Stop de discussie over prijsstijgingen

Analisten hadden een minder positieve cijferlijst verwacht, echter Heineken noteert over 2011 toch een toename in winst en omzet. Tegelijkertijd, ik snap de tactiek, staat onderin het bericht dat de bierprijzen van Heineken wereldwijd gaan stijgen. Helaas voor ‘t bierconcern zijn al veel bierconsumenten op dit nieuws gedoken. Best zonde om dit samen in één bericht naar buiten te brengen aangezien het niet vreemd is dat men zo een link legt tussen de goede omzet en winst en de hogere prijs die de consument dus betaalt.

Natuurlijk worden de hogere grondstofkosten aan de consument doorberekend echter hoeveel dit is en wat redelijk is, is onbekend. Als ‘t om prijsverhogingen gaat staat iedereen direct op zijn of haar achterste benen. Eerlijk gezegd ben ik dat gedoe en die discussie over die prijsstijgingen een beetje moe. Zou prettig zijn als er een brouwer opstaat met een cijfermatige toelichting, zijn we daar direct vanaf. Bovendien wordt de ‘prijsverhoging of geen prijsverhoging’ dan tenminste ook niet meer als marketingitem gebruikt en kunnen we weer praten over het mooie product zelf, bier.

Cijfers
Het bierconcern heeft in alle regio’s meer bier verkocht en natuurlijk het meeste in de opkomende economieën: Afrika, Latijns-Amerika en Azië. Heineken verkocht 213,9 miljoen hectoliter bier, 11 procent meer dan in 2010. De omzet ging met 6,1 procent omhoog tot 17,12 miljard euro.

Bron: NRC

Lees ook:Besparingen brengt Heineken naar winst
Lees ook:Heineken zakt in verkoop verder weg
Lees ook:Winst Duvel zet niet verder door
Lees ook:Omzetstijging bij AB InBev
Lees ook:Omzet SABMiller stijgt, Foster’s daalt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.