Met name Belgische bierliefhebbers reageerden negatief op de introductie van het alcoholvrije Hoegaarden. Ondanks alle kritiek geeft woordvoerdster Annemieke Matthijssen van AB InBev aan dat de introductie succesvol is geweest. ”Binnen ons innovatieteam is er nu alle aandacht voor alcoholvrij bier.” Zelf hoop ik dat de brouwers vooral ook proberen over te brengen hoe bijzonder ‘t bier is in plaats van het ene na het andere biermarketing geweld de wereld in te slingeren.
Sinds Bavaria het alcoholvrije segment nieuw leven inblies is deze biervariant booming. Brouwer na brouwer volgde met een alcoholvrij pils, witbier en/of rosé. Inmiddels lijkt het allemaal vooral weer uit te draaien op een marketinggeweld voor dit segment. Diverse bierconcerns roepen de laatste maanden dat er weer aandacht moet komen voor het mooie en bijzondere van het product bier in plaats van alleen een sterke focus op de biermarketing. Vandaar dat ik dit ‘plaatje’ nu weer even opzet en herhaal.
Inmiddels beschikken we over een breed scala aan alcoholvrije bieren. Wellicht een goed idee om met diverse merken de associatie naar gezonde levensstijl te leggen en daarin niet alleen trainende dames en heren te tonen maar een stapje verder te gaan. Natuur, ingrediënten en brouwwijze?
Lees ook:Bavaria lanceert nieuw alcoholvrij bier 0.0% Gold
Lees ook:Bavaria 0.0% Wit wint FoodTopAward
Lees ook:Foodmagazine Marketing Award naar Bavaria
Lees ook:Bavaria zet alcoholvrij bier terug in schap tankstations
Lees ook:Daling Nederlandse bierconsumptie stagneert