‘Einde oefening betaalde Tournée Générale’

Terwijl een nieuwe editie van het programma Tournée Générale bij België Eén op stapel stond, zullen de programmamakers hoogstwaarschijnlijk een andere opzet moeten kiezen. Na onderzoek van de mediacommissie van het Vlaams Parlement en mediaminister Ingrid Lieten, kwam naar voren dat de brouwers 30% betaalden van de programmakosten. Bovendien zorgde drie grote brouwerijen voor een afzonderlijke bijdrage en werd 25% betaald door de Federatie Belgische Brouwers. Brouwerijen die niet wilden of konden betalen, deden in het programma niet mee. Minister Lieten en de mediacommissie vinden de huidige opzet waarin alleen betalende brouwerijen aan bod komen niet kunnen op de Publieke Omroep.  

Dit komt de geloofwaardigheid van de openbare omroep niet ten goede en zij willen ervoor zorgen dat dergelijke constructies in de toekomst niet meer kunnen. De makers van Tournée Générale voerden aan dat het hier om Product Placement gaat. Echter dit staat voor onopvallend laten opduiken van een product in een programma. Dat was uiteraard hier helemaal niet het geval. Volgens minister Lieten is de letter van de wet wel nageleefd. Meerdere Parlementsleden zijn het hier niet mee eens en dienen alsnog een klacht in bij de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM).

Het kwalijke is natuurlijk dat dit programma op de Publieke Omroep te zien is en daardoor wordt gezien als informatief en ‘geloofwaardig’ programma. “Die geloofwaardigheid is van cruciaal belang voor het bestaansrecht van een publieke omroep”, zei de minister.

Ik ben erg benieuwd of en op welke manier het programma Tournée Générale terugkomt op de Belgische TV.

Bron: Hln.be

Lees ook:Geen betalende brouwerijen in Tournée Générale
Lees ook:Tournée Générale in opspraak
Lees ook:Opnames Tournée Générale in volle gang
Lees ook:Tournée Générale gemist?
Lees ook:Tournée Générale by women

3 reacties op “‘Einde oefening betaalde Tournée Générale’

  1. Jos Walstra

    Het kwalijke is natuurlijk dat dit programma op de Publieke Omroep te zien is en daardoor wordt gezien als informatief en ‘geloofwaardig’ programma. “Die geloofwaardigheid is van cruciaal belang voor het bestaansrecht van een publieke omroep”, zei de minister.
    Hier kun je het als kijker toch alleen maar mee eens zijn lijkt mij.
    Verder mag ik me er niet mee bemoeien lijkt mij daar het een Belgische interne gelegenheid is en daar worden veel zaken anders geregeld als in het op dit gebied “calvinistische” Nederland. Zijn er trouwens ook programma’s op de Nederlandse netten (even los van alle loterijen die er miljoenen in stoppen) die op dezelfde wijze worden “gesponsord”?

      /   Beantwoorden  / 
  2. Sander van Werkhoven

    Tuurlijk, journalistieke integriteit is in het geding. Maar het programma zorgt of zorgde er wel voor dat Belgisch bier in zijn algemeenheid op een informatieve en leuke manier aan het grote publiek werd gepresenteerd. Ook in Nederland. En daar heeft volgens mij de hele Belgische brouwwereld baat bij gehad. Ook de kleienre brouwers die niet hebben meebetaald. Ik wacht nog steeds op een Nederlandse versie van dit programma. Ik weet dat er een paar pilots zijn opgenomen. Maar of ze het niveau van Tournee Generale kunnen evenaren… Ik betwijfel het.

      /   Beantwoorden  / 
  3. John Brus

    Ik vond de eerste serie fantastisch. Bij de 2e ben ik na de eerste aflevering al afgehaakt. Teveel onzin. Nu begrijp ik waarom…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.