Weekend van het Bier: de nieuwe Belgische trends

Het Weekend van het Bier in Brussel was opnieuw een internationaal spektakel. Met 48 brouwerijen en meer dan 300 Belgische bieren is hier voor iedere bierliefhebber heel wat te proeven. Overigens kan je hier niet rekenen op een ontmoeting met de hele kleine Belgische brouwerijen. Dit jaar ging ik naast gezellig bijpraten met de brouwers op onderzoek uit naar nieuwe brouwsels en trends. Er waren er weer heel wat!  

Zeker na de discussie vorige week over dat Belgisch bier passé zou zijn. En nu vond ik toch weer wat nieuws bij meerdere brouwerijen. Bier met rum of likeur. Inderdaad de bierliefhebbers zullen het direct afschieten. Brouwerij Silly, bekend van o.a. Double Enghien en La Divine, heeft zo’n nieuw bier geïntroduceerd met de naam La Cré Tonnerre. Een tripel met rum hergist in de fles dat net voor de tweede gisting is toegevoegd. Dat moesten we natuurlijk een geprobeerd hebben.

Sales Manager Lionel Van der Haegen vond de stap om met dit bier te komen toch best een uitdaging, zo gaf hij zelf aan. Smaken verschillen natuurlijk maar als je van een zoet bier houdt dan valt het in de smaak. Het is een zomerse verrassing die ‘t met zomerse temperaturen naar mijn idee goed doet en past bij de sfeer. Toch een voorbeeld van een nieuw initiatief om in plaats van een fruit bier eens wat anders op de markt te zetten. Erg benieuwd waar deze nieuwe ‘trend’ heen gaat.

Rouge
Verder is duidelijk zichtbaar dat de Rouge of red trend zijn intrede doet bij de Belgische brouwerijen. Een tripel bier met kers. Ik schreef er eerder al over op mijn blog. Zo heeft onder andere Brouwerij Du Bocq bijvoorbeeld ook een ‘red’ bier gelanceerd. Erg benieuwd hoever dit biertype ‘t gaat schoppen.

Sfeer
Ondanks dat ‘t echt ongelooflijk druk is en je na het open gaan van de hekken voor het grote publiek geen stap meer kunt verzetten is de sfeer toch fantastisch. Nu heeft het weer ook weer goed meegespeeld natuurlijk, maar het is toch fantastisch om zoveel nationaliteiten bij elkaar te zien. Ik heb mijn oren overal eens goed tussen gestoken en ontdekte bierliefhebbers van Scandinavië tot China, Japan, Rusland, Brazilië, Noord & Midden-Amerika tot in Nieuw-Zeeland en Australië. En iedereen is alleen maar bezig met bier proeven en genieten. Een mooie ontwikkelingen vind ik toch dat veel brouwerijen dit jaar kleinere proefglaasjes hadden. Zo kon je kiezen voor een groot of kleiner glas. Dat geeft meer mogelijkheden voor degustatie.

Belgisch bier passé?
Objectief heb ik heel wat brouwerijen de vraag voorgelegd wat zij vonden van de stelling dat Belgisch bier passé was. Velen gaven aan dat de brouwerijen tot een jaar geleden inderdaad een beetje in een dalletje zaten en niet wisten welke kant ze op moesten. De tekst en uitleg die ik van meerdere brouwerijen kreeg daar kunnen we wel wat mee!

Volgens de brouwerijen: “Inmiddels zijn er toch veel innovatief bezig en proberen ze met met wat nieuws te komen. Daar horen ook hele nieuwe bierstijlen bij zoals het mengen van bierstijlen. De initiatieven zijn er links en rechts behoorlijk. We hebben er nog wel een paar die in het oude vertrouwde dalletje hangen. Daar is niets van te zeggen of dat goed of niet goed is. Witbier dat bijvoorbeeld in het ene continent passé is wordt in een ander continent een ‘hype’. In Azië stijgt de consumptie van witbier momenteel hard. De zure bieren die echt op sterven na dood waren hebben door de V.S. weer een nieuw levenslicht gezien. En zo blijven oude vertrouwde bierstijlen terugkomen en raken ze nooit passé. Daarbij is het als brouwerij wel belangrijk om te kijken naar je assortiment en nieuwe bierstijlen. Wij zijn daar volgens mij al een jaar hard mee bezig.”

De conclusie was dat ze wel begrijpen dat de opmerking geplaatst is, echter die was ruim een jaar geleden meer op zijn plaats geweest. Verder zijn ze volgens eigen zeggen slecht in marketing waardoor je echt live met brouwers moet praten om erachter te komen wat er speelt. Zo kunnen nieuwe bieren en creaties al maanden op de markt zijn zonder dat de consument dat weet. Dat is volgens de Belgen nog wel een belangrijk aandachtspunt!

Conclusie: wederom een prachtig bierfestival waarbij het nog steeds zo fantastisch is dat je op vrijdagavond de mannen en vrouwen achter de brouwerij recht in de ogen kunt aankijken! Zelfs van de allergrootste!

Lees ook:‘Belgen lachen Hollanders uit’
Lees ook:Brugs Bierfestival trekt duizenden bezoekers
Lees ook:Nieuwe update bierstijlen Brewers Association
Lees ook:14% verkoopgroei ‘craftbeer’ in USA
Lees ook:140 verschillende bierstijlen?

6 reacties op “Weekend van het Bier: de nieuwe Belgische trends

  1. Ton van Oorschot

    Het was afgelopen inderdaad erg druk in Brussel. Het weer was daar zeker debet aan. Wachttijden voor de “kroonkurken” (betaalmiddel) bij de kassa liepen op tot ruim een half uur. Als je voor 1 biertje kwam, liet je dat wel uit je hoofd. En om nu de hele dag op het festival te zijn, vonden wij ook wat overdreven. er is meer te zien in Brussel. Prima sfeer en leuk dat de brouwers zelf bij de stands aanwezig waren. Kunnen ze in Nederland wat van leren!(PinT)? Inderdaad dat er geen kleine (nieuwe) brouwerijen aanwezig waren, maar toch voldoende nieuw aanbod. Ondanks dat het festival op de “Grote” Markt gehouden werd, blijkt het toch weer te klein. Maar volgens mij kan je dat nooit goed doen.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fred Schiphorst

      Op een aantal PINT festivals zijn brouwers wel degelijk aanwezig. Ik denk aan het Noord-Hollands bierfestival en aan de festivals die PINT regio Noord organiseert. Het is dus zeker niet zo dat PINT op dat punt nog wat zou moeten leren. Het is wel zo dat zowel het aanwezig alten zijn van brouwers als het laten tappen van het bier door vrijwilligers zijn voor en nadelen heeft.

      Het grote voordeel van vrijwilligers is dat ze zich niet laten leiden door commerciële doelstellingen. Zeker de vrijwilligers met de nodige kennis en ervaring in de bierwereld zullen je veel objectiever kunnen vertellen wat er met een bier aan de hand is dan brouwers. Bovendien is het ook veel bater mogelijk om een slecht bier (die zijn er helaas) van de tap te halen.

      Daar staat natuurlijk tegenover dat met name bij kleine brouwerijen het leuk is dat je de brouwer zelf te spreken krijgt en hij je kan vertellen wat hij kwijt wil over zijn product. Hoe waardevol dat is hangt natuurlijk wel af van zijn openheid. Een “brouwer” die zijn bier in koopt en verdomdt om te vertellen waar het vandaan komt zal weinig informatie verstrekken. Bij grote brouwers komt het verder helaas ook regelmatig voro dat je geen brouwer, maar een verkoper aan treft. Het kennisniveau van dei mensen wil nog wel eens minder zijn dan dat van een goed geïnformeerde vrijwilliger.

      Er zijn gelukkig zowel in Nederland als België festivals waar de brouwers zijn en festivals die helemaal doro vrijwilligers worden gerund. Laten we met beide blij zijn!

        /   Beantwoorden  / 
  2. Fred Schiphorst

    Ik heb het uit tweede hand, dus hoor ik graag wanneer het niet klopt, maar een doorgaans betrouwbare vriend van me gaf me de raad om zeker geen excursie naar het festival te organiseren:
    - een ontzettend ingewikkeld systeem met glasen, waarbij je eerst een munt moet kopen, die in moet leveren bij een brouwerij voor een glas en als je je bier op hebt weer terug moet naar de brouwerij om het glas weer in te wissleen voor een munt, omdat elke brouwerij zijn eigen glas heeft.
    - grote glazen< gaan 15cl om er meer te kunnen proeven, maar zo'n 30cl
    - de prijs van 1 kroonkurk lijkt met EUR 1,– heel redelijk, maar bij de stands blijkt dat je al gauw 3 á 4 kroonkurken per biertje kwijt bent. Voor een festival aan de hoge kant, zeker in België.
    - daarnaast vond hij het accent nogal eenzijdig liggen op zware bieren en leek het idee om een goed smakend bier met weinig alcohol te brouwen niet erg vaste voet aan de grond te hebben gekregen. dat valt me op het ZBF ook vaan op overigens.

    Nogmaals: het is uit tweede hand en ik hoor graag als de waarnemingen niet kloppen, maar vond het toch goed om even te melden.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      - klopt alleen zo lastig is ‘t niet.. je kunt namelijk terwijl je je bier drinkt kennismaken met de brouwerij (met name op de vrijdag).
      - Dit jaar hadden al heel veel brouwerijen zelf kleinere glazen geïntroduceerd die voor minder muntjes te proeven waren, echter goedkoop is ‘t zeker niet en nooit geweest. (mede door de unieke ambiance)
      - Ik heb ook heel veel bieren met lagere alcohol gedronken. Met meer dan 300 bieren is er zeker heel veel te proeven. Het is misschien dat ‘t publiek (erg internationaal) hier erg naar kijkt.
      - Tja ik vind toch eigenlijk dat iedere bierliefhebber hier een keer geweest moet zijn. Er staat tegenover alle nadelen die bij elk festival wel te noemen zijn een ongelooflijk fantastische sfeer. Niet alleen de omgeving maar ook de mensen staan erg open voor een bierpraatje. En ‘t leuke van de vrijdag is dat je van Duvel tot Palm en van Val-Dieu, Huyghe tot Bosteels de directie en de brouwers kunt ontmoeten. In ieder geval goed om één keer mee te maken!

        /   Beantwoorden  / 
  3. Cees

    Tja, nieuwe trends. Die bieren die hier beschreven worden als nieuw, die bestaan al zo’n 4 a 5 jaar…
    Die kleine proefglaasjes zie ik ook al jaren op Deense festivals. Die zijn wel super, dat zouden eigenlijk alle festivals moeten doen. Zo’n grote bel elke keer, dan kun je veel minder verschillende bieren proeven. Zonde!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fred Schiphorst

      De keer dat ik in Denemarken was hadden ze dar 10cl en dat wordt door veel mensen wel als erg klein gezien merken we. Daarom hanteren we op de regionale PINT festivals overal 15cl als maat. Vind ik een heel prettige maart moet ik zeggen. Ik weet echter dat er ook mensen zijn die het liefst zouden hebben dat we bieren in halve liters dan wel pints zouden schenken, discussie er over houd je altijd. waar ik meer tegenaan hik is dat je munten voor 1 euro koopt en dat dan later blijkt dat je minimaal 3 munten nodig hebt om een biertje te kunnen kopen. Ik kreeg niet de indruk dat dit bij de kassa’s al duidelijk was.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.