Bier voor bloed of nieuwe PR?

Het is al een tijdje geleden, maar ik vind het zo’n goed initiatief dat ik het alsnog met jullie wil delen. Ook om te laten zien wat ‘t resultaat kan zijn van social media. Een vraag die veel bedrijven zich de laatste tijd stellen.
Een medewerker van het Amerikaanse Rode Kruis twitterde ‘Ryan found two more 4 bottle packs of Dogfish Head’s Midas Touch beer… when we drink we do it right #gettngslizzerd’ op het twitteraccount van haar werkgever, in de veronderstelling met haar eigen profiel ingelogd te zijn.

In eerste instantie kregen de destijds 270.000 volgers van het Rode Kruis toegang tot de tweet, maar honderden retweets zorgden voor een bereik van miljoenen mensen. “Getting slizzerd” betekent extreem dronken worden. Niet echt een goede tweet om op dinsdagavond laat op het twitteraccount van je werkgever te plaatsen.

Media director Wendy Harman van het rode kruis kon er de humor wel van inzien en tweette een uur later “We hebben de tweet verwijderd, maar wees gerust. Het Rode Kruis is nuchter en we hebben de sleutels afgenomen voor de zekerheid.” Niet alleen mocht de werknemer van het Rode Kruis haar baan houden ondanks de vergissing, er kwamen enorm veel donaties binnen. Op het blog was een verontschuldiging te lezen waarin stond dat ook medewerkers van het Rode Kruis “gewone mensen” zijn die een fout kunnen maken. Uiteraard werd ook een bedankbericht geplaatst dat de meeste mensen de humor van de vergissing konden inzien. Per slot van rekening was de combinatie van bier en bloed niet helemaal onbekend en was een actie van het Rode Kruis in België mogelijk een vervolg. Of toch niet en was dit alles een vooropgezet plan? Bekijk maar eens de tijdsopvolging van de eerdere berichten en dit twitterbericht.

Als reactie op de tweet lanceerden pubs door heel Amerika bier-voor-bloed-acties. ‘Vandaag bloed gedoneerd bij het Rode Kruis? Een pint Dogfish Beer van de zaak!’. Ook de brouwerij zelf zorgde dat een four pack Dogfish bier bij de medewerker werd bezorgd en doneerde aan het Rode Kruis. Hoe een fout zich tot een geweldige reclamecampagne ontwikkeld. En zo bedacht ik mij vanmorgen ook… de KWF heeft aan de zielige diefstal toch heel veel positieve PR en donaties overgehouden. Dit zal toch zeker niet de nieuwe PR zijn?

Bron: aol.com 

Lees ook:Bloed geven en bier krijgen
Lees ook:Duitse humor met Eichhof bier
Lees ook:Bier in ruil voor bloed
Lees ook:Brouwerij Dogfish Head lanceert glutenvrij bier
Lees ook:Muziekband Pearl Jam krijgt eigen bier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.