Geen slimme actie van Brouwerij Maes! Blijkbaar hebben ze niet genoeg bier verkocht waardoor ze nog 6.000 biervaatjes over hebben met een beperkte houdbaarheid tot eind april! Deze werden gratis aangeboden via Facebook. In twee uur tijd waren ze allemaal weg. Ook andere marketingspecialisten waarschuwen dat je met dit soort acties spaarzaam om moet springen zodat het merkimago niet beschadigd wordt. Ik wil daaraan nog toevoegen dat het ook in verband met een verantwoord alcoholbeleid niet handig is. Wat vind jij van deze actie?
In Nederland mogen dit soort dingen niet. Volgens Lars Vervoort, woordvoerder van brouwerij Maes, kon het gezien de korte haalbaarheid niet meer in het commerciële circuit gebracht worden. Verder was er ook een beperkte opslagruimte in het nieuwe pand in Mechelen waar de brouwerij officieel vandaag naartoe verhuisd is.
Naar mijn idee en ook bij de vele andere consumenten is dit gewoon een actie geweest om snel zoveel mogelijk aanhangers op Facebook te krijgen. De vraag is of je hiermee mensen trekt die betrokken zijn bij het biermerk of dat het hem gaat om ‘gratis’. Ik denk toch echt het laatste. Waarom geven ze het bier niet weg aan een goed doel? De Belgische supermarktketen Delhaize neemt in ieder geval geen enkel risico wanneer de einddatum nadert, de producten worden gedoneerd aan voedselbank.
De consument moet mogelijk nog veel over hebben voor het vaatje bier. Het thuistapvaatje heeft een waarde van € 13,95 en kan vanaf 2 april op zeven verschillende plaatsen in België worden opgehaald. Wat vind jij van deze actie? Is dit goed of niet voor het biermerk?
Lees ook:Bierbrouwer Alken-Maes slaat plank mis met gratis bier?
Lees ook:Gratis bier uitdelen nieuwe trend?
Lees ook:Maes Pils – Bavaria: wie pikte de actie?
Lees ook:Gratis Maes voor wie Maes heet
Lees ook:Maes geeft rondje van 1,2 miljoen bier
Iig een goede viral. Hoe kom ik aan naamsbekendheid? Zo dus.
feit dat de 6000 vatjes binnen de 2 uur uitgedeeld waren (ondanks dat duidelijk was vermeld dat de vatjes einde april vervielen) bewijst het succes van de actie. Diegene die niks hadden zijn natuurlijk ontevreden…