Grote bieracties in supermarkt moeten stoppen

Een mooi bericht zo net na de bieractie top drie! Volgens het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) zijn de bieracties in supermarkten schadelijk voor de volksgezondheid. Het zou overmatig alcoholgebruik in de hand werken. Na de Pinksterdagen bespreekt de Tweede Kamer een wet die het voor gemeenten mogelijk maakt om scherpe bieraanbiedingen te beperken. Goed nieuws voor de slijterijen.

Zoals jullie al eerder op mijn blog hebben kunnen lezen, ben ik ook geen voorstander van hele grote kortingen op bier. Echter niet omdat ik denk dat dit overmatig alcoholgebruik verhoogt maar omdat het voor een biermerk niet sterk is om met grote kortingen boven de 20% je merk in de etalage te zetten. Dan krijg ik de associatie dat je nog wat over hebt en je verkoop niet goed loopt. Vooral om die reden zou ik het toejuichen om bieraanbiedingen in supermarkten te beperken. Als een auto voor de helft van de prijs in de verkoop staat, dan ga je je als consument toch ook afvragen waarom het maar de helft kost.

Voor Wim van Dalen, directeur van STAP kan het niet snel genoeg gaan. Die wil liever een landelijk dekkende regeling waardoor het prijsstunten in supermarkten helemaal stopt. 90% van de biermarkt ligt in handen van de supermarkten. Jaarlijks vinden zo’n 2.500 à 3.000 prijsacties plaats. Het gaat om extreme kortingen of acties zoals twee kratten voor de prijs van 1. Dat zijn dus ook die 50%-kortingacties.

Van Dalen hoopt dat de vier moties die in de afgelopen tien jaar zijn aangenomen rondom prijsstunten in supermarkt en horeca nu eindelijk wordt uitgevoerd. Dan kunnen gemeenten door de wetswijziging boetes opleggen aan supermarkten die bieracties hebben boven de 30%. Volgens onderzoek van STAP vallen één op de vier supermarktacties hieronder. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen! Voor een betere balans in de bierprijsstelling tussen slijterij en supermarkt zou het ook wel goed zijn.

Bron: De Telegraaf

Lees ook:Waarom kunnen brouwers niet volgen?
Lees ook:Horecaondernemer betaalt het dubbele voor pils
Lees ook:Bieraanbieding via de mail of nieuwsbrief
Lees ook:PINT: ‘Stop met stunten bier’
Lees ook:Einde in zicht voor stuntkorting op bier?

8 reacties op “Grote bieracties in supermarkt moeten stoppen

  1. bAVkito

    Ik kan het mis hebben, maar de bieracties worden door supermarktketens zelf geinitieerd.
    Natuurlijk weten we waarom—-om volluk binnen te krijgen die naast bier ook andere boodschappen kopen.

    Bier is dus een lokkertje–werkt niet op mij—-ik koop toch maar 1 merk

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Dat denk ik voor een deel ook: echter ik denk wel dat biermerken hieraan restricties geven. Het lijkt me toch dat je niet wilt dat je bier met 75% korting wordt weggedaan… toch?

        /   Beantwoorden  / 
      1. bAVkito

        Natuurlijk niet—eerder 75% er bovenop :)

          /   Beantwoorden  / 
        1. Fiona de Lange

          Nou kijk maar eens hoe de verkoopprijs nogal eens door de helft gaat in de supermarkt.

            /   Beantwoorden  / 
      2. Cees

        Verkopen de brouwerijen hun bier niet gewoon nog steeds voor standaard prijzen aan de supermarkten? Als dat zo is, dan komt die 75% korting op conto van de supermarkt en krijgt een brouwerij zelfs meer inkomsten uit zo’n actie. En zelfs al zouden de brouwerijen hun bier goedkoper aan de supermarkten verkopen, dan nog hebben ze door een verhoogde omzet waarschijnlijk meer winst en marktaandeel door zo’n actie. Hoe dan ook, ik heb niet het idee dat de macrobrouwerijen er armer van worden. En het gaat dat soort gasten toch echt alleen maar om de centen ;-)

          /   Beantwoorden  / 
  2. Louis Klaassens

    Dat is nog niet alles.
    Het verschil tussen de verkoopprijs van bier in de supermarkt enerzijds n de inkoopprijs voor de horeca anderzijds is mede door deze acties enorm gegroeid.
    Voor 2002 (begin supermarkt oorlog) was de verkoopprijs in de supermarkt ongeveer altijd zo’n 20% hoger dan de inkoopprijs van bier voor de horeca.
    Inmiddels is de inkoopprijs voor de horeca met meer dan 50% gestegen en de verkoopprijs in de supermarkten nagenoeg gelijk gebleven of zelfs gedaald. Het is dan niet gek dat mensen klagen over dure horeca, maar de ondernemers kunnen daar dan niks aan doen.
    En juist in de café’s leeft de biercultuur. Meer dan thuis op de bank voor de tv.
    Louis

      /   Beantwoorden  / 
    1. Cees

      Dat vind ik dan wel weer een goed argument om de supermarktacties aan te pakken. Klinkt als oneerlijke concurrentie. Of de horeca moet af van de tap en flesjes gaan verkopen, die ze hebben ingekocht in de supermarkt ;-)

        /   Beantwoorden  / 
  3. karel

    Probleem is dat grote supermarkten veel meer macht hebben dan een kroegeigenaar. De grote brouwers worden onder druk gezet hun bier goedkoop te leveren, en inderdaad, dat gaat ten koste van de cafees.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.