Horecaondernemer betaalt het dubbele voor pils

Denk je dat de horecaondernemer flink geld opstrijkt aan bier dan heb je het mis. Een horecaondernemer betaalt namelijk gemiddeld twee keer zo veel voor een liter pils als de consument in de supermarkt. De ondernemer is gemiddeld 2,11 euro per liter bier kwijt. Dat is ten opzichte van 2009 een prijsstijging van 6 procent. Dit blijkt uit het pilsonderzoek van Misset Horeca.   

Dit jaar gaat de fustprijs voor het eerst door de 100 euro grens heen. Per 1 juli kan de horeca voor een 50-literfust gemiddeld 105,45 euro betalen. Het goedkoopste bier is verkrijgbaar van Lindeboom met een fustprijs van 97,69 euro. Gevolgd dooor Heineken 110,31, Gulpener 111,80, Grolsch en Brand 118,62 en het duurste ben je uit met Hertog Jan die een fustprijs heeft van meer dan 120 euro. Aan de hand van cijfers van goedkoopbier.nl kon worden berekend dat de prijs twee keer zo hoog ligt als in de supermarkt.

Het aantal bieraanbiedingen in supermarkten is eigenlijk echt niet meer gezond. Als consument kan je wekelijks kiezen uit 80 aanbiedingen. Van al het gekochte bier wordt nu 40 procent in de aanbieding gekocht. Over heel 2010 zijn er 4288 bieraanbiedingen geweest ten opzichte van 3828 in 2009, een stijging van 11 procent. Heineken en Amstel drinkers hebben het meeste geluk. Dit bier wordt door supermarkten het meeste in de aanbieding gedaan waarbij de verkoopprijs gemiddeld 25% lager ligt dan de normale prijs.    

Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is een onderzoek gestart naar de opbouw van de bierprijs. Resultaten worden eind dit jaar verwacht. Het is en blijft natuurlijk enorm vreemd dat de cafés zoveel meer moeten betalen en inderdaad erg jammerlijk dat de consument dit negen van de tien keer de horecaondernemer aanrekent. 

Bron: Misset Horeca

Lees ook:Geringe stijging bierprijs
Lees ook:Goedkoopste en duurste terras van Nederland
Lees ook:Rondje op terras in Amsterdam weer duurste
Lees ook:Bierprijs steeg in 2012 met 8 eurocent
Lees ook:Heineken koopt twee Ethiopische brouwerijen

12 reacties op “Horecaondernemer betaalt het dubbele voor pils

  1. Jos Brouwer

    En als je dan ziet dat je net over de duitse grens bij een drankenhal voor een vat “Billigbier” van 50 liter nog geen € 45 kwijt bent. En dat gat vast niet alleen naar onze barbecuende oosterburen, daar zal ongetwijfeld regelmatig een shoppende nederlandse kroegbaas zijn voordeel mee doen (samen met wat doosjes gedestilleerd – ook stukken goedkoper. Dan wordt een autoritje al snel een lucratieve bezigheid).
    Waar blijft de marktwerking nu?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Tja. Die accijnsbedragen ook hè. Dat is nog eens de volgende ellende. Ter vergelijking. De accijnsbedragen per krat:
      Duitsland € 0,80, België €1,80 en Nederland €2,80. Inderdaad, ik zou ‘t wel weten. Dit soort dingen kunnen toch eigenlijk gewoon niet.

        /   Beantwoorden  / 
  2. Jos Brouwer

    Accijns maakt niet het grootste verschil, per krat (D 10 l, NL 7,2 liter) per liter in D € 0,08, in NL per liter € 0,39. Verschil is € 0,31 per liter, voor 50 liter is dat € 15,50. En dat is dus geen sluitend argument voor een prijsverschil van tot over de € 60 voor een vat van 50 liter. Laat overigens onverlet dat de nederlandse brouwers ook vaak de bankier zijn voor de uitbater, en hun risicos en investeringen willen afdekken/terug willen zien.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Uiteraard, het is een combinatie. Ik vind 15,50 toch een behoorlijk verschil… alleen al op accijns.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Alexander

        Ach, dat doet eigenlijk niet zo ter zake, mensen gaan niet naar .de om een ‘biertje’ in de kroeg te doen. En uitbaters uit .nl die in .de hun vaatje gaan halen zijn illegaal bezig daar ze alcoholhoudende dranken dan in moeten klaren en accijnzen over moeten dokken. Geen kroegbaas die daar aan wil.

          /   Beantwoorden  / 
  3. Jos Brouwer

    Als je dat netto terugrekent € 15,50 voor 50 liter, dan zit je op een prijsverschil van € 0,31 per liter, voor zo’n nederlands horecapilsje komt dat netto op € 0,06~€ 0,08, afhankelijk van de gebruikte glazen.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Jos Brouwer

    Maar een horeca-ondernemer die opeens zijn bier inkoopt voor de helft van de prijs (ok, zwart) zie ik nog niet zijn tapbierprijs halveren…

      /   Beantwoorden  / 
    1. Alexander

      Neuh. Vroeger niet, Nu niet en in de toekomst ook niet. Al was het maar omdat het een beetje opvalt naar de belastingen toe.

        /   Beantwoorden  / 
  5. Edo

    Wat je aangeeft als inkoopprijs is natuurlijk de bruto-bruto prijs. Er is geen rekening gehouden met kortingen die tot tientallen procenten kunnen oplopen, tenminste als je onafhankelijk bent en je niet door een brouwer hebt laten financieren.

    Maar ondanks die inkoopprijs is het natuurlijk belachelijk dat je twee euro of meer betaalt voor een fluitje pils.
    En voor die prijs mag je zeker verwachten dat hij goed getapt is en dat de tap goed schoon is. Kreeg afgelopen donderdag een glas pils in de hand gedrukt van een bekende brouwer in het oosten des lands dat smaakte naar zeep en boter. Heb het verder bij water gehouden.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Jos

    Voor bierliefhebbers van niet pils is dit een opening. Nu alleen de horeca laten inzien dat ze om moeten schakelen op speciaalbieren van kleine brouwers die goedkoper of net zo duur zijn met speciaalbier. Voordeel voor de horeca is dat de dekking op speciaalbier hoger is. Helaas zal het wel zo zijn dat er veel horeca afhankelijk is van de grote brouwers en er enorme hypotheken en leningen hebben lopen of het pand huren. Betalen ze de lening / hypotheek / huur 2x dus. Dom Dom in de tang. Natuurlijk als bierconsument is dit een ongewenste situatie.
    Maar ja, de grote brouwers rekenen volgens mij in de bierprijs naar de horeca wel al de kosten die zij t.b.v. de horeca maken hierin zitten o.a. ook (volgens mij tenminste) de faillissementen van horeca collega’s waar geld in is / was gestoken wat men ook ergens moet afschrijven. Op een bepaald moment zullen er toch bezuinigingen bij de grote jongens moeten komen, dit kan o.a. volgens mij door de enorme hoeveelheid vastgoed ze hebben weg te doen. Vastgoed heeft niets met de core business van de brouwers. Op een bepaald moment zal de wal het schip keren, misschien is die tijd nu aangebroken. Op naar se speciaalbieren overal en goed geschonken. Kleine brouwers aan de verkoop / marketing. I’m stil Available.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Fred

    Ja een biertje in de supermarkt is ook veel goedkoper, dan er een in een café te drinken. Appels en peren worden vergeleken. Kortingen worden gemakshalve maar vergeten evenals reclameartikelen enz enz. Laat de horeca maar eens een fatsoenlijk biertje leveren dan heeft niemand het over de prijs.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Jos

      Fred, Morgen verder praten in Oirschot. Hou er wel rekening mee dat je in café niet alleen over de kostprijs van het bier e.e.a. moet berekenen (wie vertel ik dit trouwens) denk eens aan alle andere kosten die ze hebben. Als ze open zijn en jij bent er niet en ze hebben wel op je gerekend. Lopen er zo twee man/vrouw bedienend personeel die wel betaald moeten worden. De mooie koperen compensatietap dient gepoetst te worden en onderhouden door de tapwacht en niet vergeten de hypotheek de lening en de huur aan die grote brouwer. enz enz. Oh en dan ook nog een goed biertje tappen en we hadden het al zo druk. Ik moet wel zeggen hier in Groningen gaat het steeds beter en gaan we met sprongen vooruit, er is zelfs al een uitbater met STIBON!!! op naar de volgende. Maar goed uitgangspunt is Speciaalbier is inkoop bijna net zo duur als Pils dus horeca gewoon aan de speciaalbier als je niet afhankelijk bent of als je toestemming hebt bier van een ander door de kranen te gooien. (en Fred weet hoe je het moet serveren en anders bel maar even en komen we samen langs.)

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.