Vanwege de sterk concurrerende biermarkt wil bierbrouwer Grolsch ongeveer 80 banen (Fte) gaan schrappen. Hierover is om advies gevraagd bij de ondernemingsraad. Met name op de commerciële en stafafdelingen gaan de klappen vallen. Het werk zal geflexibiliseerd worden en gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten. Ook zullen reorganisatieplannen bekendgemaakt worden voor productie en logistiek zodat het kostenniveau omlaag gaat. Is dit het begin van het einde van het ´Nederlandse´ merk Grolsch?
Na de 104 Fte die in 2008 al verdwenen is het een behoorlijke klap voor het bedrijf. Medewerkers zijn bang dat de brouwerij uit Enschede Nederland compleet gaat verlaten. De Vakbond FNV Bondgenoten geeft in een reactie aan dat zij eerst de nut en noodzaak van de reorganisatie grondig wil onderzoeken. Niet eerder dan dat daar goed naar gekeken is zal de organisatie met Grolsch praten over een nieuw sociaal plan. Het oude sociaal plan loopt tot 1 april 2011.
Ze blijft zonder dat werk waarbij emotie zo belangrijk is uitbesteed gaat worden. Ik vraag me af of dit voor het merk goed zal zijn. Of is deze sanering onderdeel van een groter plan? Complete verkoop van SABMiller? We gaan het zien!
Lees ook:Onderhandelingen over herstructurering AB InBev hervat
Lees ook:Grolsch en NRC Media sluiten samenwerking
Lees ook:Grolsch gaat verder buiten Nederland!
Lees ook:Grolsch krijgt nieuwe Belgische Algemeen Directeur
Lees ook:Grolsch gaat terug naar de oorsprong in Groenlo
Dat werk van commerciële en stafafdelingen uitbesteed gaat worden kan ik me voorstellen. De goed niet te na gesproken ben ik nogal wat commerciële jongens van grote brouwerijen tegen gekomen wiens band met het bier op zijn zachts gezegd losjes was. Ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat ze met het zelfde gemak koelkasten zouden verkopen als bier en dat ze min of meer toevallig bij een brouwerij terecht waren gekomen. De topper was een commercieel medewerker die aan een blindproeverij mee deed en zijn eigen bier niet alleen niet herkende, maar ook een zeer lage waardering gaf.
Als je met zo weinig gevoel voor je product toch kunt scoren ben je in hoge mate inwisselbaar en kan het voor een brouwerij heel handig zijn om het werk uit te besteden. Dat maakt je namelijk veel flexibeler. De kans is dan ook groot dat de consument er weinig van merkt en dus het merk er ook niet onder lijdt. Maar we gaan het inderdaad wel zien. ik zou me echter eerder ongerust gaan maken als ik hoorde dat het brouwen uitbesteed zou worden en daar lijkt geen sprake van als ik dit lees.