Acties nekt bierconsumptie Vierdaagsefeesten

De horecaondernemers zijn de bieracties bij de supermarkt en andere winkels tijdens de Vierdaagsefeesten in Nijmegen meer dan zat, zo staat in de Gelderlander. Het zelf meenemen van bier wint namelijk terrein. Tijdens de feesten stond de bierconsument gezellig te kijken naar ingehuurde artiesten met het eigen meegenomen bier. Volgens de Nijmeegse horecaondernemer Khalid Oubaha, uitbater van het Koningsplein en de Molenstraat was het dit jaar extreem erg.

Volgens de ondernemer werd er dit jaar breeduit geadverteerd door supermarkten, slagerijen en andere winkels voor gekoelde dranken uit blik voor één euro. Deze situaties leiden weer tot het afzetten van terras en podium om te zorgen dat er geen ‘picknick-gedrag’ plaatsvindt.

De Vierdaagsefeesten hebben een open karakter vandaar dat de organisatie niet wil dat terrassen worden afgezet. Echter dit lijkt me inderdaad een onhoudbare situatie. Mij viel het vorig jaar tijdens de Vierdaagse feesten ook al op dat iedereen gezellig stond te kijken bij de podia met eigen drank. Dat vond ik nogal vreemd en tegelijkertijd eigenlijk ook armoedig. Is het geen oplossing dat ‘consumenten’ gewoon niet met eigen meegebrachte consumpties een deel van de binnenstad in kunnen? In ieder geval op de plaats waar grote investeringen en podia met artiesten zijn? 

Bron: Gelderlander

Lees ook:Irritatie over bierblikjes
Lees ook:Alcoholbandje bij vierdaagse van Nijmegen
Lees ook:Oktoberfest München nu al boven verwachting
Lees ook:10-8 t/m 12-8-’12: Grande Choufferiefeest
Lees ook:Nog een paar dagen…..

19 reacties op “Acties nekt bierconsumptie Vierdaagsefeesten

  1. Eijkb

    Is dit niet een probleem van alle activiteiten? Wellicht ben je bekend met “parkies”, gratis optredens op pleinen en parken waarbij ze de winst moeten halen uit baromzet. In Breda, de editie die ik wel eens bezoek, is eigen drank / eten meebrengen a) goedkoper b) praktischer en c) lekkerder. Wat doe je dan?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Op den duur een andere formule bedenken. Want het zal niet meer rendabel zijn…..

        /   Beantwoorden  / 
  2. Jos Walstra

    Hé, Opvallend dit artikel. Hadden we op dit blog laatst niet een discussie betreffende de pilsprijs in de winkel en in de horeca en waaraan dit zou kunnen liggen. Heeft de horecaondernemer welke dit richting de Gelderlander uit misschien ook niet de “handen vrij”? Is hijzelf diegene die zich er in heeft laten lopen? Ik kan het eens zijn met wil je entertainment moet je er voor betalen. eventueel kan de gemeente het betalen maar het kan en mag niet ten koste gaan van wie dan ook.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Jos Walstra

      Zie eerdere blog items op dit blog:
      - Bierconcerns domineren de markt?
      - Horecaondernemer betaalt het dubbele voor pils

        /   Beantwoorden  / 
  3. Fred Schiphorst

    Misschien moet de horeca zich ook eens afvragen waarom mensen niet meer willen betalen voor drankjes van hen. Laten we eerlijk zijn: bij veel evenementen is de kwaliteit van het gebodene om te janken. Als je lauwe frisdranken uit een grote fles in plastic glazen schenkt en ook nog eens slecht getapte biertjes in die zelfde plastic glazen wordt zelf mee brengen van je drankje wel heel erg aantrekkelijk gemaakt. Ik vrees dat nogal wat horeca ondernemers tijdens evenementen nogal lui denken dat de klanten toch wel komen. Zet een artiest op een podium en de kraan kan open. Blijkbaar niet meer en daar kun je boos om doen, maar beter lijkt het me om eens na te gaan of je wel herkenbaar voor de klant waar voor zijn geld biedt Als ik op evenementen om me heen kijk betwijfel ik dat eerlijk gezegd.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Tja, daar is ook wat voor te zeggen inderdaad.

        /   Beantwoorden  / 
    2. Jos Walstra

      Fred, Bij diverse evenementen heb je meer dan gelijk.

        /   Beantwoorden  / 
  4. Hans Stienen

    Uiteraard kan (ongeacht het merk) een bierjte of frisdrank zich beter en lekkerder presenteren in het bijbehorende glas en op de meest gescchikte temperatuur. Deze zaken worden bemoelijkt door het feit dat men tijdens evenementen vegunningtechnisch moet werken met plastic glazen. Door zomerse temperaturen en niet voldoende koelruimte of ijsblokjes worden ook niet alle dranken perfect op temperatuur geleverd, maar dat neemt nog niet weg dat een horecaondernemer enorm veel moet investeren in een evenement, denk aan:

    -Koelwagens
    -Bierwagens
    -Plastic bekers
    -Draagkartons
    -Vergunningen
    -Extra verzekeringen
    -Extra personeel
    -Entertainment
    etc

    En dan is het inderdaad erg frustrerend om te zien dat mensen wel gebruik maken van jouw faciliteiten maar daar geen comsumptie tegenover stellen, terwijl dat juist moet zorgen voor dekking van de kosten. Prijs van een (plastic glas) bier of fris is te verklaren. Als we het allemaal goedkoper willen dan krijgen we zometeen allerlei B-categorie pilsener voorgeschoteld terwijl de rest van de uitstraling gewoon Heineken/Brand/Jupiler etc is. Ik vind ook dat dit soort zaken strenger bewaakt moeten worden. Het hofet niet ten koste te gaan van de sfeer om beleving. In Eindhoven doen ze dit ook en daar werkt dit perfect.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Jos Walstra

      Heb wel begrepen dat e.e.a. van te voren bekend is bij de ondernemingen en dat dit al jaren zo gaat. Ondernemen is natuurlijk ook risico nemen, inspelen op veranderende trends e.d.. Wil je geen risico meer lopen dan moet je er mee stoppen. Misschien interessant om dat met alle horeca eens te doen in Nijmegen volgend jaar en te kijken wat er dan gebeurd. Of wordt er dan omzet gemist die anders wel binnen kwam?

        /   Beantwoorden  / 
    2. Fred Schiphorst

      Hans,
      Dat een horeca ondernemer moet investeren geloof ik graag. maar als klant heb je daar eigenlijk weinig boodschap aan als de kwaliteit van het gebodene niet in overeenstemming is met de prijs die men er voor vraagt. Kijk maar eens hoe slordig er getapt wordt bijvoorbeeld. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een deel van de ondernemers jarenlang maar raak deed omdat ze bij zo’n evenement toch wel binnen liepen. Als de consument nu kritischer wordt en dat niet voetstoots meer pikt kun je daarover jammeren, maar dat gaat je niet helpen. Beter kun je nagaan wat je moet doen om je klanten wel bereid te laten zijn om de prijs te betalen die je voor je product vraagt. Dat is uiteindelijk de essentie: de klant moet het de prijs waard vinden. Vindt hij dat niet, dan blijf je met je spullen zitten.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Fiona de Lange

        Fred, op sommige locaties en evenementen is dit natuurlijk zo. Weleens naar de Vierdaagse Feesten geweest? We moeten natuurlijk niet alles over een kam scheren. Mijn indruk is dat in Nijmegen ook juist heel veel cafés en speciaalbier cafés zitten die wel weer veel aandacht besteden aan dit soort dingen. En die zaten ook in de looproutes en bij de podia. Het kan naar mijn idee ook goed zijn dat de cafés tijdens de Vierdaagsefeesten last hebben van de negatieve tendens zoals jij die schetst over cafés, die ik soms zeker ook deel hoor! Mijn indruk was dat ze er in Nijmegen bij uitsteek veel aan deden om alles perfect aan te kleden en te presenteren.

          /   Beantwoorden  / 
  5. Hans Stienen

    Wel erg veel spelfouten zie ik nu, de volgende keer iets rustiger tikken ;)

      /   Beantwoorden  / 
    1. Jos Walstra

      Ach Hans je gaat in het vervolg een ieder corrigeren voordat er wordt gepubliceerdtttd

        /   Beantwoorden  / 
      1. Fiona de Lange

        Jos, hij bedoelde in zijn eigen stuk ;-) .

          /   Beantwoorden  / 
        1. Hans Stienen

          Was inderdaad t.a.v. mijn eigen geschreven stuk!

            /   Beantwoorden  / 
    1. Fred Schiphorst

      Symptoombestrijding. Iets waar de gemeente Amsterdam overigens over het algemeen vrij goed in is. Om te beginnen denk ik dat de Nijmeegse politie tijdens de 4 daagse, hoe vredig het evenement ook verloopt, wat beters te doen heeft dan supermarkten binnen te vallen om te kijken of ze niet toch een blikje bier mee nemen. Daarnaast zullen mensen die dan geen bier meer in de supermarkt kunnen kopen ongetwijfeld het of zelf mee nemen of gewoon niet drinken. In beide gevallen verdient de Horeca ondernemer er geen stuiver meer aan.

      Terwijl ik dit schrijf bedenk ik ineens dat er iets heel opvallends is aan deze hele kwestie: De Horeca maakt zich blijkbaar vooral druk om de mensen die niet hun klanten zijn en wil die “dwingen” om alsnog bij hun te kopen. Misschien is de kern van het probleem wel dat ze te weinig aandacht besteden aan de mensen die wél hun biertje of ander drankje gewoon bij hen kopen. Misschien moeten ze vooral zorgen dat die mensen zich meer thuis voelen en het idee hebben dat hun klandizie nog gewaardeerd wordt ook. Dan hoef je niet met moeilijk te handhaven verboden te werken, dan is het voor mensen aantrekkelijk om hun geld bij je te besteden!

        /   Beantwoorden  / 
      1. Fiona de Lange

        Fred, daar zit inderdaad ook wat in ;-) !

          /   Beantwoorden  / 
  6. Jos Walstra

    En Joepie we gaan nog even door met de discussie. event. via PINT op LinkedIn. In Groningen zien we zelfde fenomeen als in Nijmegen. Bier op theaterfestival noorderzon is zo duur dat gasten hun eigen bier meenemen. Pilsje op Noorderzon voor € 2,50. Het is gebeurd met “kraan open en het verkoopt toch wel”. De toekomst komt er aan, de gast wil een betere prijs/kwaliteit verhouding zien. Nooit last van gehad maar het dient zich nu al meerdere keren aan. Starks landelijke tendens en dan?
    - Markt afstaan aan de kleinere (en vaak goedkopere) brouwerijen en ondoorzichtige tussenhandel die resten van mindere kwaliteit bier opkoopt;
    - Voor een “normale” prijs het bier aanbieden hoe doen we dat;
    - Extra’s bieden bij aankoop van bier, en wat dan?;
    - Niet meer afhankelijk zijn van winstdoelstellingen en zelfverrijking (winst- en verdiendrift) van enkelen in deze wereld.
    Zie graag hoe een ander dit steeds groter wordende fenomeen ziet. maar vooral wat de oplossing is (structureel). Ook de “Grote jongens” mogen meedoen, daar is het angstvallig stil als we discussies als deze voeren. Er moet toch verhaal zijn. Jammer dat dit gebeurd trouwens.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.