PINT: ‘Stop met stunten bier’

Een statement waarmee ik het compleet eens kan zijn: stop met het stunten met bierprijzen in de supermarkt. Wekelijks stel ik een bieractie top drie samen waarin ik geen aanbiedingen boven de 25% opneem. Ik heb overigens wel het idee dat de percentages aan kortingen die op bier worden gegeven momenteel teruglopen. Bierconsumentenvereniging PINT roept Politiek Den Haag op om een wettelijke minimum verkoopprijs op bier in te voeren.

Veel supermarkten gebruiken bier om klanten de winkel in te krijgen met reclameacties met een hoog kortingspercentage tot gevolg. Daarbij is een korting tussen de 20 en 50 procent geen uitzondering.

Jeroen Carol-Visser, voorzitter van PINT: “Bier is een kwaliteitsproduct. Door het stunten met bierprijzen wordt de kwaliteit en variëteit volledig ondergeschikt gemaakt aan de kwantiteit. Supermarkten en vooral de grote pilsbrouwerijen houden elkaar in een wurggreep. Wij zijn een voorstander van een verbod op verkoop van alcoholhoudende dranken beneden de inkoopprijs of productieprijs of tegen een zo lage prijs dat horeca, slijterijen en kleine brouwerijen in een onmogelijke positie worden gebracht.”

Schatkist
“Voordat de anti-alcohol-lobby met ons idee op de loop gaat, wijs ik er op dat het niet onze bedoeling is dat deze maatregel de portemonnee van de overheid gaat spekken door middel van accijnsverhogingen. Wij streven naar een liberale markt met de broodnodige  bescherming van de onderkant van de markt. Net zoals in Engeland het geval is”, aldus Carol-Visser.

Minimumprijs
Hoeveel moet die minimumprijs dan zijn?  Jeroen Carol-Visser: “Dat is natuurlijk een lastige vraag, waar niet zo één, twee, drie een antwoord op te geven is. Voor een kratje bier betaal je in de supermarkt tussen de € 11,00 en €15,00. Dan praat je over een prijs tussen de € 1,50 en € 2,00 per liter. Let wel, dit zijn de prijzen voordat de supermarkten beginnen te stunten. Een minimumprijs van € 1,50 per liter lijkt dus acceptabel.”

Een goede zaak om hiervoor aandacht voor te vragen maar of Politiek Den Haag hier nu op zit te wachten? Ik zal alweer in het principe-akkoord dat ze de accijnzen op alcoholhoudende dranken gaan verhogen.

Lees ook:PINT houdt bierprijzen scherp in de gaten
Lees ook:Bier.blog.nl genomineerd voor PINT bierprijzen
Lees ook:Familiebrouwers winnen gouden PINT
Lees ook:24-05-’13: PINT Symposium ‘Bewust Bier’
Lees ook:Maak jij je zorgen om Grolsch?

2 reacties op “PINT: ‘Stop met stunten bier’

  1. André

    Bier is inderdaad een kwaliteitsproduct, maar het stunten gebeurd over het algemeen met pilseners van de grotere merken. Dit bier is mijns inziens minder een kwaliteitsproduct en meer een massaproduct. Deze pilseners worden op evenementen schaamteloos in plastic bekertjes geschonken, ook in ‘officiële’ tenten van brouwers.. alsof je naar een 3 sterren restaurant gaat en daar een luxe gebakken biefstuk van een plasic bord gaat eten.
    Met massaproducten wordt door supermarkten nou eenmaal gestunt. De coca-cola is altijd wel ergens in de reclame, vlees heb je in kiloknallers en ook een pilsener is altijd wel ergens in de reclame.
    Mensen maken zelf de keuze of ze gaan voor een krat pils, en zo ja: welke krat. Bij pils maakt het me weinig uit, maar als het over andere bieren gaat: Ik betaal met een gerust hart een euro extra voor een bier dat ik lekkerder vind dan de goedkopere tegenhanger. In dat geval drink ik het bier wel om er echt van te genieten. Pilseners zijn nou eenmaal een stuk minder uitgesproken kwa smaak, en op wat regio-bepaalde voorkeuren voor pils na kan het veel mensen weinig interesseren welke ze drinken.
    De verschillen onderling (qua smaak) zijn dus minimaal en dan gaat het er maar net om hoeveel waarde je aan je vaste pilsmerk hecht. Als je het dan hebt over de grote merken versus kleine merken dan kom je uit bij de vergelijking tussen de goedkopere kiloknaller en het wat humanere scharrelvlees – de grote bierfabriek tegen de wat kleinere, ambachtelijkere brouwerij.
    Voor een feestje waar door familie en vrienden 5 kratten worden weggetankt zal ik altijd gaan voor het bier wat in de reclame is, en dan vanwege ‘de opvoeding’ en regio waarin ik ben opgegroeid is dat als het even kan Bavaria. Ga ik voor een rustig avondje genieten met vrienden dan ben ik voor het bier waarschijnlijk niet eens in de supermarkt te vinden.

    Het enige waar dit denk ik werkelijk een probleem voor is zijn de slijteren, maar de slijteren waar ik kom bestaan niet uit pilsverkoop, maar uit de verkoop van wijnen, whisky’s, speciaalbieren en likeuren – inclusief advies gebaseerd op kennis en ervaring en wellicht voor een deel door middel van tap/fust verhuur voor op feesten. Er zijn weinig slijteren waar je meer dan 10 kratten van een groot pilsmerk zult zien staan volgens mij (moet erbij zeggen dat ik nog nooit in een magazijn van zo’n slijter ben geweest).

    Mensen die naar de kroeg willen gaan daar heen voor de sfeer en gezelligheid, en ze zullen dit niet proberen te gaan evenaren door reclamebieren te gaan kopen en deze thuis te drinken.

    De kleinere brouwerijen zijn wijs genoeg om over het algemeen ver bij pils uit de buurt te blijven. De pilsmarkt wordt al jaren geregeerd door een aantal grote bedrijven en hier tegen proberen te concurreren is hopeloos.

    Ik zou zeggen: laat de supermarkten en brouwerijen dit lekker zelf uitzoeken. Niet overal horen regels voor opgesteld te worden. Waarom zou je bier niet 50% korting mogen geven, maar wel 2 potten appelmoes voor de prijs van 1 mogen verkopen? Het kleinere merk kan nooit met Hak concurreren en deze actie is dus nadelig voor het kleinere merk. Zo gaat het met alle producten in de wereld, van dranken tot voetbalclubs.

    Tot zo ver mijn betoog! ;)

      /   Beantwoorden  / 
  2. Richard

    Hoi Andre een mooi betoog en je hebt mi ook grotendeels gelijk, behalve het pint ehhh punt :-) dat er maar weinig smaakverschil is tussen de pilsen van de grote jongens. Het smaakverschil tussen Heineken, Jupiler, Bavaria of Brand is erg groot en bepaalt ook mede mijn kroegbezoek. Voor thuisgebruik gaat er vwb pils sinds 2004 niks boven een zachte Heineken uit de Beertender :-)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.