Heineken online in de problemen

In 2008 kwam het bericht naar buiten toe dat een lokale Heineken brouwerij in Portugal, Central Cervejas, hondengevechten sponsorde. Je kunt je natuurlijk nog afvragen of dit bericht niet gewoon onrechtmatig geplaatst is, vandaag ofzo. Diverse doorkliks leren namelijk dat er niets meer online staat. Vervolgens gaat ruim 3,5 jaar later een foto de wereld in waarop Heineken vlaggen naast een hondenvechtwedstrijd te zien zijn. Als ‘t echt zo zou zijn waarom dan 3,5 jaar later na dato pas de ophef? Een vreemd verhaal. 

Volgens mij wil een Carlsberg bierdrinker graag Heineken pijn doen. Al de hele dag wordt in het online oerwoud door Heineken Internationaal onderzocht wie dit nieuws en de foto de wereld in heeft gebracht. Natuurlijk is de kracht van sociale media tegenover drie jaar geleden enorm geworden. Het zou natuurlijk kunnen dat ‘t daarom nu pas op zo’n grote schaal naar buiten komt.

Die portugese brouwer heeft zich destijds niet beseft waar hij aan begonnen was, sponsoring is snel gestopt en vervolgens is er daarna weinig aandacht meer voor geweest. De zaak was afgedaan. Nu pikt iemand ’t op en ineens staat ‘t overal op ieders netvlies, maar dan wel door een foto die effe ‘geshopt’ is. Oftewel niet echt. Maar waarom zou Heineken of een lokale brouwer onder de vlag van Heineken überhaupt ooit op het idee komen om hondengevechten te sponsoren? Dus een Hoax.

Heineken keurt het in ieder geval volledig af, neemt er afstand van en vindt dit verschrikkelijk, aldus een woordvoerder. ”We zouden ons biermerk nooit aan dergelijke, gruwelijke activiteiten verbinden”. Momenteel wordt druk onderzocht waar het bericht en met name de foto vandaan komt. Er bestaat in ieder geval sterk het vermoeden dat de foto gemanipuleerd is aangezien de vlaggen in spiegelbeeld staan.

Eén van de berichtposters van de foto die duidelijk iets met vechthonden heeft steunt een NFL speler, ene Mike Vick die in 2008 naar de gevangenis moest. Dit nare verhaal kan twee kanten op: of iets uit ’t verleden is door een niet-Heineken liefhebber nu aangedikt met een vreselijk slecht gefabriceerde foto of het hele verhaal is gewoon helemaal niet waar en compleet in scene gezet. Eén ding is zeker de kracht van internet en dan met name social media is maar weer voor eens en altijd goed zichtbaar! Dit verhaal krijgt ongetwijfeld een vervolg.

Lees ook:Poperinge krijgt nieuw hopmuseum
Lees ook:Heineken op de vingers getikt
Lees ook:Slachtoffer Heineken lanceert website
Lees ook:Stop de discussie over prijsstijgingen
Lees ook:Bier kerstcadeaus: waar vind je die?

5 reacties op “Heineken online in de problemen

  1. aad marijnen

    ik heb alles ingevuld maar begrijp niet wat er met spam verificatie bedoeld wordt dus kan niet registreren

      /   Beantwoorden  / 
  2. Stijn Boonen

    Ach zo, jullie sponseren dus geen dierengevechten? Kan u me dit dan even uitleggen? http://www.youtube.com/watch?v=wvFuWWal78A
    Goed, het zijn geen honden maar de mentaliteit van jullie bedrijf spreekt boekdelen.
    Gelukkig smaakt Heineken naar afwaswater en zal ik niets missen door te zeggen dat ik dit barbaars merk nooit zal kopen.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Frans Ruiter

    Tja, er zijn wel meer zaken waar je vraagtekens bij kunt zetten. Waarom gaat de de koning en erevoorzitter van het Wereld Natuur Fonds van Spanje op olifantenjacht?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Simon

      Vrouwenjacht!

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.