‘Belgen lachen Hollanders uit’

In het Parool stond een mooi stukje publiciteit voor de Bierkoning in Amsterdam. Namelijk dat de Belgische bieren passé zijn. Ik ben het hier toch pertinent mee oneens en de insteek is wel heel erg kort door de bocht. Sorry Jan Lemmens! Eerlijk gezegd vind ik niet dat dit zo geschreven had kunnen worden. Ten eerste blijkt uit alle cijfers van de Belgische brouwerijen dat de export van Belgisch bier enorm terrein wint. De meesten exporteren inmiddels zelfs meer dan 50 procent.

Ze doen het wat dat betreft vele malen beter dan Nederlandse brouwerijen die op dit gebied erg achterlopen. Ik denk dat de Nederlandse markt voor Belgisch bier redelijk apart is. En dat heeft niets te maken met een algemene trend dat Belgisch bier passé is. Even generaliserend kijken wij Nederlanders anders aan tegen Belgisch bier. Wij denken namelijk dat we dat ook net zo goed kunnen. En terecht, want we zijn wel goed bezig.

De Amerikaanse bieren hebben ‘t buiten Amsterdam toch erg moeilijk. Naar mijn idee moeten we niet vergeten dat Amsterdam een internationale stad is waar veel toeristen komen. De Bierkoning ligt middenin het centrum. Dit heeft dus veel effect op de interesse en het aanbod van bier. Inmiddels blijkt uit een rondgang langs de kleinere brouwerijen in België dat ze ook daar enorm aan het innoveren zijn. Zeker het laatste half jaar.

Veel brouwers maken inmiddels IPA’s en gehopte bieren. Ook de stout-trend laten brouwers niet voorbij gaan. En hierbij zie ik juist dat bijna iedere brouwerij inmiddels al een bittere, minder zoete tripel op de markt heeft gebracht. Allemaal om mee te liften op de hoptrend. Er zijn zelfs al diverse samenwerkingen te ontdekken tussen Belgisch-Amerikaanse brouwers. Dus ik denk dat de Belgen bij het lezen van dit bericht helaas toch erg hard lachen vanachter hun bureau en denken ‘die Hollanders weten niets van bier en bierontwikkelingen’.

Lees ook:Nederlands speciaalbier in het buitenland promoten
Lees ook:Uitslag bierpeiling: IPA Trendsetter 2011
Lees ook:Het biertje van…. Barack Obama
Lees ook:Bier West, een mooie verzameling Amsterdams bier
Lees ook:Bierrondje voor alle vrouwen van Nederland

29 reacties op “‘Belgen lachen Hollanders uit’

  1. Boeskoolvak120

    Precies,en ik lach mee met onze Belgische vrienden,helemaal niet passé!!!!!!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Vis

    Nou ben ik toch wel heel erg nieuwsgierig geworden naar het bewuste artikel!
    Is er ook een link te vinden met dit artikel?

      /   Beantwoorden  / 
  3. Vis

    Bedankt Jan!

      /   Beantwoorden  / 
  4. Fred Schiphorst

    Laat de Belgen maar lachen. Jouw laatste alinea is heel tekenend. Inmiddels zijn de Belgen ook op de trein gestapt. Van trendsetter naar trend volger. Daarbij houden ze krampachtig vast aan het idee dat ze nog steeds de beste zijn en doen alle signalen dat dit wel eens veranderd zou kunnen zijn steevast af als onzin. Nu kan dat nog, omdat Belgische bieren nog steeds de naam hebben en zelfs een industriepils als Jupiler door menigeen nog wordt gezien als Belgisch en dus goed. Er kan echter een tijd komen dat meer mensen zich niet langer een rad voor de ogen laten draaien en in gana zien dat in veel gevallen de vernieuwingen in België zijn als d enieuwe kleren van de keizer. Bij een onlangs gehouden blindproeverij tussen Nederlandse en Belgische bieren was een Belgisch bier nog 1, maar daarna kwamen de Nederlandse en de Belgen waren ook hekkensluiter.
    Kortom: blijf vooral lachen, sla vooral alle waarschuwingen in de wind. Ik als bierconsument zit dara niet mee, voor alle mensen in de bierwereld in België zou de toekomst wel eens minder prettig kunnen zijn. Maar ook dat kun je afdoen natuurlijk

      /   Beantwoorden  / 
  5. fiona de lange

    Maar Fred doen de nederlanders dit niet net zo hard? Ik wil niet zeggen dat belgen trendsetter zijn, ook de nederlanders zijn dit over het algemeen niet. Ik kan overigens echt voorbeelden geven van prachtige initiatieven die ik in nl nog niet zag en zie. Denk aan vicaris, een combi van twee bierstijlen. zo zwartwit als in t artikel stond is t echt niet.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fred Schiphorst

      Ik vind ook niet dat Nederland als bierland achterover kan leunen en roepen dat het goed gaat. En ik vind ook dat hier nogal wat kopieergedrag getoond wordt. Kijk maar naar “innovatieve” brouwerijen die in feite ook de Amerikaanse trend volgen. Ik heb wel de indruk dat de grote afstand die er was tussen Nederland en België behoorlijk is geslonken en de lichte arrogantie die ik in België tegen kom als het om bier gaat steeds minder wordt gerechtvaardigd door de feiten.

        /   Beantwoorden  / 
  6. harry pinkster

    Ik heb het hele artikel nog niet gelezen, gaat een beetje moeizaam op mn mobiel. Ik moet zeggen dat in de kern van het verhaal wel een duidelijke boodschap zit. Wat dat betreft ben ik het helemaal eens met Fred. Men maakt nauwelijks een omslag in Belgie en natuurlijk zijn er positieve uitzonderingen, maar het grootste deel is bezig met de traditionele bieren, blond en bruin. Ik heb de afgelopen 2 week zo’n 60 verschillende belgische bieren gedronken, voor mijn verzameling (wees gerust, dat is niet mn normale quotum, maar ik heb vakantie en zit tegen de belgische grens aan) en geloof het of niet, meer dan 80% daarvan was van het type blond of bruin. De kwaliteit van het bier varieerde nogal, er zaten een paar matige bieren tussen (vaak teveek koolzuur), maar

      /   Beantwoorden  / 
  7. harry pinkster

    (Vervolg, via de mobiel ging het niet helemaal goed)

    gelukkig ook een paar prima bieren. Ik kan de brouwerijen zo opnoemen met perfecte speciaalbieren die ik deze week heb gedronken, dochter vd korenaar, struise, zinne. Het andere lijstje is heel wat langer.
    Natuurlijk blijft het een kwestie van smaak, maar de trent naar hoppigere bieren is naar mijn idee maar opgepakt door een handjevol brouwers in Belgie. Of ze te laat zijn? Ik denk het niet, daarvoor zit het bier te diep in de belgische cultuur.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Geroen

      Harry;

      dat klopt dat “andere” lijstje is langer,
      maar dat heeft te maken met het feit dat het grootste deel van de consumenten in ons eigen Belgenlandje nog vasthoud aan de doorsneebieren, en de bieren van de innoverende kleine brouwers nog niet heeft ontdekt.
      Naast de +/- 2.000 échte bierlovers is de rest van België nog niet wakker geschud en nemen ze gewoon de bekende merken mee uit de supermarkt. Dus is de belangstelling en verbruik van de écht goede / nieuwere bieren beperkt tot een kleine groep
      -net als hier de mensen die reageren bijna uitsluitend allemaal bierliefhebbers zijn- dit betekent in de praktijk dat de grote meerderheid van de brouwers de gewone bieren het makkelijkst kan verkopen en dus blijft brouwen.
      Van de durvers (de betere kleine brouwers zoals bvb Alvinne) gaat ook héél véél naar het buitenland naar proevers die deze wél al weten te waarderen.
      Maar er is hoop met Omer is al een stap in de goede richting van de smaak van de doorsneeconsument gezet
      Hopus is daar nog zo’n voorbeeld van die al door een ruimer publiek in hun hart is gesloten . . .

        /   Beantwoorden  / 
  8. harry pinkster

    meer dan 80% daarvan was van het type blond of bruin moet zijn meer dan 80% daarvan was van het type amber, blond of bruin.

      /   Beantwoorden  / 
  9. Freek

    Belgie en Nederland liggen in dezelfde streek ‘De lage landen’. Dit soort nationalische gevoelens zijn mij volkomen vreemd. Het is toch heel raar om in deze tijd, op postzegel schaal, over wij en zij te praten?

      /   Beantwoorden  / 
  10. Fiona de Lange

    Het leuke is dat ik onlangs ook een rake opmerking hoorde, namelijk dat men niet gelooft in hypes. Die gaan voorbij. Traditie en basis blijft bestaan en komt zo nu en dan terug met een aanvullende, innovatieve invulling. Ik denk dat hier een belangrijke kern van waarheid in zit. Die Amerikaanse hype gaat voorbij. Dan komt er weer wat anders. Goede, degelijke automerken blijven ook altijd in trek…. Voor de helderheid: ik vind absoluut niet dat België voorop loopt. Echter dit geldt dus ook niet voor Nederland. Ik denk dat deze beide landen mee moeten vliegen op de trends die elders naar voren komen en hierop in moeten haken. Naar mijn idee is men ook in België het laatste halfjaar wel wat meer wakker geworden.
    Uiteindelijk geldt ook hierbij schoenmaker blijf bij je leest en never change a winning team. In België is dat de traditie en de ambacht van het bier brouwen. Vernieuwing en aanvulling is uiteraard noodzakelijk. Maar dat Belgisch bier passé is en het zichzelf de doodsteek heeft gegeven gaat bij mij echt veel te ver. En dat blijkt wel uit de extreem goede exportcijfers die er op Belgisch bier genoteerd worden.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      En verder is wil ik nog steeds hameren op de Amsterdamse vestigingsplaats van De Bierkoning. Dat heeft absoluut een groot voordeel!

        /   Beantwoorden  / 
      1. Alexander

        alleen de plek zelf in Amsterdam is naatje. Als je niet met het ov bent, of op de fiets, dan ga jij niet _daar_ bier halen.

          /   Beantwoorden  / 
    2. Alexander

      niet om het 1 of ander, maar wie zit te wachten op weer een zoveelste dubbel of tripel. En dat heeft geen klap met traditie etc te maken. Een nieuwe brouwer zou als die slim is niet een dubbel cs maken.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Fiona de Lange

        Van een goede word ik erg blij… het heeft met smaak te maken niet met een bierstijl.

          /   Beantwoorden  / 
    3. jan

      Beste Fiona,
      Precies daar ligt het probleem, bij de hypes. België heeft prachtige bieren, noem de producten van 3 fonteinen, Dupont en vele anderen. De nadruk bij het grotere publiek ligt echter bij de blondjes en de tripels, en dat zijn heus waar geen traditionele bieren.
      Brouwers die wel vast houden aan traditionele stijlen hebben het of heel zwaar, of ze leven van de export (met name naar de VS), of hebben noodgedwongen ook zo’n blond biertje in het portfolio opgenomen.
      Er is niemand die hier een lans breekt voor IPA’s in het bijzonder, integendeel. Wij proberen brouwers die de moed hebben iets anders te brouwen, of dat nu een relatief nieuwe stijl of experiment is, of een traditioneel (vaak vrijwel uitgestorven) recept is.
      Voor de felle toon in beide artikelen acht ik mezelf niet verantwoordelijk, maar moet je bij de betreffende kranten zijn, alhoewel ik van mening ben, zoals een Belgisch landgenoot me gister zei “ge moet goed roeren anders krijgde koeken en ketelsteen”

        /   Beantwoorden  / 
      1. Fiona de Lange

        Beste Jan, Ik begrijp je punt echter het heeft naar mijn idee niets te maken met stijl maar met de smaak. Het blijkt maar weer uit het voorbeeld van Omer dat een goed blond bier enorm succesvol kan zijn. En zo zijn er meer.

          /   Beantwoorden  / 
        1. jan

          Juist. Bockor maakt nu ook een tripel, omdat ze hun Vlaamse bruine niet kwijt kunnen aan het Belgische publiek. De spijker op de kop.

            /   Beantwoorden  / 
    4. Fred Schiphorst

      Ooit waren er mensen die dachten dat de computer een voorbijgaande hype zou zijn en er zijn wel meer van dat soort voorbeelden. Natuurlijk is het van belang om de klassiekers te behouden en ik lees nergens een pleidooi om die bieren maar weg te doen. Wel een pleidooi om te tekenen van de tijd te begrijpen en niet altijd te gaan voor gemakkelijke winst en veilige keuzes.
      Roepen dat tradities zullen blijven klinkt heel wijs, maar kan een dekmantel voor passief gedrag zijn. Sluit je af van de buitenwereld, roep vooral dat vernieuwing nooit goed kan zijn en wentel je in je eigen gelijk. Het kan een keuze zijn, maar dan kan het ook zijn dat je opeens tot de conclusie komt dat de buitenwereld wel door is gegaan en je de aansluiting kwijt bent.
      Traditie: graag, stilstand nee!

        /   Beantwoorden  / 
      1. Fiona de Lange

        Fred, zoals ik schrijf: je moet WEL mee gaan met de tijd echter niet teveel van de basis afwijken als dat de kern is van je PR, namelijk Belgisch bier. Nederland die bekend staat om zijn tulpen of Goudse kaas moet ook niet ineens een andere bloem gaan maken en weggaan van de tulp. Ook al is het al zo oud als…. Ik blijf ‘t herhalen: behoud dubbel, blond en tripel en speel in op trends door bijv. een stout te brouwen of ga bijv. twee types mengen. Is ook een trend!! Anyway… er gebeurt zeker wat. En Jan wat Omer betreft… dit kan ook te maken hebben met smaak zoals ik al eerder aangaf… De tijd zal ‘t leren…

          /   Beantwoorden  / 
    5. skortila

      Als de ‘Amerikaanse’ stijlen ‘maar’ een hype zijn zou je toch gewoon eens naar Amerika moeten gaan. In elke supermarkt daar kun je voor Nederlandse begrippen behoorlijk stevig gehopte bieren krijgen. En deze ‘hype’ duurt daar volgens mij al sinds de jaren ’90. Hoe lang duurt een hype is dus eigenlijk de vraag die je moet stellen. Een maand, een jaar, 5 jaar, 10 jaar, 50 jaar?
      En als deze ‘hype’ uit Amerika komt overwaaien dan kan dat wel eens een hardnekkige meme worden, zoals we dat wel meer gezien hebben met overgewaaide Amerikaanse ‘hypes’, als Mc Donalds, Hollywood en meer van dat al. Over 5 jaar is er geen Belgisch moutsap meer te krijgen in de Nederlandsche supermarkt. Wat ik je brom!

        /   Beantwoorden  / 
  11. Cees

    De traditie is dit mannen alleen bier drinken. Laten we dat vooral in stand houden. Dat vrouwen bier lekker vinden is maar een hype. Dat gaat wel weer voorbij gelukkig :P

      /   Beantwoorden  / 
  12. Eelco

    Er is zeker wel een grote toename van de populariteit van Amerikaanse en Nederlandse bieren van (relatief) kleine brouwers. Maar ik heb het idee dat dit toch echt peanuts is vergeleken bij b.v. de enorme groei die een Moortgat nu doormaakt met z’n Vedett, Chouffe, Liefmans en de te verwachten revival van de Koninck (let maar op..).

    Die heftig gehopte of anderszins extreme bieren (de Molen etc.) zijn toch echt wel iets voor een weliswaar flink groeiende, maar nog steeds kleine groep bierdrinkers.

    Je ziet ook nog steeds een toename in verkoop van de diverse soorten hefe weizen (ten koste van BE en NL witbier), toch ook niet bepaald een voorbeeld van een niet-oubollige bierstijl.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Dag Eelco, precies dat bedoel ik dus precies…. dus Belgisch bier is niet passé. Alles draait om ‘t bier, de smaak etc.

        /   Beantwoorden  / 
  13. Peter van der Arend

    Straks (6 sept)Peter van der Arend op Radio 6 bij Soul & Jazz 18:15
    in het item: Life Style over de opmars van het Amerikaanse Bier in Nederland/Europa! Wat het artikel in het Parool niet allemaal teweeg kan brengen.

    En Greg Koch van Stone komt binnenkort naar de BeerTemple
    Meer info later op onze website http://www.beertemple.nl

    De Amerikanen komen naar Europe! dwz Stone is druk bezig om een brouwerij neer te zetten in Europe en er komen er meer……..

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.