Amerikanen zijn gek op Belgisch en Mexicaans bier

Uit importcijfers van het Beer Institute blijkt dat de Belgen en Mexicanen veel bier afleveren op Amerikaanse bodem en een stijgende lijn laten zien. Dit staat natuurlijk lijnrecht tegenover de uitspraken van de Bierkoning onlangs in het Parool dat Belgisch bier passé zou zijn. Voorlopig doen zij het goed in tegenstelling tot de Nederlanders.   

Nederlands bier verliest terrein in Amerika. In de maand juli exporteerde Nederland ruim 10% minder bier ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. En de totale daling tot en met juli 2011 is zelfs 11,8%.

Mooi om te zien zijn de groeicijfers van Belgische bieren in Amerika met maar liefst 28,5% en Mexico met 14,2%! Het Mexicaanse Corona doet het goed. Overigens groeit ook Pools bier in Amerika. Een interessante ontwikkeling om de komende maanden te volgen.

Top Ten Importing Countries

Country           

July % Chng

YTD % Chng

Mexico

-11.6

14.2

Netherlands

-10.5

-11.8

Canada

-9.0

-9.3

Belgium

29.0

28.5

Germany

3.8

3.2

Ireland

30.1

6.1

UK

11.3

-8.1

Jamaica

-24.5

-10.4

Italy

-26.0

5.7

Dominican Republic

-29.2

-4.6

Poland

-26.9

13.2

Bron: Beer Institute

Lees ook:Mexicaanse pilsbrouwers worden speciaalbierbrouwers
Lees ook:Corona Extra: ook in de winter
Lees ook:AB InBev mag Grupo Modelo overnemen
Lees ook:Groei van Mexicaanse bieren
Lees ook:Bierindustrie VS draagt 246 miljard bij aan economie

19 reacties op “Amerikanen zijn gek op Belgisch en Mexicaans bier

  1. mark

    Ik kan de cijfers niet vinden op de Beer Institute site. Ben namelijk benieuwd welk % hiervan industriële pils is van 1 der bierreuzen.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rick Kempen

      Ik denk dat het veel erger is. Ik denk dat er, hoewel nauwelijks meetbaar want zeer kleine hoeveelheden, groei zit in Nederlands speciaalbier naar de VS. Dwergjes als Emelisse, De Molen en Jopen doen meen ik goede zaken aldaar, en zelf een grote ‘dwerg’ als La Trappe viert er triomfen.
      Met andere woorden: hun groei is een druppel op de roodheetgloeiende plaat waarop onze reuzen Heineken en Grolsch staan de springen. Reken maar dat met name Heineken, maar ook Grolsch, het zeer zwaar hebben in de VS.
      Heineken compenseert iets, want de Mexicaanse groei is deels van het door hen aangekochte Femsa afkomstig, maar vooral Modello doet het goed.
      Qua Belgen ben ik heel benieuwd: is dat bijvoorbeeld het onlangs geherlanceerde Stella Artois? Speciale bieren zullen nooit dit soort kolossale uitslagen te zien geven.
      Mocht ik verder op cijfers stuiten, laat ik het weten.

        /   Beantwoorden  / 
  2. Harry Pinkster

    Ik heb al wel vaker aangegeven dat het verbinden van conclusies aan percentages vaak kant nog wal slaat.
    De Belgische export is gestegen en de cultuur niet passe…. kom nou!
    Welk hele kleine percentage aan Belgische brouwerijen is verantwoordelijk voor deze toename? Zijn dat de grote jongens met hun pilseners of bijvoorbeeld spelers als Leffe ???
    En wat is de invloed van die paar echt hele goeie Belgische brouwerijen die sinds kort gretig aftrek vinden aan de andere kant van de plas (zoals de Dochter van de Korenaar en de Struise ??)
    Kortom allemaal zaken die van belang zijn om echte conclusies te trekken.Ik mag voor de Amerikanen niet hopen dat veel van de Belgische brouwerijen waar ik onlangs een bier van heb gedronken niet voor deze toename zorgen. En natuurlijk zijn er uitzonderingen op te noemen, ook dat heb ik al eerder aangegeven, maar als je het dan toch in percentages wilt zien dan is mijn conclusie dat een te klein percentage van de Belgische brouwerijen voor de kwaliteit zorgt en dat een groot percentage het houd bij de te zoete standaard bieren.
    En volgens mij was dat de kern van het verhaal van de Bierkoning!

    Zoals je het hierboven weergeeft is mij veel te gekleurd door een roze Belgische bril gezien ! Natuurlijk, mooi dat er meer afzet is maar om de bovenstaande conclusies er aan te verbinden gaat mij echt veel te ver.

    En versta me niet verkeerd, ik heb niks tegen Belgisch bier, maar wel iets tegen feiten en cijfers uit zijn verband rukken.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Beste Harry, die ideeën kan je natuurlijk hebben… maar ik roep ‘t niet zomaar. Ik zit veel in België en in Nederland en heb zo kan ik zelf toch wel stellen een goed zicht op wat er gebeurt. Ik spreek veel Belgische brouwers en zoals je ook in de pers kan lezen het afgelopen half jaar is Belgisch bier echt booming in de V.S. En daar bedoel ik niet mee.. 5%. Bijna alle Belgische speciale bierbrouwers exporteren 50% of meer waarvan een enorme plas naar de V.S. Denk aan Brouwerij Huyghe met Delirium, Palm, die aangaf echt explosief te groeien, Bosteels, Duvel Moortgat, Brouwerij Halve Maan (met Brugse Zot), Dupont en niet te vergeten de Geuze bieren die daar explosief groeien en dan ben ik zeker nog grote namen vergeten. Uit de gesprekken weet ik dat dit niet gaat om een paar procenten maar tientallen procenten. Als je de hecto’s van al deze brouwers bij elkaar optelt. Er zijn er toch heel wat brouwerijen die vele maten groter zijn (+100.000 hecto). En op ‘t punt van Stella in V.S. Vorige week in Leuven vernam ik dat ze het momenteel inderdaad goed doen in de V.S. Dus daar zal ook een stuk vandaan komen. Tja en over de gekleurde roze Belgische bril, de Bierkoning had zo’n zelfde roze Amerikaanse bril op ;-) .

        /   Beantwoorden  / 
      1. Harry Pinkster

        Fiona, dat betwijfel ik allemaal niet, maar vertaal de extra informatie dan in een goed onderbouwd artikel. Nu roept het alleen maar extra vragen op. De reactie van Rick is wat mij betreft ook helemaal raak.

        Ik weet dat ik ver van de Belgische bierwereld af woon, maar drink toch gemiddeld veel meer verschillende Belgische bieren dan wie dan ook in Nederland (er zullen er altijd wel zijn die meer Belgisch bier drinken, maar weinig die meer verschillende Belgische bieren drinken). Een beetje beeld van de Belgische bierwereld heb ik echt wel. Hoe het zit met de afzonderlijke exportcijfers…. geen idee daar ben ik best wel benieuwd naar. Maar de indruk dat het artikel appels en peren vergelijken is ben ik nog niet kwijt, helaas.

          /   Beantwoorden  / 
  3. fiona de lange

    Welke afzonderlijke cijfers bedoel je? Tussen bierconcern en speciale bierbrouwers? Inderdaad wat Rick zegt klopt echter dat geeft ook maar weer de verschillen en afhankelijkheid van de nl markt van pils aan het hele kleine aandeel van de export in speciale bieren. Ook is duidelijk dat cijfers in nl moeilijk zo niet onvindbaar zijn of worden gemaakt. Ik heb nog veel meer cijfers over de belgische markt. Maar dit is toch internet daar zitten we niet te wachten op alles tot de laatste punt en komma. Bovendien biedt het juist de openheid om er gezamenlijk over te discussieren. En belgische bieren drinken zegt natuurlijk nog niets over de kennis van bedrijfscijfers… dat is weer een ander verhaal.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Harry Pinkster

      Zucht…. En belgische bieren drinken zegt natuurlijk nog niets over de kennis van bedrijfscijfers… dat is weer een ander verhaal.
      Dat zeg ik toch zelf ook al….

      En inderdaad wat zorgt er aan type concern voor deze verschillen? Ik denk nl dat het vooral de pilswereld is die percentagegewijz voor de enorme verschillen zorgt en niet het speciaalbier.

      Nee “we” zitten echt niet te wachten op alle punten en komma’s maar ook niet op snelle conclusies. Volgens je eerste stuk is het niet passé met het belgisch bier en wel met het nederlandse bier…. ik blijf er bij, dat vind ik veel te generaliserend. En zoals gezegd, dat is mijn persoonlijke mening, ik mag het toch oneens zijn met je manier van weergave van cijfers en conclusies?

        /   Beantwoorden  / 
      1. Fiona de Lange

        Beste Harry, natuurlijk… en nee Nederlands bier is helemaal niet passé… het is zelfs aan ‘t groeien en ik doe er alles aan om dat te stimuleren. Laat duidelijk zijn dat ik het alleen niet eens ben met de stelling dat Belgisch bier passé is. Volgens mij liggen onze meningen niet zover van elkaar vandaan.

          /   Beantwoorden  / 
  4. mark

    Jammer dat er geen duidelijke cijfers zijn. Conclusies trekken is zo onmogelijk.

    Of is de nieuwe trend nu Ierse bieren? Want die kent de grootste groei.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Steef

    Punten en komma’s: mooie! Allereerst de opmerking dat het percentages zijn en dat het niets zegt over volume. Immers van 1 hecto 2 maken geeft mooiere percentages dan van 1000, 1100 maken. Daarnaast is elke brouwerij gefocust op groei, daar ben je immers ondernemer voor, dus willen ook de kleine groot worden en zijn ze dus per definitie bezig om hetzelfde pad te bewandelen als de – nu – grote jongens. Dat lager de volumeduwer is, is onomstotelijk een feit, maar ook de grote jongens zitten in speciaalbier en hebben hun trots en zijn echt niet gek om marktaandeel af te laten snoepen. Maar goed, wat cijfertjes….

    Bij deze de halfjaarresultaten van de drie reuzen in de VS met als bron hun eigen rapporten.

    Heineken -2,4% en -1,6% Heineken merk (totaal Americas), VS cijfers niet beschikbaar, maar vanuit het rapport valt op te maken dat de daling voornamelijk in de VS zit.

    Inbev -0,1 (totaal Americas) en -2,4% in VS

    SAB Miller -1,9% (totaal Americas) en -3% in VS, op basis van jaarcijfers t/m mrt 2011 (ander boekjaar namelijk)

    Met de kanttekening dat de impact verschilt: Heinekens volumebelang vanuit de Americas is 23%, die van Inbev 71% en die van SAB 56% – inclusief MillerCoors. Bij de een doet het dus wat meer pijn dan bij de ander.

    Het marktaandeel van Inbev is ruim 55% in de VS! SAB doet volgens mij zo’n 35% en 10% gaat naar import danwel craft. Een schijntje dus. Van die craft breweries zijn er zoveel dat de buit geheel versplinterd is. Qua marktsegment zit de grote hoop in mainstream domestic (Budweiser, Michelob, Miller, Coors etc) en in specialty domestic (de crafts). Aan de importkant zitten de crafts uit Europa elkaar nu meer en meer te verdringen terwijl aan de import premium lager kant de markt maar tussen enkelen verdeeld wordt. Ergo: Heineken, Modelo, Labatt en Stella. Kortom marktaandeel, marktsegment en volume bepalen waar je succes zit.

    En wat je nu ziet is dat ook binnen craft er reuzencrafts ontstaan wat betekent dat de spoeling binnen craft ook weer dunner wordt. Zoals in het begin gezegd, ze doen precies hetzelfde als de pilsbrouwerijen. Sierra Nevada en Samuel Adams maken de dienst uit in het domestic segment. Duvel, Inbev (Leffe/Hoegaarden) en Heineken (Newcastle Brown, Amstel – ja Amstel -, Affligem en ciders) zullen dat zijn aan de importkant. Binnen import premium wordt de ranglijst (top 10) aangevoerd door Modelo met 3 merken. Heineken op twee met vier merken, waarvan twee Mexicaans (Tecate en Dos XX), Labatt met 2 en Inbev sluit de rij met 1. Labatt Light heeft in 2010 Newcastle (Heineken) uit de lijst gestoten en Stella deed dat met Guinness in 2009.

    Om een lang verhaal kort te maken: ja Mexico doet het inderdaad goed op grote schaal en Belgie doet dat in die in die hele kleine brij.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Rick Kempen

      Petje af! Dank, zeer instructief en lezenswaardig!

        /   Beantwoorden  / 
  6. fiona de lange

    Super, bedankt voor deze cijfers en t betoog. Geeft duidelijkheid!!

      /   Beantwoorden  / 
  7. mark

    Maar waar staan die cijfers nou op Beer Institute? Dat is toch je bron? Blijf benieuwd naar de achtergrond.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Ik heb ze zo ontvangen…. van Beer Institute. Helaas reageert er niemand in ‘t weekend ;-)

        /   Beantwoorden  / 
      1. Mark

        Even geduld dan maar :)

          /   Beantwoorden  / 
  8. Freek

    De lijstjes kloppen niet:

    Amerika, Europa, Rusland, China
    Vermont, New Hampshire, Oregon
    Belgie, Nederland, Luxemburg
    Lies, darn big lies and Statistics

    Wij gaan binnenkort ook naar Amerika maar voordat dat in de statistieken opduikt…:)

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fred Schiphorst

      Ach, vroeger had je het orakel van Delphi, dat je naar hartelust kon interpreteren, tegenwoordig hebben we daar statistici voor. Voor elke gelegenheid een eigen statistiek.
      Als ik ee bier ozu brouwen en daarvan in Amerika een fles zou verkopen zou ik meteen bovenaan staan: 100% stijging!

        /   Beantwoorden  / 
      1. Alexander

        100% van 0 is 0. :)

          /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.