“De bierindustrie moet veranderen”

De bierindustrie zit duidelijk in een dip. Met name in de VS krijgen bierconcerns harde klappen en vallen de verkoopcijfers voor het derde jaar op rij flink tegen. De bierindustrie is in sommige markten in paniek. Met man en macht worden allerlei redmiddels uitgeprobeerd om de markt weer nieuw leven in te blazen. Jim Long, CEO van MillerCoors, zegt dat de bierindustrie zelf de schuld heeft. De reden dat het zo slecht gaat? De oude manier van marketing werkt niet meer in deze tijd. Grappige en flauwe reclame’s hebben niet meer het effect dat ze hadden. Dit was een onderdeel van zijn verhaal tijdens de distributeurs bijeenkomst in Las Vegas afgelopen week.

Als volgend jaar de biercijfers opnieuw een daling van 2% laten zien dan betekent dit dat de verkoopcijfers teruggaan naar 10 jaar geleden. Het is belangrijk dat de marketing voor bier meer gebundeld wordt en dat bierconcerns zich gezamenlijk gaan inzetten voor het product bier.

In andere woorden, de bierindustrie moet samenwerken en mensen eraan herinneren dat er nog steeds bier te koop is. En dat deze keuze beter is dan de goedlopende sterkere dranken en wijnen. Misschien zoiets als een “Proost op bier!” campagne dat AB InBev een aantal jaar geleden probeerde de starten maar waar andere bierconcern toch niet op in wilde haken. Het is nu zeker de tijd om dit wel te doen!

De inzet van reclame zou anders moeten. De consument vraagt nu veel meer informatie over het bier zelf, wil weten wat ze drinkt en welke ervaring je hiervan krijgt. Goedkope grapjes passen niet meer in deze tijd. Het ambachtelijk bier redt het zonder grote campagnebudgetten maar realiseert veel groei. In social media en via buzz marketing communiceren zij veel over de smaak en aantrekkelijkheid van het product. Hier zit naar mijn idee een deel van de bevestiging van wat wel werkt. Heineken USA gaf aan de komende jaren meer de focus te leggen op het bier met de campagne ‘open your world’. Dat lijkt me een goed begin naar nieuwe marketing.

Bron: Adage.com

Lees ook:Craft bier industrie blijft groeien in de VS
Lees ook:Brouwers gebruiken social media voor merkbranding
Lees ook:Foodmagazine Marketing Award naar Bavaria
Lees ook:Nieuw Surinaams bier op komst
Lees ook:Heineken marketing slaat in V.S. niet aan

2 reacties op ““De bierindustrie moet veranderen”

  1. Fred Schiphorst

    Zou het verhaal niet veel simpeler liggen: Misschien is het gewoon de kwaliteit van de bieren die moet veranderen. Wie weet zijn er steeds meer Amerikanen die door hebben dat bier smaak kan hebben ook. Je kunt door middel van reclame slecht bier proberen te verkopen, maar mij lijkt het beter om gewoon goed bier te maken. Kun je altijd nog met een leuke campagne omgeven als je dat wilt…

      /   Beantwoorden  / 
    1. Alexander

      Zo van ook Amerikanen hebben genoeg van ‘f*cking close to water’?

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.