Marketing toolkit voor brouwerijen

We weten allemaal dat er de afgelopen maanden tientallen nieuwe brouwerijen als paddenstoelen uit de grond vlogen. Velen denken dan, net als vroeger, dat het brouwen van een goed bier voldoende is om te verkopen. Het is de basis en belangrijke stap naar een succesvolle brouwerij. Echter marketing en sales wordt met de groei en komst van veel nieuwe bieren essentieel. Dat beseffen ook steeds meer brouwerijen zich aangezien ik de laatste maanden toch heel wat mailtjes heb ontvangen met de vraag om te helpen. Daar heb ik nu iets op gevonden!

Een stoomcursus marketing-, PR en communicatie inclusief alle basisdocumenten die je nodig hebt om vervolgens de marketing zelf op te pakken. Ook ik begrijp dat bij zo’n kleine brouwerij weinig geldmiddelen zijn om veel te investeren. Echter ‘t besef moet wel ontstaan dat het belangrijk is om hierin op minimale schaal te investeren.

Alhoewel ik overtuigd ben dat je straks enorm blij zult zijn als je deze workshop hebt gevolgd en je bovendien alle basisdocumenten op cd meekrijgt inclusief de lokale perscontacten, wil ik vooral brouwerijen tot nadenken zetten dat ze er echt iets mee moeten. Daar is dit initiatief en het vervaardigen van een toolkit vooral mee begonnen. Het bier en de biercultuur groter brengen en brouwerijen daarbij kunnen helpen. Zorgen dat we het water waarin we allemaal vissen groter maken en er steeds meer consumenten bekend worden met lokale en regionale brouwerijen.

Het op constructieve wijze lanceren van een nieuw bier of leuke ontwikkeling bij de brouwerij resulteert in bekendheid en verkoop. Kijk maar naar voorbeelden zoals Brouwerij de Natte Gijt of Brouwerij De Witte Leeuw. Ik vind het leuk om je op 24 januari 2012 te ontmoeten maar ben net zo blij als je als brouwerij nadenkt en stappen zet om met persberichten, flyers, nieuwsbrieven en social media aan de slag te gaan. En nee veel tijd hoeft ‘t niet te kosten als ‘t via een vast stappenplan wordt ingevuld. Dan creëer je een sneeuwbaleffect! Kijk hier voor meer informatie.

Lees ook:Biobier dé nieuwe trend?
Lees ook:AB InBev investeert verder in Azië
Lees ook:Marketing van bier moet veel beter!
Lees ook:Bierbrouwers gaan nu investeren
Lees ook:Nieuwe Marketing Directeur bij Heineken

Eén reactie op “Marketing toolkit voor brouwerijen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.