunt de meest idiote commercials maken die als commercial goed worden beoordeeld echter totaal niet stimuleren dat mensen het (blijven) bier drinken. Erg benieuwd waar de grote bierbrouwer mee gaat komen!

Bron: Proostmagazine

Lees ook:Nieuwe Heineken commercials…. leuk?
Lees ook:Nieuwe topman Heineken, Alexas Nasard, houdt van wijn!
Lees ook:Wieckse ook in alcoholvrij varianten 0.0%
Lees ook:Nominatie commercial Brand en Bavaria voor Gouden Loeki
Lees ook:Wijntje voor vrouwen is vloeken!

4 reacties op “Begrijpt Heineken het nu wel echt?

    1. bAVkito

      Die flessenpost is anders wel geniaal :p
      HEb thuis ook een leidinkje aangelegd—echter daar fietst ander bier doorheen

        /   Beantwoorden  / 
  1. Fred Schiphorst

    Ik vraag me af of die commercials Heineken werkelijk schade toe brengen. ik moet bekennen dat ik ze wel grappig vind. Stereotypen horen nu eenmaal bij reclames (ik herinner me ook nog die spots voor een margarinemerk waar mannen steevast als aardig, maar totaal onbenullig werden afgeschilderd). Je kunt je daar aan ergeren, maar er om lachen is veel beter denk ik dan maar. Wie heeft ooit gezegd dat je commercials serieus moet nemen?

      /   Beantwoorden  / 
  2. Erik

    Malle biercommercials… dus in ieder geval wel geinig. De marketingmachine van Inbev doet eigenlijk hetzelfde maar dan over ambacht en (volgens mij nog erger in jouw ogen Fiona) de focus op mannen met Jupiler. Alleen zijn die commercials totaal niet grappig en erg flauw. Hertog Jan is dan het ambachtelijke bier maar wordt gewoon gebrouwen bij Dommelsch. Desalniettemin best lekker bier, maar dat sentimentele en die zogenaamde superioriteit hoeft mij ook weer niet. Dan maar liever lachen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.