Olm – Heineken nog steeds talk to town

Het lijkt dat de kous af is als een bedrijf failliet is verklaard. Zoals iedereen weet is Olm het biermerk met een onbekend aantal levens. De heftige speculaties zijn danook niet van de lucht. Wat gaan de volgende stappen zijn van Olm? Hoe keren ze weer terug op de markt, of liever gezegd Marc Schneider.

En dat het gebeurt is nagenoeg zeker gezien de oprichting van de LTD in Engeland en het nieuwe Dutch Beer. De vraag is alleen wanneer. Zoals de website doet spreken kunnen we op zeer korte termijn nieuwe aankondigingen verwachten.

De afgelopen week werd mij duidelijk hoe gevoelig alles ligt. Achter de schermen kreeg ik berichten van mensen die niet durfde te reageren op dit blog uit angst voor represailles van Olm: ”Die hebben namelijk een netwerk, weet je”. Een vreemde zaak.

Imagoschade
Het is een blog, dus mijn persoonlijke mening mag ik best door laten schemeren echter wat maakt het uit. Belangrijker vind ik nog wat de gevolgen van deze hele zaak zijn. Iets dat bij mij de afgelopen week door mijn hoofd heeft gespeeld. Deze zaak heeft een enorme merkschade voor Heineken maar des te meer ook voor pils en grote bierconcerns. Ook al zou Olm nooit meer terugkomen en gaat Marc Schneider wat anders doen, voor velen is Heineken in deze zaak de zwarte piet. Om de simpele redenen dat bij heel veel Nederlanders, die geen kennis hebben van de markt of van meer inhoudelijke zaken, Heineken de schuld krijgt omdat zij een klein ‘brouwerijtje’ geen ruimte geeft. Want dat is wat er door de media is verkondigd.

Olm heeft goed weten in te spelen op het eerlijkheidsgevoel van de Nederlander èn de journalist die uiteraard ook het vele nieuws vanuit hoor en wederhoor de wereld in slingert. Na een ondervraging bij een tiental Nederlanders die wel bier drinkt maar zich verder niet in de bierwereld verdiept, blijkt ook dat van de 15 personen er 14 zijn die Heineken de schuld geven. Los van deze personen was er zelfs iemand uit mijn kennissenkring die me mailde ‘zielig hè voor Olm’.

Het meest trieste wat ik van deze hele zaak vind is het feit dat het de bierbranche zelf ook imagoschade oplevert. Hoe eerlijk is de branche, denkt de consument? Het is een optelsom van heel veel zaken. Prijsstijgingen die, terecht of onterecht, worden doorgevoerd op bier. De enorme kortingen waarmee ‘t bier nu in de supermarkt staat en ‘t verschil met de horeca, de zaak Kooistra en nu het publiekelijk uitvechten van een fraude zaak. Dit is slechts een greep uit de bak met negatieve berichten. De kans bestaat dat steeds meer consumenten een eerlijk bier zoeken in speciaalbier en bij kleinere brouwerijen. Een generaliserende conclusie: ‘die grote zijn toch niet te vertrouwen’ en ‘die wil ik niet steunen’. Ik heb de one-liners al gehoord. Toch eeuwig zonde van een prachtig product! Het lijkt me daarom zaak om ook met zijn allen te zorgen dat bier gepromoot wordt en een eerlijke ‘lading’ krijgt en behoudt.

Eerder gezien
De situatie die langzaam ontstaat heb ik eerder gezien, namelijk in de autobranche. Er is voor een deel een prachtige parallel te trekken met ook een emotieproduct. De importeurs en daaronder vallende merkdealers verloren vertrouwen en autoriteit. Onafhankelijke autobedrijven schoten als paddestoelen uit de grond en deden en doen het goed. Garageformules konden floreren. Laat de bierbranche naar dit voorbeeld kijken. Grote automerken dachten dat ze de wereld in handen hadden, ze konden niet breken. Zij waren per slot van rekening dat grote merk. Die onafhankelijke autobedrijven konden toch helemaal niets? Die hadden niet de vergaande merkkennis en middelen die zij wel hadden. In de tussentijd lieten onafhankelijke autobedrijven perfect zien dat het daar in de wereld bij een emotieproduct niet om draait! Het gaat namelijk om vertrouwen bij de consument. Met een emotieproduct moet je zorgen dat je dichtbij de consument staat. Alleen dan kan je meer van jezelf laten zien en zorgen dat de inhoudelijke informatie en boodschap bij de consument overkomt!

Lees ook:Heineken weer olympisch bier
Lees ook:Heineken sluit wereldwijde marketingdeal met Facebook
Lees ook:Open brouwerijdagen Heineken trekt 7.000 bezoekers
Lees ook:Desperados in assortiment Alken-Maes
Lees ook:Bierkartel: ‘het vervolg’

5 reacties op “Olm – Heineken nog steeds talk to town

  1. peter

    Er is in de afgelopen paar jaar veel gebeurd in de bierwereld.
    Daar waar een aantal jaren geleden geen enkele plek was voor de “kleine” opkomende merken is er nu wel ruimte voor. Je ziet de pils huurbrouwerijen en de speciaalbrouwerijen nu opkomen. Deels door de goede prijs/kwaliteit verhouding en deels doordat de consument (en horecaondernemer) het grote en massale niet meer zien zitten. Want laten we eerlijk zijn de consument betaald in fles in de supermarkt ongeveer de helft van wat de horecaondernemer in fust betaald.
    Met bijna elk produkt is het zo dat als je er 1 besteld dat je meer betaald dan dat je er 1000 koopt. Alleen met bier is dit anders.
    En laat men nu niet met de smoes komen dat dit is vanwege de investeringen en onderhoud. Er zijn een groot aantal “goedkopere” merken die ook de investeringen en het onderhoud doen. En bij een aantal andere betaal je het zelf maar verdien je het dubbel en dwars terug. Maar deze branche verdient geen slecht imago. Deze branche bestaat niet uit criminelen. Natuurlijk zitten ze er tussen zoals in elke branche, maar daarom wordt er ook zo heftig gereageerd. Alleen heel jammer dat dit door vele van ons om “gezondheidreden” niet met onze eigen naam kan.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Fred Schiphorst

    De honden blaffen, de karavaan trekt door, dat lijkt me de beste omschrijving van de situatie. Ik vraag me af wie zich nog druk maakt om het geheel. Ik denk dan ook dat het met de imagoschade wel mee valt. De vete tussen Heineken en Olm was even interessant, maar is dat voor de meesten al lang niet meer. laten we er niet te veel woorden meer aan vuil maken. Als er werkelijk fraude is gepleegd neem ik aan dat er wel een strafrechtelijke vervolging van de fraudeurs zal komen en wie weet levert die bodemprocedure (als hij nog door gaat) wat op. Verder gaan allerlei brouwers die wel interessant zijn gewoon door met brouwen en maken van plannen. Laten we het daar over hebben. ik heb dit weekeinde wel interessantere dingen gehoord dan deze kwestie.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Blijkbaar is ie toch nog interessant genoeg om op te reageren ;-) . En wat die imagoschade betreft… daar twijfel ik aan. Als je helemaal in de branche zit kan je natuurlijk ook blind zijn voor wat daarbuiten gebeurt.

        /   Beantwoorden  / 
      1. Fred Schiphorst

        Ik twijfelde ook even of ik zou reageren, maar ik had even dus toch maar gedaan. Verder is het juist buiten de branche dat het verhaal al lang niet meer speelt. In die zin is je laatste opmerking wel terecht.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Fiona de Lange

          Fred, dit wordt een onsamenhangend verhaal ;-) . Ik reageerde op jouw posting over het bierimago en dat ‘t allemaal wel meevalt. Als bierliefhebbers beoordeel je vaak positiever een issue dan ‘t in werkelijkheid kan zijn. Voor mensen zonder kennis en inhoudelijke achtergrond is de mening vaak zwartwitter.

            /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.