Bierconcerns domineren de markt?

Er zijn bijzondere bewegingen zichtbaar in de Nederlandse biermarkt. De pilsbrouwers zoeken alle mogelijke wegen om hun eigen bierimperium te beschermen. Logisch! Jarenlang werden ze niet serieus genomen, die speciale bierbrouwers. Dat was toch geen partij. Inderdaad de pilsbrouwers bezitten nog steeds 95% van de markt en ooit hebben deze concerns in een groot deel van de wereld de speciale bierbrouwers van tafel geveegd. Behalve in België, daar is danook de biercultuur gebleven. Of gaat ie toch verdwijnen?

Nu is natuurlijk de vraag of het gezegde ‘wie het laatst lacht, lacht het best’ ook in de bierwereld opgaat. Naar mijn idee is voor iedereen markt. Ieder bier is waardevol zowel pils als speciaalbier. De laatste maanden hoor ik steeds vaker dat er achter de schermen harde spelletjes worden gespeeld om de tapplaatsen. En dan gaan ze, zoals vroeger, niet alleen meer om het pils maar ook tussen pilsbrouwers en speciale bierbrouwers. Een mooi compliment aan deze laatste groep, hun bieren worden nu als volwaardig gezien. 

Na een ronde door de velden is mij duidelijk geworden dat de bierconcerns het landschap bepalen. Niets nieuws natuurlijk. Echter langzamerhand groeien ook kleinere speciale brouwers in Nederland uit tot grote regionale spelers. En zij willen ook graag een rol spelen en meedoen in regionale activiteiten. Zeker als de bieren passen bij het evenement. Jaren vernam ik van de ‘grote jongens’ dat die kleinere brouwers eerst maar eens wat moesten groeien en vervolgens investeren. Ook weer logisch. Je kunt niet de hele tijd profiteren van de weg die door hen wordt neergelegd en betaald. 

Wel nu, het moment is daar. De speciale bierbrouwers worden langzaam groter en kunnen een rol van betekenis gaan spelen in de regio. Inderdaad, kunnen. De vraag is nu, en die gaan we de komende jaren steeds vaker tegenkomen, wanneer mag je als bierconcern het alleenrecht opeisen om op een event als enige bier te leveren. Natuurlijk als je het meeste geld betaald. Echter als een speciale bierbrouwer dat nu ook doet en het biermerk en de uitstraling daarvan een mooie toegevoegde waarde is voor het event? Welke druk komt er op honderden uitbaters te liggen die mogelijk in een spagaat komen omdat hen wordt opgelegd bepaalde speciale bieren niet op de kaart te zetten. En dat het werkelijkheid wordt is te zien op de bierkaarten van cafés bij onze Belgische buren. 

Daar is in heel veel dorpen en steden van de uitgebreide bierkaart met circa 25 bieren steeds minder over. ”Bierconcerns leggen ons op om heel wat speciale bieren van de kaart te schrappen”, hoor ik een uitbater fluisterend zeggen. Ze zijn teveel een concurrent geworden. Dit kan natuurlijk een eindeloze maar wel interessante discussie worden. Zou het niet eens tijd worden, gezien de veranderende biermarkt, om hier duidelijke en betere afspraken over te maken om de marktbewerking ook zijn gang te laten gaan? Laat duidelijk zijn dat ik geen kant kies voor geen van beiden. Maar wel voor de toekomst van een mooie diversiteit aan bieren met een goede verkrijgbaarheid.

Het zou zonde zijn als we energie steken in het elkaar de tent uitvechten in plaats van in het vergroten van het bierimago. Door de focus op het laatste te leggen , denk ik namelijk dat we nog kans maken op een Nederlandse biercultuur.

Lees ook:Verdere ontwikkeling speciale biermarkt in 2012
Lees ook:Kleine brouwerijen krijgen het moeilijk
Lees ook:Bier in Amerika razend populair
Lees ook:Het succes van de American Craft Beer Week
Lees ook:Digitale Brouwerijtour: wanneer starten we?

9 reacties op “Bierconcerns domineren de markt?

  1. Jos

    Joepie, je hebt helemaal gelijk Fiona. Uitstekend stuk. En dan te bedenken dat Grolsch diverse kleine (10 hl en minder) brouwerijen had voor zover ik ben geïnformeerd. Die zijn nu al een groot aantal jaren dicht. In hun beleving hadden deze niet genoeg rendement. Nu moet je er als uitbater er natuurlijk ook niet meer in willen trappen gezien de pilsprijs en wat daar allemaal achterweg komt.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Fred Schiphorst

    Die Horeca mensen vertellen je waarschijnlijk niet waarom die bierconcerns proberen andere bieren dan hun pils te weren. Het zou me niet verbazen als dat van alles te maken heeft met de wijze waarop de betreffende toko is gefinancierd. of eigenaar is van het café en degene die jij spreekt pachter. Dan hebben die grote brouwerijen een stevige vinger in de pap. Een pap die je als eigenaar / pachter wel aan hen hebt gegeven. Want hoe vaak staat zoiets niet gewoon in een contract dat de betreffende kroegbaas als het goed is bij zijn volle verstand heeft getekend? In dat geval is het wat flauw om alle blaam naar de brouwerij te laten gaan. De Horeca heeft ook een verantwoordelijkheid en zou zich eens af moeten vragen of ze zich niet te ver in de schulden steken en te gemakkelijk de brouwerij in arm nemen. Die brouwerijen willen daarna gewoon rendement van hun investering en dat doen ze onder andere door veel bier aan je te verkopen…

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Beste Fred, met de zinsnede over het spagaat waarin de uitbater komt geef ik al aan dat er grote investeringen in een café gedaan kunnen zijn en er dus geen keuzes zijn. Zoals blijkt uit het Belgische voorbeeld. En inderdaad die positie hebben ze zelf gekozen. Zoals aangegeven kies ik geen partij en schuif ik niet alle kritiek richting de bierconcerns. Het is een klimaat die ‘we’ zelf geschapen hebben echter waar wellicht naar de toekomst toe beter naar gekeken moet worden gezien de ontwikkelingen in de biermarkt. Dit is in ‘t belang van een goede plek voor pils en speciale bieren en bovenal voor de wensen van de consument.

        /   Beantwoorden  / 
  3. Jos

    Opvallend deze discussie is ook in iets andere vorm al meer gevoerd. Wat nog opvallender is dat hij met name de laatste tijd meer wordt gevoerd en dat je ziet dat de bierprijs al maar hoger wordt. Gaat het straks (en straks kan een erg ruim begrip zijn) toch gebeuren dat de hypotheken, leningen, huren en dergelijke door de “grote jongens” verstrekt voor een groot deel afgeschreven moeten worden daar deze onbetaalbaar worden voor de uitbater die ze in de tang hebben. (natuurlijk ook vaak eigen schuld van deze uitbater). Is de vicieuze cirkel nu aan het rollen gebracht door alleen lagere pils verkoop? Grote brouwers snel alles toestaan, anders dan kunnen de uitbaters die je in de “tang” hebt je de centjes niet meer terug betalen en moet je de prijs weer omhoog gooien. Sommigen kunnen ook gewoon de salarissen van de top omlaag schroeven om de gewone winst te behouden. Misschien is dit laatste ook wel het beste voor de korte termijn, daar deze top al jaren geleden met hun overzicht (helikopterview) van de door ons geconstateerde beweging had moeten zien aankomen. Ofwel door slecht inzicht bij grote jongens vallen de kleine uitbaters om. Opvallend is dan te vertellen dat er ook van die gekken zijn die ineens drie of vier taps in de tent krijgen met alleen maar diverse merken pils en dan niet meer omzet krijgen en niet meer (liters) pils gaan verkopen. Denken ze nu echt dat de consument gek is? Een beetje gek zullen we wel zijn maar nog niet helemaal. (gezien de marketing waar een groot deel van de consumenten intrapt maar hoe lang nog)?

      /   Beantwoorden  / 
  4. Cees

    “Opvallend is dan te vertellen dat er ook van die gekken zijn die ineens drie of vier taps in de tent krijgen met alleen maar diverse merken pils en dan niet meer omzet krijgen en niet meer (liters) pils gaan verkopen.”

    Interessant hieraan is, dat dit in veel andere landen heel normaal is: in Engeland hebben alle pubs gemiddeld een tapje of 20, waarvan er 10 zijn voor allemaal dezelfde mainstream lagers zijn, wat guinness of murphys, een cider, en dan 4-6 cask/real ale bijvoorbeeld. Daar is het dus blijkbaar normaal, dat je keus hebt uit verschillende pilsjes. Waarom zou dat hier niet kunnen werken? De situatie waarbij de grote brouwerij het pand heeft en verpacht aan een uitbater en verplicht tot enkel afnemen van zijn merk, zou Neelie Kroes daar niet wat aan moeten doen eigenlijk? Eigenlijk zouden de brouwers moeten ‘concurreren’ welk biertje(s) van de tap worden geschonken door de uitbater…

      /   Beantwoorden  / 
  5. Jos

    Veel pandjes azen in dorpen en steden, verhuren hun horeca zaken aan de grote brouwerijen. Zo is de pandjes baas verzekerd van huur, ook als de zaak leeg staat. De brouwerij zal niet nalaten om horeca ondernemer een contract met allerlei voorwaarden erin, voor te schotelen

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fred Schiphorst

      Maar uiteindelijk is het de ondernemer (in spe) zelf die bepaalt of hij tekent of niet. Zou een deel van het probleem ook niet zijn dat mensen hun droom (eigen zaak) najagen en daarbij de voetangels en klemmen niet in beschouwing nemen?

        /   Beantwoorden  / 
  6. Jos Walstra

    Ho Ho, Even voor de goede orde Jos van 6-7 ben ik Ik neem aan van 7-7 Jos B?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Voordat er misverstanden ontstaan. Nee het is niet Jos B. ;-) kan ik aan de achterkant zien.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.