Afgelopen donderdag vond de eerste uitzending plaats van oh oh Tirol het vervolg op oh oh cherso. Bij het kijken heb ik me eigenlijk ontzettend opgewonden over de wijze waarop programmamakers de drinkende jongeren neerzetten. Brouwerijen, overheid en branche doen er alles aan om alcoholgebruik onder jongeren te verminderen. En wat schetst mijn verbazing dat een zo goed bekeken programma eigenlijk voor 90% gaat om zuipen, zuipen en nog eens zuipen. Goed voorbeeldgedrag!
Het zijn natuurlijk een stelletje bij elkaar, die Haagse jongeren. Je kunt naar mijn idee als programmamaker nog zoveel andere dingen laten zien, en dat er af en toe iets met alcohol voorbijkomt logisch… maar een uur lang beelden met de ene na de andere fles alcohol en glazen bier die achterover worden geslagen en alleen maar dronken jongeren… het is natuurlijk niet het eerste programma dat dit soort beelden toont…
Je neemt hierbij niet de verantwoordelijkheid als programmamakers om verantwoord alcoholgebruik te ondersteunen. Verre van! Dat is toch zonde van al die energie die er door de brouwers en branche wordt ingestoken. Is er voor de televisiemakers op dit vlak ook geen policy… ?? Dat is eigenlijk vreemd. Er wordt veel geld door de overheid gestoken in verantwoord alcoholgebruik en aan de andere kant kunnen dergelijke populaire programma’s zoiets uitzenden. Ik vraag me af of ik de enige ben die hier dan met kromme tenen naar zit te kijken…
Lees ook:Oh Oh Cherso van de buis door drankmisbruik
Lees ook:Verhoging leeftijdsgrens alcohol naar 18 jaar?
Lees ook:Grolsch komt met Nederlandse alcoholsite
Lees ook:Jupiler zet programma in voor verantwoorde voetbalsupporter
Lees ook:Zou de Take Zero actie werken?
Tja, denk dat je wel gelijk hebt. Zeker wat de regelgeving betreft.Het is makkelijk om van overheidswege een groep bedrijven regels op te leggen, maar als zuipen op deze manier wordt gepropageerd dan is het dweilen met de kraan open. We ageren hier in NL wel vaak tegen Amerikaanse toestanden qua regelgeving op TV, maar als je naar dit soort programma’s kijkt kun je daar gewoon naar verlangen soms…
Ik kijk er niet met kromme tenen naar, ik kijk gewoon niet.Als meer mensen besluiten niet te kijken wordt het programma ook vanzelf van de buis gehaald. Ik vrees echter dat veel mensen wel roepen hoe slecht het is, maar wel elke keer kijken om te checken of het nog steeds zo erg is. Dan wordt het dus een kijkcijferhit en een blijver.
Overigens ben ik tegen allerlei censuur regels. Liever een keer dit soort programma’s dan een overheid die bepaalt wat ik wel en wat ik niet mag zien.
Ongelofelijk. Wat een commentaar. Inderdaad je kunt toch ook gewoon niet kijken? Tijd over zeker? Nou ja, succes d’r mee!
Je snapt dus niet wat zon programma teweeg brengt!
Jullie hebben allemaal gelijk denk ik, ik kijk niet maar hoor er wel over en erger me dan alsnog dus (en niet alleen aan het alcohol misbruik) Niet kijken is de beste oplossing, geen succes, dan houdt het wel op, werkt beter dan censuur regels. Er zijn echter te veel mensen die aso gedrag leuk vinden om naar te kijken, waarschijnlijk is de mol of zo al wel bezig met een film , verkoopt toch erg goed schijnbaar. Dus helaas zijn wij in de minderheid en spreken de acties van de brouwerijen en de overheid de verkeerde groep mensen aan.
Ik kan me helemaal in de reactie van Fer vinden. Een groot gedeelte van onze samenleving haalt blijkbaar hier z’n plezier uit. Ik kijk dus ook nog maar nauwelijks TV.
Ik ben benieuwd wat de pilsschuivers hier écht van vinden…
Ja het is de bedoeling dat alcoholmisbruik aangepakt wordt, voornamelijk door reclamecampagnes, voorlichting, enz.
Maar wat je op tv ziet, is de realiteit, al zijn naar mijn mening sommige fragmenten in scéne gezet. Ik zou zeggen, zorg dat je eigen dochter/zoon niet naar dat soort bestemmingen gaat. Ik denk dat het ouders een goed beeld geeft hoe het er daar aan toe gaat.
Wij kunnen allemaal besluiten niet te kijken… helaas zijn wij hier nou net niet de doelgroep…. Ik ben niet gevoelig voor dat zuipgedrag. Laat dat nou net die nog steeds groeiende groep comazuipers zijn… en waar kijken die naar? Precies oh,oh Tirol.
Ik moest hier aan denken bij het lezen van de titel: http://www.zuip.nl
Maar inderdaad, het beeld dat wordt neergezet door de heren en de makers van oh oh Tirol kan er natuurlijk ook toe leiden dat er heel veel kopieergedrag ontstaat onder jongeren. Ik denk niet dat het normaal gevonden moet worden dat er zoveel gezopen wordt, helemaal niet op tv.