Vrouwen brouwdag in de picture!

Gisteren vond op 21 september 2011 in de Jopenkerk in Haarlem een volgende vrouwen bierbijeenkomst plaats. Na het succes van 17 juni bij Trappistenbrouwerij La Trappe vond ik het belangrijk om in een ander deel van Nederland opnieuw de vrouwen aan het bier te krijgen. Naast een uitgebreide proeverij met bieren uit Nederland, België en Duitsland werd er ook bier gebrouwen, een blond en donker bier. De brouwsels zijn veilig opgeborgen om te lageren. Uiteraard zal hiermee nog iets leuks gaan gebeuren!! Ongeveer 100 vrouwen hebben gisteren weer enthousiast meegedaan! (fotografie: Raldo Neven)

De vrouwen bleken keer op keer verrast over de bieren en zelfs de vijfhoppige Gouden Carolus Hopsinjoor viel in de smaak. Meer informatie over wat de vrouwen van de bieren vonden volgt later. Uiteraard zijn we de resultaten nog aan het verwerken.

Biermarketing
Tijdens een paneldiscussie werd gediscussieerd over de huidige biermarketing. Het panel bestond uit Michael Boeren (Brandmanager AB InBev), Krijn Smits (Creatief directeur Pickle Factory), Masha Vos (1 van de vier ondernemers van Vos supermarkten met Albert Heijn winkels in Haarlem en de Zaanstreek), Gemma Lago (Coach en panellid namens Vrouwen in Marketing en Communicatie) en Hilde Lammers (Marketing Manager Brouwerij de Prael).

Focus de marketing op momenten die mannen en vrouwen delen
Enkele conclusies waren dat er activiteiten die door mannen en vrouwen samen worden ondernomen als mikpunt kunnen worden gebruikt voor biermarketing. Een voorbeeld is koken. De brouwers zouden hierop kunnen inspelen door in de commercials mannen en vrouwen bij deze activiteit samen in beeld te brengen. Dit betekent dus ook dat de doelgroepsegmentatie verleden tijd is. Focus je in de biermarketing niet op mannen of vrouwen maar op het moment waarop wordt gedronken of een activiteit waar vrouwen en mannen elkaar vinden. Een idee is ook om bijvoorbeeld bij de Albert Heijn niet alleen een advies met wijn te geven in de Allerhande maar ook met bier.

Geen vrouwenreclames
Verder kwamen nog ideeën als kleinere glaasjes bij speciaalbieren om vrouwen sneller over de drempel heen te trekken om te proeven. Een ander idee wat in Nederland nog niet gebeurt is om bij commercials in te spelen op momenten waarin vrouwen een belangrijke rol spelen. Zoals tijdens het boodschappen doen of winkelen hen kennis laten maken met bier. En daarbij uiteraard ook inspelen op het moment dat de man ook meegaat winkelen! Regionale pakketen (ook distributie via retail) met verschillende streekproducten werd ook genoemd om kennis te laten maken met meer smaken. Eén ding stond helemaal vast: brouwers moeten van de positionering van typische vrouwenbieren af, er moeten geen commercials komen gericht op vrouwen en het zou goed zijn als er meer eductie komt over de verschillende biersmaken. De grote concerns pakken dit uiteraard niet op aangezien ze daarmee de klant naar een speciaalbier laten overlopen. Hier ligt echter een mooie taak voor de steeds groter wordende groep van speciale bierbrouwers. De volgende keer wordt deze discussie groter en breder gevoerd om er nog meer resultaat uit te halen.

Media-aandacht
Bekijk ook de vele media-aandacht die ervoor geweest is. Toch altijd weer leuk om te zien dat het dus inderdaad nog steeds zo bijzonder is dat veel vrouwen samen bier drinken! Vandaag staat een mooi artikel in de regionale kranten. De Gelderlander heeft het ook online geplaatst:
http://www.gelderlander.nl/nieuws/algemeen/economie/9527815/Bier-is-geen-mannenproduct.ece

Gisterenmorgen waren ook twee interviews te horen, één op radio 1 www.radio1.nl/terugluisteren/tijd op 21 september om 19.30 minuten en bij BNR. Ook gisterenavond rond 17.35 uur was een verslaggever van NCRV radio 2 aanwezig om 17.30 uur: http://www.radio2.nl/audiofragmentenoverzicht. Gisteren was ook een verslag op Pownews. Iedereen kan natuurlijk vooraf invullen wat ze ervan gemaakt hebben. Bekijk ‘t zelf op 15.11 minuten: http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1111709

Kortom een geslaagde middag waar uiteraard weer een vervolg op gaat komen. De geplande activiteiten verschijnen weer op www.bierenvrouw.nl

Lees ook:Nominatie commercial Brand en Bavaria voor Gouden Loeki
Lees ook:Symposium: Stop mannenreclames in biermarketing
Lees ook:Nieuwe Heineken commercials…. leuk?
Lees ook:Baanbrekend programma PINT-symposium
Lees ook:Hoe ze in de V.S. vrouwen aan ‘t bier krijgen!

2 reacties op “Vrouwen brouwdag in de picture!

  1. Kees

    Wat een ongelooflijke DRUILOOR, die vent van Pownews (want een journalist kun je hem met de beste wil van de wereld niet noemen).

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Tja, dat is de essentie en formule van Pownews natuurlijk….

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.