Een nieuwe calender van het Nieuw-Zeelandse rugby team North Otago Rugby is in opspraak geraakt. Volgens de ‘Alcohol Advisory Council’, zoiets als de reclame code commissie, is de calender een goedkope promotie van het bekende bier Speight’s. Op de voorpagina zijn naakte rugby spelers te zien met allemaal bierflesjes van het Nieuw-Zeelandse biermerk. (foto Stuff.co.nz)
De bedoeling van de kalender is om geld in te zamelen voor het jongere rugby team van North Otago. Inmiddels zijn zo’n 1.000 stuks verspreid en kan je de kalender voor $20,- (Nieuw-Zeelandse) kopen. Volgens mij is Speight’s een bierconcern dat wel vaker risico’s neemt. Op 1 april hebben ze er ooit voor gezorgd dat de hele omgeving muurvast stond omdat iedereen gratis bier kon halen bij de brouwerij. 1 april grap natuurlijk en de brouwerij kreeg direct een waarschuwing om dit soort acties niet meer op touw te zetten.
Ook bij deze kalender is het idee erachter een leuke grap en zo moet iedereen het zien. Misschien is het een idee als ze eerst nadenken over de gevolgen? Diverse mensen vinden dit te veel met bier te maken hebben en te weinig met rugby. En bovendien gezien het doel voor jongeren is zou deze kalender jongeren teveel aanzetten tot het drinken van bier. Tja daar kan ik wel inkomen. Deze kalender doet mij ineens ook denken aan een Nederlandse jongeren politieke partij die ook pikante foto’s maakte met bierflesjes.
Lees ook:1 april grap van Heineken
Lees ook:Speight’s Brewery: de brouwgigant van Oceanië
Lees ook:Grootste wereldwijde biersamenwerking
Lees ook:Reuzenbieren timmert aan de weg
Lees ook:Natuurgeweld drama voor Nieuw-Zeelandse brouwer