Speciale biermarkt de volgende die kapot gaat?

Hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik gelijkenis zie tussen de bouwbranche en de bierbranche. Het prijsstuntende gedrag zal uiteindelijk veel bedrijven de kop kosten. Daarom een dringende oproep aan zowel Nederlandse als Belgische brouwerijen, supermarkten, bierdistributeurs, slijterijketens en horeca om op de Nederlandse biermarkt te stoppen met bijvoorbeeld 2 plus 1 acties of andere grote kortingen voor speciale bieren richting de consument.

Zoek het in andere SPECIALE items. Het is niet voor niets speciaal bier! Nadat pils voor supermarkten als lokaas wordt gebruikt om de consument te trekken komen ook steeds vaker speciale bieren in de kortingenbak terecht. Bovendien gaan ook horeca, distributeurs en slijterijketens onder deze grote druk volgen met een domino effect tot gevolg

Op de lange termijn bereikt niemand er iets mee. Neem als voorbeeld het pils. Je prijst prachtige  speciale bieren zoals Rochefort, Westmalle, Hertog Jan Grand Prestige, Duvel of La Trappe Quadrupel toch niet af met kortingen boven de 25 procent. Grote brouwconcerns nemen hierin na pils met hun speciale bieren de voortrekkersrol. Stop ermee. En andere brouwerijen moeten er een stokje voor steken en niet volgen. Alleen zo heeft het segment toekomst en straks niet te maken met devaluatie. Belgische brouwerijen proberen in Nederland de markt te veroveren en hen wordt ingefluisterd dat de enige kans ligt in extreme kortingen. Neen, op de Belgische markt doe je dat toch ook niet? Zo heb ik mij laten vertellen.  

Daarmee zeg ik niet dat een speciaal bier niet in de supermarkt moet komen echter je moet als brouwerij je rug recht gaan maken en het niet toelaten dat jouw bier op deze manier misbruikt wordt. Het is devaluering van het speciale bier en zeker ook het biermerk! Eerst wil de consument met alle liefde een goede, mooie prijs betalen voor dat speciale bier. 

De prijsperceptie daalt met de dag als unieke bieren bij supermarkten, slijterijen en ook in de horeca voor een schijntje aangeboden worden. En dat onder het mom van ‘als ze het geprobeerd hebben drinken ze het straks zeker weer’. Geloof mij het werkt niet. Helaas bereik je zelfs het tegenovergestelde effect.

Om als biermerk nog op te vallen gaat men tegen elkaar op bieden en ontstaan steeds grotere acties en kortingen. De conclusie is dat de bierdrinker hopt van de ene naar de andere actie. En dan zijn we straks precies aanbeland waar we nu ook zijn met pils. Een wekelijks prijzencircus waaraan niets te verdienen valt met als gevolg…. iedereen kan het uitstippelen.

Lees ook:Grote bieracties in supermarkt moeten stoppen
Lees ook:Bier tegen dumpprijzen in de verkoop door slecht weer
Lees ook:Heineken daagt Olm voor de rechter
Lees ook:Generatie Y maakt speciale biermarkt groot
Lees ook:Bieractie top drie week 38

17 reacties op “Speciale biermarkt de volgende die kapot gaat?

  1. mark

    De grote brouwconcerns gaat het niet om kwaliteit of het bier(merk), maar om de pegels. Je spreekt erover alsof er heel veel onafhankelijke merken de dupe zijn. Maar het zijn vrijwel alleen merken van slechts 3 bedrijven. En dat is het probleem van de markt, de spelers zijn megaconcerns (Ahold, inbev, heineken, sabmiller, unilever en s huitema b.v.). Zou fijn zijn als er meer onafhankelijke slijters en brouwerijen kwamen.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Ook steeds meer kleinere brouwerijen die een plaats willen verwerven op de Nederlandse speciale biermarkt wordt gevraagd om acties, anders kunnen ze niet meedoen. Dit geldt niet alleen in supermarkten maar ook in cafés etc. En dan hebben we het dus niet meer over alleen de grote…. maar gaan de kleine lijden onder de prijspolitiek van de grote met als resultaat een consument die geen cent meer wil gaan betalen, zo ging ‘t ook bij pils, en een verschraling van de oh zo mooie speciaalbier markt.

        /   Beantwoorden  / 
  2. jan

    Een mooi begin is natuurlijk dit soort kortingen niet meer te promoten op deze website, dan komen de kleine brouwers ook minder in de verleiding om te gaan stunten ;)

      /   Beantwoorden  / 
    1. Cees

      Waar is die like button! :-)

        /   Beantwoorden  / 
      1. Fiona de Lange

        Deze reactie had ik natuurlijk verwacht, ik was erg benieuwd van wie ;-) . Het klopt dat ik de aanbiedingen vermeld. Regelmatig heb ik daarom al mijn vraagtekens gezet bij de extreme bieraanbiedingen van 50% in het artikel. Vanaf nu zal ik alleen schappelijke en binnen de perken blijvende aanbiedingen wekelijks laten zien (niet boven de 20% korting.) en mij wekelijks uitlaten over al die aanbieders die erboven zitten ;-) .

          /   Beantwoorden  / 
        1. Jan

          En nog een Like button!

            /   Beantwoorden  / 
  3. luc

    Stunten met speciaalbier heeft wèl als voordeel dat nieuwe klanten ontstaan. Dat geldt althans voor mij…:-P

      /   Beantwoorden  / 
  4. Thijs

    Wat ik wel een beetje vreemd vind Fiona is dat er op jouw site wel de aanbiedingen van de week te vinden zijn. Staat dat niet een beetje haaks op wat je in dit stuk schrijft?

    Groet van Thijs (Brabander op Beeradvocate en Ratebeer)

      /   Beantwoorden  / 
  5. Jan

    Het is bekend dat supermarkten hun bier vaak tegen dumpprijzen verkopen, puur als lokkertje voor hun klanten. Die klanten nemen tenslotte niet alleen bier mee naar huis, maar doen meteen al hun inkopen. Door de grote afzetmarkt kunnen ze brouwers onder druk zetten het bier goedkoop te leveren. Ik herinner me een akkefietje tussen Grolsch en Albert Heijn, waarbij Grolsch weigerde in te gaan op de eisen die de AH stelde. Het gevolg was enkele dagen geen Grolsch in de schappen, blijkbaar zijn ze er later samen uit gekomen.
    De ene grote jongen tegen de andere, ik zal er niet van wakker liggen, feit is wel dat de grote brouwers (die dus niet alleen pils brouwen, maar ook een speciaalbier assortiment hebben)hun geld op andere plekken moeten verdienen, bij de café’s, of dacht je dat die café eigenaren allemaal slapend rijk werden, en bij de onafhandelijke bierverdelers. Voor ons als Bierkoning, een onafhankelijke winkel met slechts één zaak kost de inkoop van een kratje pils maar een schijntje minder in inkoop dan de verkoopprijs bij de supermarkten. Gelukkig moeten wij het niet van de grote jongens hebben, maar een bier of drankenzaak in een kleiner oord kan hier niet tegenop.
    Als we speciaalbier willen promoten moeten we ons heil zoeken bij kleinere brouwers. Niet alleen omdat ze, door hun kleinschaligheid, meer eigenzinnige producten kunnen maken, maar juist omdat ze niet in staat zijn de markt te domineren, en door de hun diversiteit van bieren én van brouwerijen voor een veel betere marktwerking zorgen.
    Bovendien, wie niet aan prijsvechten doet, hoeft geen consessies te leveren aan de kwaliteit van het product. Een biertje van een kleine brouwer kost je misschien net iets meer, je krijgt er een eerlijk product voor terug, een bier waar je meer van geniet, en waar de brouwer oprecht trots op is.
    My 2 cents, op persoonlijke titel.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Frans Ruiter

    Het is natuurlijk ook slijterijafhankelijk. Ik was gisteren nog bij een slijterij die nagenoeg geen speciaalbier in de aanbieding doet, maar het afgelopen jaar wel met 200% in de verkoop ervan is gegroeid! Bij de Mitra zie ik wel regelmatig aanbiedingen, maar volgens mij geven ze over het algemeen niet meer dan 25% korting. Daarmee kan je – zoals hierboven al eerder gezegd – wellicht wat twijfelaars over de streep trekken.
    Daarnaast zie ik liever het hele jaar een “goede” prijs in plaats van te hoge prijzen met uitschieters naar beneden. Neem als voorbeeld de kledingbranche met hun belachelijke prijsverschil tussen gewone verkoop en uitverkoop. Dat zie ik graag gematigder.

      /   Beantwoorden  / 
      1. Frans Ruiter

        Amen! Grrrrr…!

          /   Beantwoorden  / 
  7. Robbert

    Ik denk dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen.
    Af en toe een actie met speciaalbier in een slijterij of supermarkt, vergroot juist je naamsbekendheid en laat mensen kennismaken met het bier, die anders misschien gewoon voor de pilsener gaan. Dus vergroting van de afzetmarkt.
    Maar het moet natuurlijk geen “lokproduct” worden zoals de pilseners dat geworden zijn, met de dumpprijzen die daarbij horen. Een beetje exclusiviteit is ook juist de kracht van speciaalbier.

      /   Beantwoorden  / 
  8. MartijnZ

    Ik zou toch verwachten dat mensen speciale bieren kopen voor de smaak, en niet omdat ze zo (tijdelijk) goedkoper zijn? Een liefhebber kijkt m.i. dan niet op een paar dubbeltjes meer of minder maar gaat toch voor de smaak? Beter 1 lekker maar iets duurder biertje, dan 10 goedkope vieze biertjes, nietwaar?
    Als je goedkope alcohol wil om dronken te worden, zijn er goedkopere alternatieven dan speciale bieren.

      /   Beantwoorden  / 
  9. Fiona de Lange

    Een liefhebber heeft er uiteraard heel wat voor over. Echter we willen uiteraard groeien in de speciale biermarkt ;-) .

      /   Beantwoorden  / 
  10. Terry

    Ik denk dat aanbiedingen van speciale bieren (daar schijnt Corona ook onder te vallen), eerder bij dragen aan het ontdekken van het bier als dat het schadelijk zou zijn. En vaak zijn, zeker die 1 plus 1 acties ook maar 1x per jaar, dus hoe schadelijk zou het dan werkelijk zijn voor de brouwer??

    Verder vraag ik me af hoever een brouwer of importeur mee betaald aan zo’n actie? Ik weet van mijn merk (ja juist Corona) dat hiervan de prijs alleen maar omhoog is gegaan dit jaar, en dan zou het toch heel vreemd zijn als er opeens wordt gestunt door de brouwer/importeur.

    Daarom denk ik dat dit soort acties schadelijker zijn voor de winkel als voor de brouwer, de winkel gaat er namelijk van uit dat je nog veel meer koopt samen met zo’n actie, het zogenaamde lokkertje.

    Ik weet niet hoeveel mensen dat ook echt doen?? Maar meestal koop ik net als laatst met de actie bij C1000 alleen 3 dozen Corona en meer niet :-)

    Voor mij mogen dit soort acties ook nog lang doorgaan :-)

      /   Beantwoorden  / 
    1. @eijkb

      Als je de aanbiedingen hier op de site bekijkt zie je iedere week wel acties van speciaalbieren. Wellicht dat één merk eens per jaar een actie doet, maar de andere merken vullen de overige 51 weken. De consument zal dus maar één week, de actieweek, jouw bier proeven en de rest hopt hij vrolijk van actie naar actie. Met andere woorden: de keer dat je bier verkoopt doe je dat met korting. Lijkt me ook geen gezonde situatie voor de kleinere brouwers / verdelers die wellicht mee moeten met deze strategie.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.