Heineken wil hippe Mexicaanse jongvolwassenen verleiden

Er ligt voor de marketing een grote uitdaging om het Nederlandse biermerk Heineken in grote steden als Guadelajara, Monterrey en Mexico-stad tot een premium bier te brengen. De focus is dat straks 10% van de inkomsten van Heineken in Mexico afkomstig is van de hippe Mexicaanse jongvolwassenen. Met designkoelkasten in geselecteerde café’s moet Heineken het exclusieve bier op de kaart zijn. In De Telegraaf zegt Michiel Herkemij, topman van het Mexicaanse Heineken: “Het gaat niet om volume. Het is net als met een Bently die verkoop je ook niet aan iedereen.” 

Maar is het niet zo dat het product ook echt de waarden moet hebben om het op die manier neer te zetten? Een Bently heeft qua uitstraling en automerk ook echt de klasse om zich op die manier te positioneren. Extra lof voor de marketing mensen als hen dit gaat lukken. Dat u uiteraard ultiem marketing bedrijven. Ik vraag mij wel af of de ideeën realistisch zijn.

In Mexico-stad is Corona van concurrent Grupo Modelo nog steeds ver voor Heineken. Wereldwijd zie je dat de populariteit van dit bier toch aan het afnemen is. Men is toe aan iets anders. Is de smaak van het Heineken bier daarvoor uitdagend genoeg? Of gaat men wellicht toch op zoek naar speciale biersmaken.

Ik weet uit cijfers van diverse speciale bierbrouwers dat de markt in Mexico op het gebied van speciale bieren enorm aan het stijgen is. Heineken ziet dit nog niet als een bedreiging voor hun positionering. Volgens Herkemij zijn de belangrijkste concurrenten niet de andere bieren maar whisky en wodka. Wat ik mij kan voorstellen aangezien dit uiteraard ook exclusiviteit en klasse uitstraalt. Echter zodra deze beeldvorming aan speciale bieren wordt gehangen, zoals in de V.S. en Europa al gebeurt ben je weg.

Vooralsnog werkt het nog steeds om undercoverdames in hippe clubs in te zetten en daardoor jonge Mexicanen Heineken te laten drinken. Vlak in de toekomst het exclusieve speciale bier niet uit.

Bron: Financiële Telegraaf

Lees ook:Nieuwe Marketing Directeur bij Heineken
Lees ook:Heineken doet overname in Nigeria
Lees ook:Heineken marketing slaat in V.S. niet aan
Lees ook:Heineken introductie in Mexico
Lees ook:Heineken wil meer vrouwen in top bedrijf

Eén reactie op “Heineken wil hippe Mexicaanse jongvolwassenen verleiden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.