Generatie Y maakt speciale biermarkt groot

Ben je net bezig om met een ambachtelijke brouwerij de focus te bepalen? Volgens Amerikaans marktonderzoek ligt de toekomst van de speciale bieren in handen van Generatie Y ook wel de Millennials genoemd. De jongere generatie tussen de 21 en 35 jaar zal namelijk over gaan steken van de pilsen naar ambachtelijke, speciale bieren. De 35 plussers blijken dit momenteel massaal te doen, vandaar ook de huidige groeicijfers van ambachtelijk bier. Ook stappen consumenten over van bijvoorbeeld wijn en sterke drank.

Volgens de marktanalyse is de groei van ambachtelijk bier nog lang niet uitgewerkt. In de jaren zestig en zeventig ontstond een trend om kwaliteitswijn met eten te combineren. Momenteel bezitten deze wijnen een derde van het marktaandeel in de wijnsector. Als ambachtelijke bier dezelfde trend volgt, wat aannemelijk is aangezien de groeitendens al is ingezet, dan hebben speciale bieren straks een behoorlijk marktaandeel en is groei de komende 10 jaar verzekerd.

Voor brouwerijen die optimaal willen profiteren van de groei van het speciale biersegment is het aan te raden om de distributie zo snel mogelijk op een hoog niveau te krijgen zodat optimaal geprofiteerd kan worden van de marktontwikkelingen. Uiteraard alles met behoud van kwaliteit.

Het is natuurlijk prima om de ambitie niet te hebben en vooral die lokale speler te zijn en te blijven. Echter wil je toch groter dan is het belangrijk om de distributiemogelijkheden en -kansen nader onder de loep te nemen. De export van bijvoorbeeld Belgisch bier is nog nooit zo hard gegroeid als het laatste jaar. En ook van de grotere Nederlandse speciale bierbrouwers zit export behoorlijk in de lift.

Verder kan voor ambachtelijk bier 70% meer gevraagd worden dan voor pils aangezien zij de status superpremium hebben verkregen. Een gevaar van de groeiontwikkelingen van speciale bieren is wel dat er steeds meer kleine partijen toetreden en de markt en het product erg versnippert. Iets dat je in Nederland momenteel ook al ziet gebeuren. Overal ontstaan kleine brouwerijen.

Een gevolg daarvan is dat de consument door de bomen het bos niet meer ziet en op een gegeven moment de keuze gaat maken op basis van biertype en prijs in plaats van de plaats waar het bier gebrouwen wordt. Eigenlijk hetzelfde als met pils is gebeurd. Brouwerijen, het is dus belangrijk hiervoor te waken!! Lever kwaliteit en onderscheidend vermogen en zorg voor marketing en een goed distributiekanaal. Innoveren is belangrijk en blijf weg bij het leveren van speciaal bier voor de laagste prijs. Want dan werk je toe naar een situatie waar we in de toekomst niet in willen zitten, een consument moet geen keuze maken op basis van prijs en biertype.

En uit ervaring weet ik dat heel veel speciale bierbrouwers op dit moment maar met één ding bezig zijn: hoe kan ik zo’n laag mogelijke prijs aanbieden! Zonde! Daarmee hef je de onderscheidende superpremium status op en de prijs die gewoon recht doet aan het bijzondere bier! 

Bron: Morningstar.be

Lees ook:Laatste groeicijfers ‘American Craft Beer’
Lees ook:Heineken verkoopt mogelijk drie Nigeriaanse brouwerijen
Lees ook:Kleine brouwerijen krijgen het moeilijk
Lees ook:Craft bier industrie blijft groeien in de VS
Lees ook:Bier verovert een plaats in Italië

Eén reactie op “Generatie Y maakt speciale biermarkt groot

  1. @eijkb

    Dit mag zo als voorwoord in eender welk bierbrouw-boek. Verplichte kost mijn inziens.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.