Wanneer zijn er genoeg verschillende bieren?

Het gaat geweldig met de Nederlandse biercultuur. Bijna dagelijks komen er nieuwe bieren en maandelijks nieuwe brouwerijen bij. Nu is de vraag: wanneer is er genoeg bier en wie bewaakt de kwaliteit? Bij onze zuiderburen heeft elke sportvereniging, fanfare en vereniging al een eigen bier. Als het er nog niet is gaat het er op korte termijn komen.

Ook in Nederland begint deze trend langzamerhand op te komen. Kleine regionale en lokale brouwerijen werken hier maar wat graag aan mee. Echter ze realiseren zich wellicht niet dat dit hun eigen bier- en merkverkoop in die regio ook beperkt op de lange termijn. Immers hun eigen bieren worden naar de achtergrond gedrukt en verdwijnen tussen andere, nieuwe biernamen. 

De bierpresentatie raakt steeds meer versnipperd en de bierdrinker ziet door de vele biersoorten en -merken het bos niet meer. Een lange, continue merkopbouw van bieren wordt steeds lastiger. En nu zag ik gisteren ook dat een onderzoek over het productaanbod in een supermarkt laat zien dat er bij de consument echt een aankooplimiet is. 

Als er 40 verschillende bieren zijn wordt de keuze voor de consument te moeilijk waardoor zij juist geen bier meer koopt maar een andere drank. Of zij gaat terug naar het basismerk. Een belangrijk gegeven om gezamenlijk over na te denken voordat het te laat is en we met zijn allen maar zoveel mogelijk bieren blijven producerenToch?

Lees ook:Speciale biermarkt de volgende die kapot gaat?
Lees ook:Bieroorlog in Zuid-Afrika
Lees ook:Toename van Nederlandse brouwerijen
Lees ook:Palm gaat eigen hop kweken
Lees ook:Warsteiner Premium Radler Product van het Jaar

14 reacties op “Wanneer zijn er genoeg verschillende bieren?

  1. William

    Ik zie de wildgroei ook met verbazing aan.

    Voor de gemiddelde consument kon het wel eens teveel worden met als gevolg dat ze bier links laten liggen na een paar teleurstellende drinkervaringen. De consumenten moet volgens mij tegelijkertijd worden opgevoed over de biersoorten die er zijn en wat de aanraders zijn.

    De echte liefhebber zal het kaf altijd wel weten te scheiden van de betere bieren.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Gerard Y

    Het zijn vast allemaal kundige brouwers welke proberen om vanuit hun hobby extra inkomsten te genereren. Ik denk dat de markt hierin zelfregulerend is.
    Dus ik zie niet wat het probleem is.

    Consumenten welke bieren van een kleine brouwerij proberen zijn over het algemeen
    ‘ervaren’ bierdrinkers. Dus die zullen niet afgeschrikt worden door een eventueel kwalitatief iets minder bier. het blijft ambachtelijk werk.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Alexander

    Toen ik op de bierkaart van ome Frans cs keek, en 118 (uh) brouwerijen/huurders zag was het ook van …. tsja. Een gedeelte daar loop ik ook met een boog omheen. Maar als je in de winkel staat is het toc over het algemeen de Zoeterwoudense Boys vs De Twentsche Biertoko uit Boekelo.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Jos Walstra

      Kom je bij de juiste winkels Alexander? Ben het met je eens dat bij de meeste slijterijen in het land pils verweg de overhand heeft. Speciaalbier is in mijn regio bij Mitra en Van Erp Groningen te krijgen is. Maar wil ik echt wat speciaals moet ik naar Joure, Ermelo of nog verder. Maar dat Pils is een helder licht/helder bier met een mooie witte schuimkraag, en niet te vergeten dat de marketing hier tegenwoordig achter zit en de consument zelf (in het verleden) heeft gekozen dit te kopen. Pils gaat per krat en niet per flesje. Ik zou zeggen op naar wat “wij” speciaalbier noemen per krat dan kunnen/moeten er wat mij betreft wel enkele verschillende types en merken per krat in trouwens, zodat je afhankelijk van de situatie dat bier kunt kiezen welke voor jou op dat moment de beste is. Wist de gemiddelde consument maar (nu pilsconsument) deze heerlijkheid maar. Kiezen in de verschillende situaties/stemmingen geweldig. Voor wat betreft wildgroei merk ik hier in Noord dus nog weinig en hoop dat men niet de verkeerde keuzes maakt. Trouwens alle te bedenken bieren zijn nog niet op de markt verkrijgbaar. Ik denk hierbij aan een…. die nog nergens op de markt is of wordt gebrouwen maar welke in elk geval twee consumenten in Groningen hartelijk zullen ontvangen. Er moet dus nog wel wat gebeuren voordat we teveel krijgen.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Fiona de Lange

        Er worden steeds meer gelegenheidsbieren op de markt gebracht echter een goede marketing ontbreekt. Al die bieren die komen en gaan kunnen bij de consument ook een verkeerde indruk achterlaten.. Ik denk overigens inderdaad wel dat het noorden van ons land nog wat brouwerij dichtheid kan gebruiken ;-) . Bij onze zuiderburen zie je overigens echt gebeuren dat de consument door de bomen het bos niet meer ziet en veel van die ‘kleine’ bieren ten koste gaan van grotere, regionale bierbrouwers. In de wandelgangen hoor ik in België mensen zeggen: ‘we hebben te veel kleine brouwerijen’. En dan denk ik… Als dit al bij een bierland als België zo is met net iets meer kleine brouwerijen dan in NL, hoe verhoudt zicht dat dan in Nederland?

          /   Beantwoorden  / 
        1. Jos Walstra

          Hoe deze verhouding in Nederland is lijkt me een erg interessant onderzoeksthema. Misschien iets voor een opleiding journalistiek of marketing of zo. Betreffende de kwaliteit van speciaalbieren kunnen de kleine brouwers in Nederland zich goed (makkelijk) meten met grote en kleine brouwerijen. Wat interessanter is de vermarkting van bieren en de types. Om de keuzes te vergemakkelijken heeft voor de beginnende speciaalbier drinker de Mitra denk ik de weg gevonden. en niet de brouwers. In de display de keuze voor opstelling op type en niet merk bij elkaar. Nu nog de slijter die de zaak runt vertellen laten beleven wat een bepaald type bier is zodat deze dit ook werkelijk over kan gaan brengen op de klant en de klant echt kan adviseren. Dus volgens mij zit de strategie niet zo zeer bij de brouwers (hard maar deze reguleren zichzelf) maar bij de tussenhandel, verkopers naar de consument.

            /   Beantwoorden  / 
      2. Harry Pinkster

        haha, ik ben die andere drinker die zit te wachten op het bier onder …. Het is echter niet zo dat ik het dan maar zelf ga brouwen en vermarkten. Dat zijn twee dingen waar ik helaas geen ervaring mee heb.
        Kan een eind met Fiona meegaan. In veel gevallen is het ontbreken van een goede markeringsstrategie een hoop kleinere brouwers de kop kan kosten.
        Als ik op mn bierkaart kijk dan denk ik ook dat de dichtheid in Noord Holland, Brabant en Limburg aardig hoog is. Of een nieuwe kleine brouwerij daarmee gelijk kansloos is in deze regio waag ik te betwijfelen. Ook de kwaliteit is naast de verkrijgbaarheid van groot belang.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Fiona de Lange

          Oh de brouwerijen zijn zeker niet kansloos! Maar wel als ze eigen bieren op de markt brengen en vervolgens ook nog voor de lokale tentoonstelling, fanfare en sportvereniging een ‘eigen bier’ gaan brouwen. In eerste instantie denken ze… mooi weer hectoliters echter op den duur versnipperen ze de markt in de regio zo erg en wordt het aanbod zo groot met ‘eendagsvliegen’ dat de consument het niet meer weet en weer teruggaat naar de grote merken. Die kent hij/zij namelijk nog. En zeker als er teleurstellende bieren gedronken worden.

            /   Beantwoorden  / 
          1. Harry Pinkster

            Volgens mij zijn we het allemaal redelijk met elkaar eens. Ik onderschrijf Fred zijn mening ook helemaal !

              /  
      3. Alexander

        Laten we wel wezen, _ik_ kom wel in de juiste winkels, het grote publiek niet.

          /   Beantwoorden  / 
  4. fer

    Volgens mij kunnen er niet genoeg goede kleine brouwerijen zijn. Leveren ze goed bier, dan verkopen ze , zo niet dan blijven ze er mee zitten en stoppen van zelf. In de regio Tilburg is weinig bier van lokale brouwers te krijgen, als het al verkrijgbaar is bij de bekende adressen, dan is het vrij duur. Kleine brouwers moeten zich vooral profileren op festivals en evenementen om bekendheid te krijgen. Dat is goed en houdt het bezoeken van deze gelegenheden leuk. De meer bekende, kleinere brouwerijen moeten niet zoveel “etiketbieren” uitbrengen, maar zich houden aan enkele biersoorten waarin ze goed zijn en die ook alleen onder die naam uitbrengen,dat geeft meer duidelijkheid voor de consument.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Fred Schiphorst

    Of een brouwerij klein of groot is interesseert me eigenlijk niet zo. Het gaat er om dat ze goed bier leveren. In dat opzicht kunnen een aantal van die veel geprezen kleintjes nog wat leren van brouwerijen als Heineken en Grolsch om er maar een paar te noemen. Je kunt het bier smakeloos noemen, je kunt ander bier lekkerder vinden, maar het blijft ene feit dat beide bedrijven bier afleveren zonder brouwfouten en van constante kwaliteit. Ik ken brouwerijen waar menigeen lyrisch over is, maar die dat niet kunnen klaarspelen en daarbij ook nog eens te weinig kritisch zijn op zichzelf. En dan maar vreemd opkijken dat het op den duur minder met je gaat.
    Wat etiketbieren betreft: als duidelijk is van welke brouwerij het bier komt en wat het moederbier is heb ik er niet zoveel problemen mee. Als de suggestie gewekt wordt dat het om een origineel bier gaat terwijl dat duidelijk niet zo is, dan is het gewoon volksverlakkerij en mag dat genadeloos aangepakt worden. Wat mij betreft geldt dat dan voor de echte brouwer en voor degene die het uit brengt.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rick Kempen

      Fred –

      Ik zou willen dat ik dit gezegd had (het grootste compliment dat je van een Amsterdammer krijgen kunt).

      Buiten dat, je slaat de spijker op z’n kop. Natuurlijk filtert het marktmechanisme vanzelf de ‘prutsers’ uit roulatie, de consument bepaalt tenslotte altijd wie wint of verliest (daarbij wel een handje ‘geholpen’ door grote marketing budgetten).

      De allergrootste bedreiging zit echter inderdaad, zoals je treffend signaleert, in het feit dat er teveel kleine, ‘ambachtelijke’ brouwers zijn die feitelijk inferieure producten afleveren. En veel teveel bier’liefhebbers’/ bier’kenners’/bier’geeks’ doen alsof hun neus bloedt en prijzen deze onkundigen en loven hun product, TEGEN BETER WETEN IN. Deze infamen verkiezen kwantiteit boven kwaliteit, en vinden dat ‘klein’ een synoniem voor ‘goed’ is en ‘groot en industrieel’ synoniemen voor ‘slecht en kwaad’. Hoe blind kun je zijn…

      We moeten ervoor waken dat we niet de lof van klein en ambachtelijk blijven zingen als de resultaten niet voldoen aan de minimale vereisten. Kwaliteit is objectief vast te stellen, over smaak kun en moet je twisten – maar objectief is te zeggen of een bier ‘gelukt’ of ‘mislukt’ is, net zoals je kunt proeven of pasta nog niet gaar, te gaar of precies gaar is. In die zin gun ik inderdaad veel mensen een goede, industrieel gebrouwen Nederlandse pils boven een weliswaar liefdevol maar hopeloos slecht gebrouwen ambachtelijk ‘speciaalbier’.

      Net zoals uiteindelijk elk volk de regering krijgt die het verdient, zo krijgt uiteindelijk ook elke consument het bier dat het verdient.

      Laat dit niemand ontmoedigen om haar of zijn diepste wens te vervullen en een smakelijk, misschien wel het smakelijkste aller tijden, bier te brouwen. Maar wees dan ook vrouw of man genoeg om, als daar aanleiding voor is, het resultaat door het riool te spoelen en je, zoals een goed schoenmaker betaamt, bij je leest te houden.

      De Keizer heeft per slot van rekening wel genoeg nieuwe kleren.

        /   Beantwoorden  / 
  6. skortila

    Volgens mij is het geen bedreiging als er meer Hengeloos Tuundersbier of Opa’s Favoriete Heemkundebier te krijgen is. Die bieren worden gedronken door de lokale tuunders en opa’s heemkunde homies. Mogelijk dat ze eerder juist interesse in andere typen bier opwekken. Deze typen bieren komen sowieso nooit in een supermarkt terecht dus de opmerking van max 40 soorten lijkt me een marketingbevinding van een andere markt dan waar de kleine brouwerijtjes op mikken.
    Gewoon goed bier maken en volgens mij is het dan echt niet zo’n punt.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.