Hoe ze in de V.S. vrouwen aan ‘t bier krijgen!

In de V.S. is men duidelijk ook bezig om vrouwen aan het bier te krijgen. Ook daar ontstaan steeds meer initiatieven waarbij de rol van de vrouw in de bierwereld weer overgepakt wordt van de mannen. Net als in Nederland en België nemen Amerikaanse vrouwen de roerstok ter hand en gaan bier brouwen. Ook kijken ze naar initiatieven waarbij vrouwen meer in contact komen met bier. Een analyse van een Amerikaanse historicus geeft dezelfde oorzaak waardoor momenteel vrouwen niet massaal aan het bier zitten. 

Uit historisch oogpunt heeft de man tijdens de industriële revolutie bier brouwen gecommercialiseerd waardoor de vrouw een steeds kleinere rol kreeg en langzaam uit het bierbeeld verdween. Vervolgens is, zoals ik er ook tegenaan kijk, de marketing van de brouwers de oorzaak dat bier geen vriendin is van de vrouw. De positionering als mannenproduct en de koppeling aan sporten die vooral door mannen beoefend wordt, zoals voetbal en autosport, zorgt ervoor dat de vrouw bier links laat liggen.

CFO van de SanTan Brewing Company, Heather Sterling, is zelf bierliefhebber en doet er alles aan om meer vrouwen aan het bier te krijgen. Ze organiseert vrouwen netwerkbijeenkomsten en koppelt vrouwenactiviteiten aan bier. Zo heeft zij recent een goed doel gekoppeld aan een vrouwenclub in het bier. Veel vrouwen willen graag iets doen voor mens en maatschappij. Dit heeft mij op een idee gebracht voor de Nederlandse markt en is wellicht ook interessant om als invalshoek mee te nemen in de biermarketing van pils?   

Bron: Fullpint

Lees ook:Mannen vinden bierdrinkende vrouw aantrekkelijker
Lees ook:Bierbrouwers de switch komt!
Lees ook:Thuis brouwen ook voor vrouwen
Lees ook:Nieuwe Amstel commercial: vrouw drinkt ook bier
Lees ook:‘Vrouwen proeven beter dan mannen’

4 reacties op “Hoe ze in de V.S. vrouwen aan ‘t bier krijgen!

    1. Harry Pinkster

      Iets te snel verzonden vanaf mn mobiel…. waarom alleen voor pils ??

        /   Beantwoorden  / 
      1. Fred Schiphorst

        Zit ik me ook af te vragen. Sterker nog: gezien de voorkeur die vrouwen voor andere bieren dan pils hebben (bron: PINT onderzoek naar bier en vrouwen), zou ik daar niet beginnen. 10 tegen 1 dat zoiets nergens toe leidt en vrouwen alleen maar bevestigd worden in hun idee dat bier niet lekker is. Ik denk dat als je mensen aan het bier wilt hebben je ze juist moet laten merken dat er bij elke smaak wel een bier te verzinnen is en dat de smaakrijkdom in de bierwereld oneindig groter is dan bijvoorbeeld bij wijn het geval is. Laat ze niet alleen van bier proeven, maar vertel ze er over. Neem ze mee op een ontdekkingstocht door bierland. Een tocht die misschien soms een beetje eng is, maar vooral erg leuk. Oh ja: leer mensen vooral dat ze hun eigen smaakvoorkeur moeten volgen en zich niet dol laten maken door kenners die precies kunnen vertellen wat wel mag en wat niet! Als jij een bier lekker vindt is dat jouw zaak wat een ander er ook van zegt.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Fiona de Lange

          Ben ik ‘t mee eens en is iets dat ik uiteraard continu doe. Echter laten we eerlijk zijn, de grote brouwers pompen veel geld in marketing en bepalen het grote beeld ten aanzien van bier. Sterker nog ik denk dat de speciale bierbrouwers heel goed weten waar ze mee bezig zijn en zich helemaal niet op alleen de man richten. Vandaar die laatste zin!

            /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.