PINT wil verplichte bieropleiding voor cafés

Volgens bierconsumentenvereniging PINT hebben de café-eigenaar en zijn personeel maar weinig kennis van bier. Waar blijkt dit dan uit? Zelf heb ik overigens ook veel slechte ervaringen waardoor ik dit onderbuikgevoel wel kan bevestigen. Echter naar mijn idee weet de café-eigenaar vaak wel redelijk goed hoe ‘t zit, alleen wordt het personeel en dan met name studenten en goedkope medewerkers niet over bier bijgepraat. Niet vreemd natuurlijk als de marges in cafés zo ontzettend onder druk staan. Bierconsumentenvereniging PINT pleit voor een verplichte bieropleiding in de cafébranche.

Mijn vraag zou eerder zijn: hoe gaat de ondernemer ervoor zorgen dat zijn of haar personeel de informatie en kennis over bier ook doorgespeeld krijgt? En dan met name richting de parttime medewerkers en invalskrachten? Daar zit een behoorlijk pijnpunt als ik naar mijn ervaringen kijk.

Jeroen Carol-Visser, Voorzitter PINT zegt het volgende: “Het is niet zo verwonderlijk dat de kennis van het product bier maar beperkt is. Er is nauwelijks opleiding vereist voor een café-eigenaar. Alleen de cursus sociale hygiëne is verplicht. Verder zijn er wel horecaopleidingen, maar deze zijn vrijwillig en daarbij komt het bier slechts beperkt aan de orde.”

Voor mij blijft ‘t vreemd als er iemand in de horeca werkt die geen basiskennis heeft van het product dat hij of zij verkoopt. Hoe kan je nu iets verkopen waar je niets vanaf weet. Het is toch ook vreemd als je in een groentewinkel werkt en niet weet wat een paprika is? Dat schept geen vertrouwen waardoor de klanten zeker niet meer terugkomen.

Bron: Pint.nl 

Lees ook:De teleurstelling van een bierdrinker
Lees ook:Brouwerij Emelisse scoort in de VS
Lees ook:Wie wint de Gouden PINT in 2011?
Lees ook:Grolsch pakt drinkend personeel hard aan
Lees ook:19-1-2014: Winterbierfestival Gouda

9 reacties op “PINT wil verplichte bieropleiding voor cafés

  1. bAVkito

    De Bavaria Bier Academy bestaat al enkele jaren. Snap je?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fiona de Lange

      Helaas haalt dat ook niet altijd wat uit. Ook in Bavaria cafés heb ik meegemaakt dat er personeel rondliep die er niets van begreep. Zoals ik al zei…. ik denk dat ‘t vooral ook bij de ondernemer ligt die zijn / haar personeel goed moet informeren.

        /   Beantwoorden  / 
      1. bAVkito

        Klopt. Ze moeten die vakantiewerkers verbieden of anders—een cursusje van tevoren geven (wil geen ruzie met de schooljeugd hier–lol)

          /   Beantwoorden  / 
    1. Fred Schiphorst

      Voor een groot deel op andere zaken dan bierkennis gericht en dan nogal eenzijdig op bavaria. Niet wat PINT bedoelt schat ik in. Zouden ze op die opleiding vertellen waar5om je niet standaard een citroenschijf uin witbier moet pleuren? Ik vraag het me af.

        /   Beantwoorden  / 
      1. bAVkito

        Ja. Dat omvat de OPLEIDING ook.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Alexander

          Dat je een citroenschijf in wtibier moet gooien?

            /   Beantwoorden  / 
  2. fer

    Verkoopt men in een cafe alleen bier ? Verkoopt men bier alleen in een cafe ?. Waarom nou weer direct beginnen met een verplichte opleiding ?
    Is het niet zinvoller om goede campagne te voeren waardoor niet alleen cafe eigenaren maar ook (en vooral vind ik) restaurant eigenaren , geïnteresseerd horeca personeel en ook de consument meer komt te weten over bier ? Vooral in een cafe bestaat de grootste omzet nog steeds uit pils, waarop toch , door de groet hoop, de meeste winst te behalen is. Zolang de consument niet expliciet vraagt (en eist) om ander bier dan pils, zal dit zeker niet veranderen. Dus is een verplichte cursus voor cafe bezoekers mogelijk een beter initiatief .

      /   Beantwoorden  / 
    1. Fred Schiphorst

      Dan toch even een misverstand weg nemen. ook Pils wordt in de horeca met enige regelmaat mishandeld. De gedachte achter die bieropleiding is de ondernemers meer kennis van bier te laten opdoen of dat nu pils is of ander bier. Verder ben ik het met je eens dat een goede campagne om mensen meer bewust te maken van bier. Bijvoorbeeld tegen die citroen die je bijna automatisch in je witbier krijgt “Witbier met citroen? Laten we dat vooral niet doen!” Of zo iets. Als de druk van de klant komt zal een ondernemer zich daar wel naar moeten voegen. Lijkt mij persoonlijk zinvoller dan weer een verplichting in dit toch al over geregelde land.

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.