Alcoholreclame op social media aan banden

Ik ben erg blij dat ik schrijf over bier vanuit een passie. Er komt namelijk steeds meer controle op de reclame van alcoholhoudende dranken. Nu is ook de beurt aan social media. In de nieuwe reclamecode stelt STIVA dat personen die jonger zijn dan 18 jaar geen content mogen ontvangen die betrekking heeft op de marketing van alcohol. Dit lijkt me een behoorlijke uitdaging.

De Stichting Verantwoord Alchoholgebruik (STIVA), laat door middel van een persbericht weten dat ze bezig zijn met een grote controle op het gebied van social media. ”De alcoholbranche vindt het belangrijk om proactief te zijn waar het gaat om het nemen van onze verantwoordelijkheid. Deze wijziging laat zien dat wij in staat zijn om in te spelen op recente ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld de vlucht die de social media hebben genomen. Wij zijn de eerste branche die op dit punt inhoudelijke spelregels hebben gemaakt over wat wel en niet mag”, zo geeft Peter de Wolf, directeur van STIVA, aan.

De digitale Code gaat gelden voor Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken. Een onderdeel van de nieuwe regels is dat het niet meer toegestaan is om personen onder de 18 jaar content te laten ontvangen over alcohol. Mocht een adverteerder iemand onder de 18 benaderen dan moet deze de mogelijkheid krijgen om voor deze content toestemming te geven.

Sport
Een lastige en opmerkelijke aanscherping ligt bij sport. Zoals begrijpelijk was het niet toegestaan dat een individuele sporter of sportploeg reclame gaat maken voor een alcoholhoudende drank. In de nieuwe Code mag een sportberoemdheid voor een alcoholhoudende drank niet optreden als hij/zij nog actief sport op topniveau uitoefent. Nu vraag ik mij af: hoe gaat het dan straks in het Holland Heineken House tijdens de Olympische Spelen? De huldiging van de spelers is dan naar mijn idee toch een verkapt ‘optreden’ van een sporter. Na goedkeuring van de Stichting Reclame Code treden de nieuwe regels in de loopt van oktober 2011 in werking. Dan kan ook meer achtergrond worden gelezen over de marketinginvulling en wat wel en niet mag.

Bron: Stiva.nl

Lees ook:Social Media Bier?
Lees ook:Desperados houdt bierparty op YouTube
Lees ook:Heineken sluit wereldwijde marketingdeal met Facebook
Lees ook:Budweiser lanceert nieuwe sport
Lees ook:Heineken op de vingers getikt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.