Voorzitter Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), gaat zich keihard inzetten om de wurgcontracten tussen bierbrouwers en cafés tot de verleden tijd te laten behoren. Daardoor kan de prijs van een bier in het café flink dalen doordat weer gewone marktwerking ontstaat in de cafés.
Tijdens de presentatie van de vakbeurs Horecava 2012 geeft de voorman aan niet te rusten voordat de wurgcontracten de wereld uit zijn. Met het vorige week verschenen rapport van het Economisch Instituut Midden en Kleinbedrijf (EIM) is de koepelorganisatie naar de NMa, Minister Verhagen (Economische Zaken), de Tweede Kamer en de Europese Commissie in Brussel gestapt. De kartelwaakhond heeft aangegeven buitengewoon geïnteresseerd te zijn.
Volgens KHN blijkt uit het rapport duidelijk dat de concurrentiewet wordt overschreden. Een kartel is namelijk toegestaan als dit voordelen voor de consument oplevert of zorgt voor economische vooruitgang. De huidige biercontracten tussen pachter en de brouwer, waarbij alleen het bier van de brouwerij mag worden afgenomen, is eerder het tegendeel het geval.
Heineken zet deur open
Voorzitter Van der Grinten geeft aan dat er vooruitgang in zit. Er zijn al gesprekken gevoerd met Heineken die positief zijn verlopen. Woordvoerder Hans-Sjouke Koopal geeft aan dat de firma ook af wil van deze contracten. Ze durft de concurrentie wel aan. Tegelijkertijd verkondigt Koopal dat nog niet alle brouwerijen er klaar voor zijn hun eigen kroegen los te laten.
Ik ben erg benieuwd hoe lang het gaat duren voordat contracten eindelijk worden losgelaten en het naast pils op grote schaal ook veel makkelijker wordt andere speciale bieren op de tap te zetten.
Lees ook:Heineken wil af van bankiersrol
Lees ook:Heineken stopt partnerschap met KHN
Lees ook:Heineken schrapt 70 banen
Lees ook:KHN: Heineken intimideert cafébazen
Lees ook:Europese bierindustrie belangrijk voor economie
Positief verlopen gesprekken. Een andere uitdrukking voor “we hebben geen barst bereikt”. Of komt Heineken binnenkort met een stappenplan waarbij ze aangeven wanneer ze welke stap gaan nemen om van die contracten af te komen.
Een heel andere zaak: die contracten hangen vaak samen met de rol die brouwerijen hebben als financier van de Horeca. Is daar een alternatief voor?
Tenslotte kan wie dat wil natuurlijk ook nog de petitie tekenen tegen de verhoging van de bierprijzen. Staat nu online!
en hier de link:
http://petities.nl/petitie/ja-ik-ben-tegen-de-verhoging-van-de-bierprijzen-met-5-10-in-2012
Inderdaad Fred—Wie gaat bijvoorbeeld een ton investering op de aankleding van een horecapand betalen? De banken? Haha—die hebben hun eigen sores op dit moment Of toch maar de kroegbaas uit eigen zak?—LOL. Ik weet wat: We halen geldschieters naar binnen die hun geld willen witwassen (lees witteboord criminelen). Wat zal het goed gaan met de Horeca dan.Maar ja—dat willen de mensen, gezien die PINT link.
Ik bel Italie wel—daar zitten de specialisten op dat gebied
Wat PINT wil is transparantie. Niet het geteut dat de grondstofprijzen zijn gestegen en dus de bierprijs met 10% – 15% omhoog moet. Laten de brouwers maar eens laten zien hoe hun prijzen zijn opgebouwd.
Laten brouwers maar eens vertellen waarom ze aan de supermarkten zoveel goedkoper leveren dan aan de horeca en de verkoopprijzen van bier in supermarkten lager liggen dan de in koopprijs in de horeca. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de grote brouwerijen een prijzenoorlog in de supermarkten ontketenen over de ruggen van de horeca die dat dan weer aan de consument mag doorbelasten. En daar moet maar eens een eind aan komen. Duizenden bierconsumenten hebbend at al ondersteund door hun handtekening te zetten onder de petitie op het Bockbierfestival, hopelijk komen er nog eens duizenden bij via de online petitie.
Kort antwoord: de prijzen in de supermarkten worden door de ketenzs ZELF bepaald. Zelfs tegen kostprijs verkopen ze bier.
En het is ook zo—als je 10TV’s koopt is je korting vele malen hoger dan als je 1TV koopt. Als je op voorhand al 120 TV’s (10 per maand besteld) zonder dat je weet of deze worden verkocht wordt de korting nog spannender. Hetzelfde geldt in de horeca.
Als je precies wil weten hoe het zit moet je echter mij niet hebben. Ik ben maar een ingenieur.
Oh ja—en je indruk is DUS verkeerd.
Je petitie slaat kant nog wal.
Ik zou ook een petitie tekenen, om bv de gezondheidszorg de helft goedkoper te maken. Echter het is een een illusie dat dat gaat gebeuren, met de vergrijzing enzo.
En nog iets taalkundigs: het bier kan goedkoper, of de bierprijs kan lager
Goede inderdaad
Brouwersromannetje:P
Het was een mooie herfstdag.
Lodewijk gaat samen met een leuke vrouw en hij besluit te verhuizen naar haar appartementje—nee beter—Ze gaan eerst haar appartementje opknappen. Ze wil ook een jacuzzi. Vooruit dan maar denkt Lodewijk: de liefde is deze keer ECHT, hij weet het zeker !
Of Lodewijk even kan voorschieten—zij zit krap bij kas. Natuurlijk, schatje van me.
Weken van Lodewijks geld en KOSTBARE vrije tijd wordt in het opknappen van het liefdesnestje gestoken. Er worden ook maar meteen meubeltjes samen zorgvuldig uitgezogd. Zo kan ze haar vorige vriend beter vergeten.
Eindelijk, zaterdag zullen ze er in trekken. Lodewijk kan niet wachten en ze gaan het samen vieren op vrijdagavond.
Gezellig.
Vrijdagavond, bij het stappen zegt zij tegen Lodewijk. Bedankt he menneke–ge het goed gewerkt. Oh ja, ik wil je aan Aart voorstellen. Ik heb hem maar de sleutel van ons appartementje gegeven . Hij is namelijk een zeer gezellige jongen en ik trek liever met hem erin. Lodewijk protesteert nog. En mijn geld dan?
Zij: Welk geld? Hedde gij da zwart op wit?
Ik heb de sleutels—dus het appartementje is van mij
Prettig weekend Lodewijk
Geen eens een reactie op gezocht?—-hmmmmm.
De waarheid kan soms hard aankomen.
bAVkito ik hoef van jou niet te weten hoe het precies zit, maar vind dat de brouwers openheid van zaken moeten geven. Dan hoef ik niet te speculeren en jij hoeft dat ook niet. Maar de brouwers verschuilen zich blijkbaar liever. dan moet je niet vreemd op kijken dat mensen zelf gaan invullen. Als ik dat doe is dat waarschijnlijk niet zo interessant. Als de media het op gaan pakken wordt het anders.
Maar goed ergens krijg ik het idee dat het verschil tussen jou en mij is dat ik kijk vanuit consumentenoogpunt en jij blijkbaar meer vanuit het standpunt van de brouwers.
Klopt—terwijl mijn salaris daar niet beter van wordt. Alleen ik ben ervan overtuigd dat Bavaria de boel niet belazerd en ik sta vierkant achter/voor en op de brouwerij.
Dan kunnen ze dus rustig transparant zijn. Ze hebben niets te verbergen. laat ze het goede voorbeeld geven en inzicht geven in hun prijsopbouw! Kan toch geen probleem zijn? Ik laat me graag overtuigen door een dergelijke actie!
Wacht af en verwonder je. Je gaat je nog verbazen. Het is overigens niet “mijn site”. Ik heb die petitie niet opgezet, steun haar alleen maar, ala actief PINT lid. En er is meer dan alleen internet…
Succes, nogmaals—maar je hoeft je voor mij niet te bewijzen
Ik zou zeggen: spendeer er een mail aan
Is niet effectief. Beter is het om zoiets gesteund doro enige duizenden handtekeningen te doen. ook Bavaria zal de resultaten van de PINT actie zeker onder ogen krijgen en hun reactie daarop zal duidelijk maken hoe ze in de wedstrijd zitten. Hte zal allemala vanzelf wel blijken!
Ik tel er maar enekele tientallen anders op je site
De hele horeca heeft het toch met de invoering van euro verpest met de prijzen. Zorg eerst maar eens dat, dat teruggedraaid wordt, en komen de omzetten vanzelf wel.
Groetjes
Lang niet alle cafés hebben de EURO aangepakt om de prijzen drastisch te verhogen, maar dat is inderdaad gebeurd. Ook op dat punt zou transparantie heel erg welkom zijn. Uiteindelijk is de vraag waarom een biertje kost wat het kost. daarover zou meer openheid moeten bestaan.
Bier hoeft incl. financiering niet meer te kosten dan € 150,- per hekto. Of 75 euro per fust van 50 liter. Je kunt het nog goedkoper leveren maar dan moet je ook niet teveel investeren. Over het algemeen praten we over een tapinstallatie en buitenreclame van gemiddeld 3500 tot 5000 euro en een lening die toch terugbetaald wordt. Natuurlijk heb je daar een contract voor nodig. Je kunt eisen dat iemand zijn nek in de strop legt voor 5 jaar. En daarna pas weg kan. Je kunt ook zeggen: we schrijven af in 5 jaar en als je eerder weg wil kan dat maar dan betaal jij of de nieuwe brouwerij het nog niet afgeschreven bedrag terug. En laten we niet zeggen dat je voor deze bierprijs geen goede kwaliteit kan leveren want we weten allemaal dat dit makkelijk kan. Zonder investering kun je voor net geen 60 euro een goed kwaliteit bier leveren. Alleen dan kun je niet zoveel reclame maken op tv en de consument flesjes leveren voor een veel te lage prijs.
Nar ik begrepen heb is het werkelijke verhaal : je mag weg, maar ook aan het eind van het contract betaalt een nieuwe brouwerij de volledige nieuwprijs terug. Dus niets afschrijven. Is me al weer enige tijd geleden bevestigd door een medewerker van een grote brouwerij. maart ook hier geldt: wie weet zijn er redenen, maar wees daar dan transparant over. Verde rbevestig je aardig wat ook het gevoel van PINT is: dat die bierprijs niet alleen bepaald wordt door de grondstofprijzen, maar ook door andere zaken als reclame etc. Daarom kun je ook de nodige vraagtekens zetten bij die prijsverhoging als gevolg van de mislukte graanoogst. En dat is nu net de kern van de petitie, die je nog steeds kunt tekenen overigens.
Fred, dit verhaal klopt terdele. Alle grote brouwerijen hebben een afspraak samen waarin voor nieuwwaarde overgenomen worden. Voor andere brouwerijen wordt meestal in 10 jaar afgeschreven. Als de andere brouwerij wat “lastig” wordt voor het grote merk moet je er vaak duur aan en is nieuw vaak goedkoper. In alle gevallen kun je bij het einde van het contract de oude installatie gewoon laten verwijderen. In sommige contracten staat zelfs dat de installatie na 5 of 10 jaar eigendom is van de horecaondernemer. Ga inderdaad niet van grote naar de volgende grote brouwerij. Want dan ben je het haasje.
Goed verhaal Peter. Inderdaad een brouwerij kan goedkoper leveren, maar dit gaat DAN ALTIJD ten koste van kwaliteit. Want geen investeringen betekent een installatie die gedoemd is eens de geest te geven. Brouwerij de Kroon (Oirschot) was hierbij een goed voorbeeld—op een gegeven moment vond zelfs de stamgast het bier niet meer te zuipen: Oorzaak—verouderde installatie’s en toenemende infectiebronnen, door gebrek aan investeringen EN controle’s.
(Gelukkig werd er in het merk ge-her-investeerd door een brouwer uit het zuiden des lands)
Als iedereen een goedkoper biertje wil gaan we terug naar de Middeleeuwen–als er maar alcohol inzit wordt dan de stelregel. Kwaliteit is een bijzaak?
Fred werkt hier onbewust aan mee Ach ja, wat maakt het me uit.
Bavkito, een oude installatie kan inderdaad ten koste van de kwaliteit gaan. Heel vaak kun je met vervanging van het leidingwerk dit goed verhelpen. Als er op tijd een bierwacht komt en de leidingen worden ‘s nachts op water gezet kun je jaren met je leidingen doen. De kosten voor vervangen vallen op zich wel mee. Maar alles valt of staat met onderhoud. Wat dat betreft doet bavaria dat heel goed met een jaarlijkse inspectie. Maar voor de bedragen die ik hier boven noemde kun je heel goed bier verkopen en de kwaliteit bewaken. Verwacht alleen niet dat je veel geld over de balk kan gooien. Het rekensommetje is niet moeilijk. Je weet wat bier kost. Je weet wat transport kost. En je weet wat je gemiddeld bij een klant aan een installatie kwijt ben. Zorg dat je investeert in verhouding tot de opbrengst van een klant. Iemand die 50 ltr in de week verkoopt kan geen installatie met gouden kranen krijgen.
Jij praat over DN10 leidinkjes en slangetjes.
Ik heb het over de bron, welke ik BEWAAK
Bavaria heeft gewoon die brouwerij gesloten.
Klopt Alexander. Bavaria heeft geen zak gedaan om de brouwerij op te knappen. Gewoon weer een merk erbij en sluiten die handel.
Een terminale patient is niet op te lappen—helaas—net zoals het echte leven Ton
helemaal mee eens bAVkito, maar toch jammer….
En nu zit Oirschots bier in de tent. Waarmee het ‘terminale patient kan je niet oplappen’ weer ontkracht wordt. Bavaria had zich met die actie niet echt een “positieve indruk” achtergelaten.
Leg me uit hoe ik er aan meer werk door om transparantie te vragen? hoe zorgt openheid en duidelijkheid over prijsopbouw voor een terug gang naar de middeleeuwen? Die openheid geeft brouwers juist de mogelijkheid om te laten zien waarom de prijs die ze voor bier vragen aan horecagelegenheden gerechtvaardigd is.
Ik ben helemaal voor openheid en transparantie. Anderzijds is ‘t helaas nog wel zo dat brouwers elkaar de tent uit vechten, ten koste van alles. Dus als straks alles openlicht vraag ik me af of we er nu echt iets mee op schieten…
KHN concludeert juist dat brouwers elkaar helemaal niet de tent uit verchten, maar juist aan kartelvorming doen. Metb transparantie schieten we in elk geval op dat we als consument zicht hebben op de manier waarop brouwers tot hun prijzen komen en dus ook kunnen beoordelen of een 10% – 15% verhoging van de prijzen gerechtvaardigd is. Nu moeten we ze maar op hun mooie ogen geloven.
Begrijp je punt maar ‘t ligt er maar aan hoe je ‘t bekijkt. Er wordt namelijk wel geprobeerd om café’s over te halen op een ander biermerk over te stappen. En daarbij gaat men steeds verder…. zeker als ‘t een goede plek is.
Ik snap eigenlijk ook niet waarom ik me hier druk maak. Misschien de naiviteit dat me opwindt? Wie zal het zeggen. Het lijkt me beter dat je de mensen uit je eigen regio te woord gaat staan. Net zo makkelijk.
Je vraagt niet om openheid Fred. Je wil alleen korting—terwijl ik probeer uit te leggen waarom dat niet mogelijk is. Er wordt slecht gelezen vind ik.
En even naar Alexander. Kroon stond op instorten en de werkzaamheden zijn voortgezet bij LaTrappe–die ook met hetzelfde probleem zat als Kroon.. Als je weet hoevel geld daarin gestoken is, dan zal Fred misschien ook z’n antwoord hebben.
Niet om het 1 of ander, als het _echt_ op instorten zou staan, waarom zit er dan nu weer een brouwer in? (saillant: dezelfde meneer kroon trouwens)
En begin aub niet over kartelvorming. Je lijkt Interbrew wel.
Ik weet niet waar je dat verhaal over die korting vandaan haalt, maar ik betaal als consuemnt altijd gewoon de volle prijs voor mijn biertje en betaal graag wat meer voor kwaliteit. Als ik zeg dat ik openheid wil, dan wil ik openheid. Als ik korting zou willen, dan zou ik dat wel zeggen. dat is het voordeel: ik heb geen enkele financiële band met de biererweld, behalva dan dat een deel van mijn geld er heen gaat. Maar ik maak wel deel uit van een vereniging die de belangen van de consument in de gaten houdt. En daarom die vraag op transparantie. Bavaria schijnt die gewoon te willen bieden, dat schreef je laatst. Dan kan daar toch geen bezwaar tegen zijn?
Wat LEES je toch slecht Fred en verdraai m’n woorden niet!!. Ik ben hier klaar mee nu.
En nog een hint, niet door mij geschreven, maar gewoon door 1 simpel zoekwoord op google.
http://www.goedkoopbier.nl/nieuws/Mislukte_gerstoogst_in_Oekraine_Bier_duurder_of_slechtere_kwaliteit
Mensen zouden dat vaker moeten doen, voordat ze ondoordachte acties op touw gaan zetten.
Ik weet ook een actie. Allemaal meer bier drinken —dan gaat de prijs vanzelf naar beneden
een bericht van de wall street journal gebruiken over de bierprijzen in nederland die niet met oekrains gerst wordt gemaakt. Nu even serieus aub.
Uit hetv stuk in Wall Stree Journal haal ik in elk geval dat de grondstofprijzen geen 10% – 15% stijgen, dus die grondstofprijzen kunnen niet de verklaring voor de voorgenomen prijsverhoging zijn. Dank dat je me even op dat stuk gewezen hebt.
Verder is meer bier drinken juist slecht voor de prijzen, want dan worden de grondstoffen nog veel duurder. Minder drinken, zodat de vraag af gaat nemen is dus het parool. Als dat verhaal over die mislukte oogst klopt tenminste.
Weet je wat een hint is? Dat is geen antwoord.
Tjonge jonge—nu ben ik ECHT klaar hier.
Succes met je actie.
Alles nalezend vind ik het wel hylarisch. Gezien de locatie van Fred en zijn PINT(EN) ben ik onbewust de horeca van Heineken en Amstel aan het verdedigen.HAHA, het kan verkeren ja.
Bedoelde Fred dat nu met kartelvorming? LOOOOOOOL
Hier ga ik het weekend nog over grinniken, onder het genot van een lekker Bavje.
Prettig weekend allemaal.
Fiona:
Natuurlijk proberen brouwers wel cafés van elkaar weg te kapen. Naar aan de andere kant vermoed KHN in elk geval dat ze wel degelijk prijsafspraken maken en heeft de kartelwaakhond van de EC daar blijkbaar ook warme belangstelling voor. Blijkbaar vechten ze elkaar dus enerzijd de tent uit ensluiten ze anderszins onderling deals. Of dat allemaal waar blijkt te zijn is natuurlijk afwachten, maar het bevestigt wel dat het allemaal wat onduidelijk is rond die bierprijzen. Als we die onduidelijkheid een beetje weg kunnen nemen zijn we op de goede weg. Nog beter zou natuurlijk zijn als de consument zich het allemaal niet liet aanleunen.
Heren, even een eenvoudige rekensom. De lokale supermarkt bied Heineken aan voor 9 euro per krat. Dit is 8 liter en dus € 1,13 per liter. Een fust heineken 50 ltr kost brutto € 118,- ex btw en is € 140,42 per fust in de btw en dus € 2,81 per liter.
Nogmaals op een rijtje € 1,13 voor de consument en voor de horecaondernemer € 2,81. Dit is een verschil van € 1,68 per liter.
Als de shell dit aan de pomp zou doen met brandstof staat heel nederland op zijn kop. Dit heeft niets te maken met de kwaliteit van de brouwerij, achterstallig onderhoud of niet. Dit is puur prijsbeleid. Deze rekensom is voor elke horecaondernemer te maken. En elke horecaondernemer houdt zelf de pen vast waarmee hij zonder het pistool op zijn hoofd mee tekent. Of dat verstandig is is een heel ander verhaal. Voor rond de € 1,50 per liter is een kwalitatief goed bier met tapinstallatie, buitenreclame, bierviltjes, glaswerk, enz te koop zonder wurgcontracten.
De exacte getallen kende ik niet, dank daarvoor. Maar het idee was me bekend. De reden is niet, zoals gesuggereerd, dat supermarkten bier met verlies verkopen. De reden is dat met name de supermarktketens lage prijzen afdwingen, op straffe van een slechte of helemaal geen plaats in de schappen. wil een brouwer in de thuismarkt iets klaar spelen moeten ze dus lage prijzen berekenen. In de horeca ligt het, met name als een cafébaas een lening van de brouwerij heeft, anders: daar heeft de ondernemer het maar te slikken. In feite is niet hij als klant koning, maar de leverancier.
Sorry, foutje in de tekst. Heren en dames. excuses.
Een plek in de schappen van de grote supermarkten koopt je. Je koopt/huurt een plek op de bovenste plank, ooghoogte, of op de hoogte van mijn grote teen. Op de kop van een schap is het duurst. Je mag dan mee in de reclameaktie’s. Verkoop in de supermarkt is dus duur. je winst is heel marginaal. Maar het is giga voor je naamsbekendheid.
Samen met wat sponsorcontracten voor sportclub en de horecaondernemer is de klos.